Vin schimbările în Urbanism: arhitect-șef nou, Comisie de Urbanism nouă, PUG „corectat”
ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - feb. 03, 2017 2 2390
Se va revizui prospătul Plan Urbanistic General (PUG) al Clujului, în vigoare de doi ani. Vom avea un arhitect-șef angajat prin concurs și o nouă comisie de urbanism. Acestea sunt efecte ale modificării Legii 350 care se vor resimți la Cluj, a anunțat primarul Emil Boc în fața Consiliul Local. De fapt, oamenii cărora li s-au aprobat în 2015 și 2016 plângerile prealabile de modificare a PUG-ului prin Hotărâri de Consiliul Local s-au plâns că acestea nu mai intră niciodată în vigoare. Iar primăria a fost nevoită să descuce lucrurile după ce s-a constatat că aceste Hotărâri prin care CL a aprobat plângeri prealabile erau nelegale; acestea au fost chiar atacate de prefect pentru că nu respectau procedura legală de modificare a PUG-ului, după cum au informat specialiști clujeni.
Când apar în noul PUG (și intră în vigoare) modificările acceptate prin admiterea plângerlor prealabile deja admise? În câteva luni sau în câțiva ani? E o întrebare la care ar dori răspuns cetățenii cu plângeri acceptate. Tema a reapărut în ședința ordinară a Consiliului Local din 31 ianuarie, când pe ordinea de zi a fost un nou calup de plângeri prealabile, care, de altfel, au curs de la intrarea în vigoare a noului PUG.
Vin mai multe noutăți în domeniul urbanismului, anunță în acest context primarul Emil Boc – noutăţi ce apar ca urmare a modificării legii. În următoarea ședință va fi prezentată o nouă componență a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism, există un nou arhitect șef interimar și… se pregătește modificarea PUG-ului.
Potrivit lui Boc, a fost numit un arhitect-șef interimar, funcționar public din cadrul Direcției de Urbanism a primăriei. Vorbim despre Dan-Claudius Pop, despre care Actualdecluj.ro a scris AICI: Cine va fi noul arhitect-șef al orașului – “un băiat tânăr, arhitect, dinamic, pe care-l duce capul”
Pleacă, dar rămâne.
Cea care a ocupat funcția de arhitect-șef la primăria Cluj din 2009 până în 2017, fără concurs, Ligia Subțirică, trece în linia din umbră și rămâne arhitect expert al primăriei, care îl va ajuta pe actualul arhitect-șef interimar, dar se va ocupa și de organizarea concursurilor de soluții. De altfel, Ligia Subțirică e deja pensionară, însă mai lucrează pentru primărie pe un post de personal contractual, după cum a explicat primarul. Administrația ia în calcul chiar să beneficieze de expertiza lui Subțirică fără ca aceasta să-și piardă răspunderea de pe actele oficiale. Așa că, pe lângă semnăturile care se pun pe actele de urbanism (primar, director urbanism, juridic, arhitetct-șef) să apară și semnătura unui arhitect expert al municipalității, nimeni altcineva decât Ligia Subțirică.
Primul an cu noul PUG, din interior. Prin vârful stiloului arhitectului-șef al orașului
Despre Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului. Boc a spus că aceasta trebuie revizuită potrivit noilor prevederi ale legii urbanismului, modificată. „Am cerut deja propuneri de la structurile profesionale din domeniu și de la universități. Vrem să intrăm în februarie cu această comisie modificată, cum spune legea”, a susținut Boc.
Noul PUG, ediţie cu corecturi
Tot anul acesta trebuie tranșată situația plângerilor prealabile formulate de cetățeni pentru modificarea Planului Urbanistic General. De exemplu, în 2015, potrivit datelor oficiale de la primărie, s-au formulat circa 200 de plângeri prealabile, din care 18 s-au finalizat cu hotărâri de Consiliu Local prin care s-au modificat prevederile PUG-ului.
Cum se face la primărie parcul „gras” pe care și l-a asumat Clujul, pe hârtie, pe axa est
„În februarie sau martie, după cum reușim să adunăm plângerile prealabile admise, urmează să aprobăm procedura de inițiere a revizuirii PUG, cu toate procedurile parcurse pentru PUG, cu avize de la Ministere, Consiliul Județean. Când vom veni în CL vom putea da și o estimarea clară de timp. E o procedură prevăzută de noua lege. Trebuie hotărâre de CL, iar modificarea va fi operată după procedura în care a fost aprobat PUG. Vom veni cu hotărârea: „au trecut doi ani, au apărut următoarele probleme, plângeri, strategii, venim cu aceste lucruri coerente pentru corectarea PUG”. O echipă tehnică de specialitate va lucra la asta. După ce această echipă va avea proiectul gata, acesta va sta în dezbatere publică, va parcurge etapele necesare. Prin aceste plângeri prealabile nu se poate modifica PUG-ul”, a spus primarul.
Legea 350/2001 spune că o documentație de urbanism aprobată nu se poate modifica decât printr-o altă documentație de urbanism. Altfel spus, PUG-ul se poate modifica prin PUZ-uri sau alt PUG. Primăria a mers pe o abordare juridică, în sensul asimilării hotărârilor locale de aprobare (pentru plângeri prealabile) ca acte administrative care se pot contesta. Admiterea contestației, duce la modificare PUG. Or acest lucrur nu este posibil, doar dacă se încocmește PUZ pentru că în acest mod PUG-ul va fi mereu contestat.
Potrivit informațiilor Actualdecluj.ro, HCL-urile de modificare a PUG-ului aprobare în 2015 și 2016 de primărie au fost contestate de prefect pe motive de legalitate. Iar acum, primăria e nevoită să demareze procedura de rezuire a noului PUG ca să-și corecteze abordarea juridică și greșelile făcute. Regulamentul de urbanism în forma revizuită este deja gata și va avea nevoie de avize de la Ministerul Dezvoltării, Ministerul Culturii, Agenția de Mediu, Consiliul Județean sau Comisia de Monumente. După avizarea, se va aproba în Consiliul Local, după care vom avea un PUG nou sau și mai nou.
Între timp, administrația locală, potrivit infromațiilor Actualdecluj.ro este și în faza de contractare (remunerare bănească) a acestei revizuiri a PUG.
arhitect expert? expert judiciar in arhitectura? expertul judiciar in arhitectura trebuie sa faca expertize judiciare nu sa semneze actele din primarie ca asa vrea boc sa mai apara un nume pe certificatele de urbanism si autorizatiile de construire. Boc incalca legea in mod deliberat si se mai crede jurist.
legea mentioneaza foarte clar cine trebuie sa apara pe actele oficiale.