Închide

Vin schimbările în Urbanism: arhitect-șef nou, Comisie de Urbanism nouă, PUG „corectat”

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - feb. 03, 2017 2 2292

Se va revizui prospătul Plan Urbanistic General (PUG) al Clujului, în vigoare de doi ani. Vom avea un arhitect-șef angajat prin concurs și o nouă comisie de urbanism. Acestea sunt efecte ale modificării Legii 350 care se vor resimți la Cluj, a anunțat primarul Emil Boc în fața Consiliul Local. De fapt, oamenii cărora li s-au aprobat în 2015 și 2016 plângerile prealabile de modificare a PUG-ului prin Hotărâri de Consiliul Local s-au plâns că acestea nu mai intră niciodată în vigoare. Iar primăria a fost nevoită să descuce lucrurile după ce s-a constatat că aceste Hotărâri prin care CL a aprobat plângeri prealabile erau nelegale; acestea au fost chiar atacate de prefect pentru că nu respectau procedura legală de modificare a PUG-ului, după cum au informat specialiști clujeni.

Când apar în noul PUG (și intră în vigoare) modificările acceptate prin admiterea plângerlor prealabile deja admise? În câteva luni sau în câțiva ani? E o întrebare la care ar dori răspuns cetățenii cu plângeri acceptate. Tema a reapărut în ședința ordinară a Consiliului Local din 31 ianuarie, când pe ordinea de zi a fost un nou calup de plângeri prealabile, care, de altfel, au curs de la intrarea în vigoare a noului PUG.

Vin mai multe noutăți în domeniul urbanismului, anunță în acest context primarul Emil Boc – noutăţi ce apar ca urmare a modificării legii. În următoarea ședință va fi prezentată o nouă componență a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism, există un nou arhitect șef interimar și… se pregătește modificarea PUG-ului.

Potrivit lui Boc, a fost numit un arhitect-șef interimar, funcționar public din cadrul Direcției de Urbanism a primăriei. Vorbim despre Dan-Claudius Pop, despre care Actualdecluj.ro a scris AICI: Cine va fi noul arhitect-șef al orașului – “un băiat tânăr, arhitect, dinamic, pe care-l duce capul”

Pleacă, dar rămâne.

Cea care a ocupat funcția de arhitect-șef la primăria Cluj din 2009 până în 2017, fără concurs, Ligia Subțirică, trece în linia din umbră și rămâne arhitect expert al primăriei, care îl va ajuta pe actualul arhitect-șef interimar, dar se va ocupa și de organizarea concursurilor de soluții. De altfel, Ligia Subțirică e deja pensionară, însă mai lucrează pentru primărie pe un post de personal contractual, după cum a explicat primarul. Administrația ia în calcul chiar să beneficieze de expertiza lui Subțirică fără ca aceasta să-și piardă răspunderea de pe actele oficiale. Așa că, pe lângă semnăturile care se pun pe actele de urbanism (primar, director urbanism, juridic, arhitetct-șef) să apară și semnătura unui arhitect expert al municipalității, nimeni altcineva decât Ligia Subțirică.

Primul an cu noul PUG, din interior. Prin vârful stiloului arhitectului-șef al orașului

 

Despre Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului. Boc a spus că aceasta trebuie revizuită potrivit noilor prevederi ale legii urbanismului, modificată. „Am cerut deja propuneri de la structurile profesionale din domeniu și de la universități. Vrem să intrăm în februarie cu această comisie modificată, cum spune legea”, a susținut Boc.

 

Noul PUG, ediţie cu corecturi

Tot anul acesta trebuie tranșată situația plângerilor prealabile formulate de cetățeni pentru modificarea Planului Urbanistic General. De exemplu, în 2015, potrivit datelor oficiale de la primărie, s-au formulat circa 200 de plângeri prealabile, din care 18 s-au finalizat cu hotărâri de Consiliu Local prin care s-au modificat prevederile PUG-ului.

Boc trădat de propriii consilieri: au votat pentru modificarea PUG-ului și i-au compromis toate promisiunile

Cum se face la primărie parcul „gras” pe care și l-a asumat Clujul, pe hârtie, pe axa est

În februarie sau martie, după cum reușim să adunăm plângerile prealabile admise, urmează să aprobăm procedura de inițiere a revizuirii PUG, cu toate procedurile parcurse pentru PUG, cu avize de la Ministere, Consiliul Județean. Când vom veni în CL vom putea da și o estimarea clară de timp. E o procedură prevăzută de noua lege. Trebuie hotărâre de CL, iar modificarea va fi operată după procedura în care a fost aprobat PUG. Vom veni cu hotărârea: „au trecut doi ani, au apărut următoarele probleme, plângeri, strategii, venim cu aceste lucruri coerente pentru corectarea PUG”. O echipă tehnică de specialitate va lucra la asta. După ce această echipă va avea proiectul gata, acesta va sta în dezbatere publică, va parcurge etapele necesare. Prin aceste plângeri prealabile nu se poate modifica PUG-ul”, a spus primarul.

Legea 350/2001 spune că o documentație de urbanism aprobată nu se poate modifica decât printr-o altă documentație de urbanism. Altfel spus, PUG-ul se poate modifica prin PUZ-uri sau alt PUG. Primăria a mers pe o abordare juridică, în sensul asimilării hotărârilor locale de aprobare (pentru plângeri prealabile) ca acte administrative care se pot contesta. Admiterea contestației, duce la modificare PUG. Or acest lucrur nu este posibil, doar dacă se încocmește PUZ pentru că în acest mod PUG-ul va fi mereu contestat.

Potrivit informațiilor Actualdecluj.ro, HCL-urile de modificare a PUG-ului aprobare în 2015 și 2016 de primărie au fost contestate de prefect pe motive de legalitate. Iar acum, primăria e nevoită să demareze procedura de rezuire a noului PUG ca să-și corecteze abordarea juridică și greșelile făcute. Regulamentul de urbanism în forma revizuită este deja gata și va avea nevoie de avize de la Ministerul Dezvoltării, Ministerul Culturii, Agenția de Mediu, Consiliul Județean sau Comisia de Monumente. După avizarea, se va aproba în Consiliul Local, după care vom avea un PUG nou sau și mai nou.

Între timp, administrația locală, potrivit infromațiilor Actualdecluj.ro este și în faza de contractare (remunerare bănească) a acestei revizuiri a PUG.

Ediţia „revizuită” a noului PUG e deja întocmită şi transmisă către primărie şi Consiliul Judeţean, a precizat şeful de proiect Adrian Borda. „Ei (primăria şi Consiliul Local, n.red.) au început nebunia cu plângerile prealabile aprobate pe rând. Normal era să strângă probleme semnalate de cetăţeni şi să se facă o revizuire a PUG. O ediţie revizuită şi adăugită, dacă vreţi. Norocul a fost că a intervenit prefectul care a atacat această procedură (referitoare la admiterea plângerilor prealabile) şi s-au mai liniştit. Revizuirea de PUG era oricum prevăzută, era o înţelegere de la început – că, după ce vedem cum funcţionează lucrurile, introducem mici corecţii”, spune Borda. „Le-am dat regulamentul editat, cu unele reformulări, ca lucrurile să fie mai clare unde am constatat că erau interpretabile. Acesta a fost trimis şi la primărie şi la Consiliul Judeţean, iar ei urmează să îşi spună punctele de vedere. S-au inclus şi plângerile prealabile acceptate, dar nu sunt lucruri esenţiale. PUG-ul a rămas în esenţă neschimbat şi funcţionează destul de bine. Au apărut şi inadvertenţe, dar asta e baza de date a oraşului… S-au făcut corecturi. Dacă de pildă o parcelă nu mai era una de locuinţă, ci între timp se construire o hală… chestii de genul acesta. S-au introdus precizări, formulări. Cei de la primărie au înţeles unele lucruri mult mai restrictiv decât ne imaginam noi că o vor face. Totuşi, mai bine aşa, decât invers – să se facă orice se doreşte. Oricum, am clarificat şi mici chestii pe care le-am considerat prea restrictive, pentru că au fost introduse într-un anumit context”, spune Borda. Un exemplu: prevederea ca mansarda să fie 60% din aria nivelului. „Până la urmă, nu are relevanţă acest procent, am considerat. Am descris geometria şi suprafaţa reiese din limitarea de CUT. Apoi, am mai găsit „găuri”. Se spunea că în zone de case se pot face funcţiuni turistice şi imediat cineva s-a gândit la un aparthotel (adică la blocuri). Am făcut precizări”, exemplifică Borda. Acesta estimează că au fost acceptate undeva între 5% şi 10% din plângerile formulate. Mai aproape de 5%. Plângeri care au fost de ordinul sutelor. „Majoritatea modificărilor vin din aplicarea PUG, nu din plângeri prealabile. Dacă o plângere prealabilă atingea o temă mai mare, aceasta a fost aplicată în ansamblu. Puţine au fost modificări punctuale. 90% din cereri erau aiurea. Oamenii voiau să rezolve temele lor, să modifice PUG-ul, nu să facă un Plan Urbanistic Zonal sau de Detaliu”, subliniază şeful de proiect. Noua ediţie ar trebui să vină cu precizări: „îmbunătăţeşte, clarifică, echilibrează” prima variantă. Cât despre traseul pe care îl ia acum procedura, acesta nu ar trebui să fie foarte complicat, spune Borda. „La Consiliul Judeţean înţelegerea e să meargă la Mediu şi la Ministerul Lucrărilor Publice. Fiindcă planul nu e schimbat în substanţă, cele două instituţii ar trebui să îşi poată menţine avizul. Urmează analize şi discuţii, desigur, dar sper că aşa se va întâmpla. Aşa ar fi normal. Nivelul de modificare e de aşa natură încât nu ar trebui să impună reavizare”, spune Borda. Noua ediţia a fost înaintată săptămâna trecută, aşa că zilele următoare ar trebui să avem noutăţi din partea instituţiilor.
AICI, despre certurile între consilierii locali, oficialii primăriei și echipa PUG din noiembrie 2015, pe tema modificării regulamentului local de urbanism aferent PUG nou, aprobat de CL în decembrie 2014. Una dintre controverse s-a legat de permiterea construcțiilor în livezile orașului: La tăiatul moțului noului PUG. Cum se ceartă, se acuză și se ofuschează consilierii locali în fața modificărilor de peste an

2 comentarii

  1. arhitect expert? expert judiciar in arhitectura? expertul judiciar in arhitectura trebuie sa faca expertize judiciare nu sa semneze actele din primarie ca asa vrea boc sa mai apara un nume pe certificatele de urbanism si autorizatiile de construire. Boc incalca legea in mod deliberat si se mai crede jurist.

Scrie un comentariu