Închide

Două tablouri realizate de cel mai în vogă pictor român al momentului, Adrian Ghenie, școlit la Cluj, au fost vândute pentru peste șase milioane de euro la o licitație în Hong Kong, luni.

Cultură by Mihai Prodan - apr. 21, 2021 0 175

Două tablouri realizate de cel mai în vogă pictor român al momentului, Adrian Ghenie, școlit la Cluj, au fost vândute pentru peste șase milioane de euro la o licitație în Hong Kong, luni.

E vorba de lucrările ”Self portrait in 1945” și ”The Trip”, adjudecate luni la licitația Sotheby’s din Hong Kong pentru 6,2 milioane de euro.

Prima dintre lucrări, „Self-Portrait in 1945”, a fost adjudecată pentru 1,15 milioane de euro. A fost realizată în 2015 și expusă la galeria Nicodim din Los Angeles. ”The Trip”, datată un an mai târziu, provine dintr-o colecție privată și a fost adjudecată pentru 5,14 milioane de euro.

Lucrările lui Ghenie au fost printre evidențierile licitației. ”Contemporary Evening Sale prezintă o selecție excepțională de capodopere occidentale și asiatice de calibru și diversitate fără precedent. Pe centrul scenei va fi PH-568 al lui Clyfford Still din 1965, o maiestuoasă lucrare târzie din perioada Maryland a artistului, precum și trei lucrări de Yoshitomo Nara. Alăturarea PH-568 a lui Still este o gamă stelară de lucrări de Roy Lichtenstein, Willem de Kooning, Gerhard Richter și Adrian Ghenie. Aspectele asiatice includ un ansamblu robust de lucrări timpurii ale unor mari artiști contemporani chinezi, inclusiv Zeng Fanzhi, Zhang Xiaogang, Liu Xiaodong și Fang Lijun. Aceste lucrări seminale provin de la începutul anilor 1990, ceea ce marchează apariția artei contemporane chineze pe scena internațională de artă”, a arătat casa de licitații în prezentarea lucrărilor.

Cum a fost prezentată lucrarea ”The Trip” de casa de licitații:

Înflăcărat în nuanțe viscerale, tonuri de clarobscur obsedant și formidabile pene gestuale, ”The Trip” a lui Adrian Ghenie din 2016 este un tratat magistral unic despre artă, istorie și rolul artei în istorie. Cu ochii injectați, un Pablo Picasso în vârstă pozează în fața ruinelor prăbușite – un perete despărțit de un potop devastator de strălucitor de tonuri de purpuriu, turcoaz și lavandă care cuprind cerul înflăcărat. Îmbrăcat într-o haină groasă cu centuri, cu mâinile în buzunare, îmbrăcămintea și poziția lui Picasso în lucrarea prezentă amintește instantaneu faimoasa fotografie a artistului spaniol făcută în studioul său din Paris la sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Când a apărut fotografia în 1944, la câțiva ani după ce Picasso pictase Guernica în 1937, statutul său de erou a fost sigilat: marele artist a îndurat greutăți din timpul războiului (fotografia prezintă o sobă de lemne care nu putea fi aprinsă în timpul războiului) și a persistat în a face artă. Mai devreme, în 1937, la comanda guvernului republican spaniol, Picasso a creat lucrarea monumentală Guernica ca răspuns la bombardamentul Germaniei naziste și al fascismului de către Italia fascistă asupra localității Guernica în același an.

La finalizarea sa, Guernica nu numai că a fost considerat cel mai mare și mai puternic tablou anti-război din istorie, dar a jucat și un rol critic în politica internațională în anii următori, în care au avut loc războiul civil spaniol, al doilea război mondial și s-a creionat Războiul Rece. Intitulată ”Călătoria”, lucrarea de față reimaginează o scenă în care un vârstnic Picasso face în sfârșit o călătorie pentru a vizita Guernica; în realitate, după ce a vizitat ultima dată Spania în 1934, Picasso a pictat Guernica în casa sa din Paris în 1937 și nu s-a mai întors niciodată în țara sa natală. În tabloul imaginat de Ghenie, Picasso se confruntă cu calculul său, obligat să se confrunte cu impactul total al traumei și al groazei atrocității pe care a descris-o cu zeci de ani în urmă.

De-a lungul operei sale, Ghenie a construit un dialog riguros atât cu istoria artei, cât și cu istoria globală contemporană, luptând frecvent direct cu cele mai întunecate capitole ale istoriei umane – „Sunt fascinat de Germania nazistă”, a proclamat el.

Născut în România în 1977, Ghenie a crescut sub regimul represiv comunist al lui Nicolae Ceaușescu. Astăzi, el trăiește și lucrează la Berlin – un oraș încărcat de complexitățile propriului său trecut plin și fracturat. Prin practica sa, Ghenie caută să abordeze modul în care evenimentele din istoria recentă – în special cele din secolul al XX-lea tulburat – se infiltrează, influențează și bântuie prezentul. „Nu sunt un pictor de istorie”, explică el, „dar sunt fascinat de ceea ce s-a întâmplat în secolul al XX-lea și de modul în care continuă să se modeleze astăzi. Nu simt nicio obligație să spun asta lumii, dar pentru mine secolul al XX-lea a fost un secol de umilință – și prin pictura mea încă încerc să înțeleg acest lucru ”(artistul citat în Jane Neal, ‘Referencing cinematografie slapstick, istoria artei și analele totalitarismului, picturile lui Adrian Ghenie găsesc o modalitate de a confrunta un „secol de umilință”, Art Review, decembrie 2010, online).

Ghenie a câștigat aprecieri internaționale pentru limbajul său pictural visceral și picturile încărcate psihologic, care abordează teme de malevolență, totalitarism, dictatură și volatilitatea naturii umane. După cum explică artistul, „trăim inevitabil într-o epocă post-al doilea război mondial, ceea ce înseamnă că trebuie să ne uităm în mod constant înapoi la acel moment al bazinului apei pentru a înțelege starea noastră actuală”. În lucrările sale, pigmentul este aplicat direct pe pânză pentru a crea o compoziție complexă în care culorile creează un amalgam complicat de senzații ambivalente, mesaje mixte și subtonuri neliniștitoare. Acumularea sa meticuloasă de pigment formează o alegorie convingătoare pentru straturile de temporalitate, percepție și realitate care se acumulează în timp, revărsându-se unul pe altul ad infinitum. În spatele tușelor de vopsea expresive și energice ale lui Ghenie se află un spațiu gol al singurătății, care vorbește despre fragilitatea procesului de amintire și despre trecerea și inadecvările existenței muritoare.

 


Amintim, pictorul originar din Baia Mare și școlit la Universitatea de Arte și Design din Cluj, pe care a absolvit-o în 2001, și-a bătut în octombrie 2016 propriul record cu tabloul “Nickelodeon”, vândut pentru 9 milioane de dolari la casa de licitații Christie’s. În octombrie anul trecut lucrarea ”Lidless eye” a lui Ghenie a fost vândtă pentru 54,9 de dolari hong kong-ezi, adică șase milioane de euro, sau șapte milioane de dolari. Lucrarea marchează ”finala decisivă a apreciatei serii de autoportrete ale lui Adrian Ghenie ca Vincent van Gogh”, după cum nota la acel momentcatalogul Sotheby’s.

Anterior Ghenie vindea la Christie’s lucrarea “Flori de Floarea Soarelui în 1937″ pentru 3,11 milioane de lire sterline, adică aproape patru milioane de euro. Precedentul record al lui Ghenie a fost în 2015, când a vândut tabloul “The fake Rothko” cu 1,42 milioane de lire sterline, sau 1,78 milioane de euro, tot la Sotheby’s.

Adrian Ghenie e un exponent al aclamatei “Școli de la Cluj”, puternică pe piața artei contemporane în ultimii ani. Născut în 1977 la Baia Mare, a absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj în 2001. E unul dintre co-fondatorii galeriei Plan B din Fabrica de Pensule, alături de Mihai Pop. A expus între altele în Veneția, Praga, San Francisco și altele, iar în 2015 a reprezentat România la Bienala de la Veneția. Are lucrări, între altele, la Museum of Contemporary Art în Los Angeles sau San Francisco Museum of Modern Arts. E artistul român cu cele mai scumpe lucrări pe piața internațională.

Citește și:

Citește și:

Curator și istoric de artă, la New York: ce face “școala de la Cluj” să dea tonul în arta contemporană a lumii

De ce se vând tablourile lui Ghenie cu milioanele de euro? Un specialist în “școala de la Cluj” explică

Cum a vândut pictorul clujean Ghenie un tablou cu un babuin pe 2 milioane de euro

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.