Închide

Curator și istoric de artă, la New York: ce face „școala de la Cluj” să dea tonul în arta contemporană a lumii

CulturăTop News by Mihai Prodan - apr. 30, 2016 0 3503

Ce o fi „școala de la Cluj” în arta contemporană a lumii și ce îi asigură „imensul succes”? Încearcă un răspuns curatorul și istoricul de artă Horea Avram, într-o conferință la New York chiar pe această temă.

Conferința e programată vineri 6 mai la Gateway Art Center din New York și e organizată de Institutul Cultural Român, ce explică: „‘Școala de pictură de la Cluj’, așa cum a numit-o presa, este un fenomen artistic și de piață, care s-a ‘copt’ în mediul artistic solid al Clujului, din 2009 încoace, dar care a căpătat, cumva neașteptat, o amploare internațională deosebită în ultimii 2-3 ani”.

Amploarea internațională a „școlii de la Cluj” e confirmată de atenția acordată fenomenului în publicațiile internaționale, de numărul mare de participări și colaborări ale membrilor acestui grup la expoziții internaționale, în instituții de prestigiu cum ar fi MoMA New York, Tate London, Stedelijk Museum, San Francisco Museum of Modern Art, Bienala de la Veneția și altele, dar și de cota de piață ridicată câștigată de acești artiști în ultimii ani – cu exemplul recordului de vânzare al lui Adrian Ghenie, cel care semnează lucrarea ‘The Sunflowers in 1937’ (foto), inspirată de Van Gogh, vândută recent cu aproximativ 4,5 milioane de dolari — cea mai scumpă lucrare a unui artist român contemporan, până acum.

Alți artiști reprezentativi din acest grup sunt Victor Man, Marius Bercea, Mircea Suciu, Șerban Savu, Radu Comșa, Ciprian Mureșan, Mircea Cantor și Florin Ștefan,

Horea Avram: „Dincolo de succesul de piață și cel instituțional, artiștii grupului de la Cluj se recomandă și se legitimează prin valoarea lor artistică autentică, prin soliditatea conceptuală, prin suplețea estetică și forța vizuală a operelor lor. Lucrările celor mai mulți se raliază unui soi de realism magic cu trimiteri la melancolie, memorie, politic, sau banalul cotidian”.

Criticul de artă va ridica, în prelegerea sa, întrebări esențiale pentru înțelegerea feomenului ‘Școlii de la Cluj’: ‘Putem să identificăm un numitor comun acestor artiști? Se justifică termenul de ‘școală’ aplicat acestui grup de artiști, altminteri eterogen? Cât de viabil e termenul ‘școală’ astăzi? Ce anume fascinează la acești artiști, ce fel de provocări creează, astfel încât să justifice enormul lor succes? De ce Cluj și de ce estul european se află acum în colimatorul pieței de artă și al prestigioaselor instituții de profil? Cât va dura acest fenomen — sau ‘modă’? — și de ce ar persista?’.

Horea Avram este istoric de artă, teoretician media și curator independent. A absolvit Facultatea de Istoria și Teoria Artei din cadrul Universității Naționale de Arte București (1995). A urmat studii de master în Management Cultural la Ecole Superieure de Commerce de Dijon, Franța (1999) și a obținut titlul de doctor în Istoria Artei și Studiile Comunicării de la McGill University, Montreal, Canada (2012). Aria sa de cercetare vizează în special teoria reprezentării și cultura vizuală în relație cu noile tehnologii. A fost curatorul expoziției Alberti’s Open Window/Windows’98 — Open, în cadrul participării României la Bienala de la Veneția din 1999. De asemenea, a organizat expoziții pentru: InterAccess Electronic Media Arts Centre Toronto, Society for Arts and Technology [SAT] Montreal, Muzeul Național de Artă Contemporană București, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Spațiu Intact Cluj (Fabrica de Pensule), Galeria Jecza Timișoara, Atelier 35 București, Muzeul de Artă Arad. În prezent este asistent universitar la Departamentul de Cinematografie și Media, din cadrul Facultății de Teatru și Televiziune a Universității „Babeș-Bolyai”. A predat, ca lector invitat și asistent, la Universitatea Națională de Arte București, McGill University și Marianopolis College din Montreal.

Citește și:

Ghenie își bate recordul de cel mai vândut artist român, vinde tablou cu 4 milioane euro

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.