Închide

Cum a fost primit spectacolul de operă „Evgheni Oneghin” la Opera din Cluj-Napoca

CulturăUncategorized by Actual de Cluj - apr. 11, 2022 0 412

„În seri târzii, pe îndelete”, așa cum începe și unul dintre scurtele poeme descriptive dintre acte, s-au strâns iubitorii de artă în jurul soliștilor de la Opera Națională Română Cluj-Napoca.

Este vorba de seara din 1 aprilie. După spectacolul de operă „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, publicul a avut șansa să pătrundă în detalii cu soliștii. Au putut să-și lămurească curiozitățile cu privire la iubirea neîmpărtășită a lui Oneghin sau doar să-i cunoască pe cei care timp de aproape patru ore au depus o muncă titanică, pornind de la prestație până la întregul decor, costume și, bineînțeles, orchestra.

Soprana de origine ucraineană, Anna Bondarenko, pe scena Operei din Cluj

Deși spectacolul a mai fost interpretat la Cluj-Napoca, a fost o seară a noutății din mai multe puncte de vedere. Întâi de toate o avem pe soprana de origine ucraineană, Anna Bondarenko, care a fugit din calea războiului și a găsit sprijinul Operei Române din Cluj-Napoca. La invitația domnului director Florin Estefan, aceasta a interpretat rolul personajului principal feminin, Tatiana. De asemenea mezzosoprana Janetka Hosco, studentă la Academia de Muzică Gheorghe Dima, a fost invitată să interpreteze rolul Olgăi, sora Tatianei. În cele aproape patru ore de spectacol muzica s-a armonizat perfect, sub indicațiile dirijorului invitat, Cristian Spătaru, pentru care a fost un debut pe scena din Cluj.

Spectacolul în limba rusă – provocări pentru artiști

Spectacolul a fost în limba rusă. Deși unii soliști cunosc limba, alții au fost nevoiți s-o învețe într-un timp scurt pentru rolurile lor. Eusebiu Huțan (Lenski) nu este cunoscător de limbă rusă. A fost prima dată pentru el când a interpretat într-o limbă pe care nu o cunoaște. I-a plăcut rolul cu care a debutat: „Am încercat să dau tot ce-i mai bun din mine și să vă bucurați și voi de ce simt eu”. Deși textul a fost tocit, așa cum spune și el, pe parcurs a înțeles esența cuvintelor a reușit să-și ducă la bun sfârșit cu autenticitate actului artistic.

Florin Estefan: „Nu cred că este un bărbat care să nu aibă un Oneghin în el sau un Don Giovanni, într-o măsură mai mare sau mai mică”

În completarea acestuia, domnul director Florin Estefan (Oneghin), care cunoaște limba rusă de 10 ani spune: „Poți să știi ce înseamnă cuvintele, le poți reda, dar este un reflex. Să faci de atâtea ori încât dacă se întâmplă ceva să-ți vină subit. Mi s-a întâmplat în seara asta de câteva ori când am uitat cuvântul și am zis în engleză. Cuvântul următorul însă a venit reflex. Am trecut mai departe. Dar dacă vrei să fii veridic trebuie să știi ce zici”. Pentru Florin Estefan, rolul lui Oneghin, un personaj cu trăiri contradictorii, reticent, sobru, este printre preferatele lui. Consideră că într-o măsură chiar se aseamănă cu el: „Nu cred că este un bărbat care să nu aibă un Oneghin în el sau un Don Giovanni, într-o măsură mai mare sau mai mică”. Adesea face anumite asocieri cu evenimente din viața lui Oneghin cu viața lui, ceea ce îl ajută să-și păstreze veridicitatea.

Soliștii la sesiunea de întrebări ale publicului după spectacol

Aplauzele de la finalul spectacolului au fost la fel de furtunoase și pentru Anna Bondarenko, care este bucuroasă de sprijinul pe care România îl arată Ucrainei. Pentru ea a fost o onoare să cânte rolul Tatianei, mulțumește echipei Operei și mai ales Mihaelei, regizorul piesei, care pentru ea este ca o mamă. A plecat din Odessa cu prietena ei, fără să știe unde va ajunge. Își dorea doar să plece din calea războiului din Ucraina. Așadar este recunoscătoare pentru invitația de a interpreta rolul și mai ales tuturor care au urmărit spectacolul din această seară și au susținut-o.

Cristian Spătaru, dirijorul, a subliniat faptul că, după cum a zis și Florin Estefan, așa cum în fiecare bărbat există un Oneghin, sau chiar un Lenski, în aceeași măsură în fiecare femeie există o Tatiana sau o Olga: „Eu cred că ideea este ca fiecare dintre noi să ne regăsim în aceste psihologii. Cele patru personaje sunt diametral opuse, și ne dau o bogăție incredibilă de lirică narativă în ideea de a ne regăsi în ele. Până la urmă, începând cu Mozart vedem că demnitatea de femeie este atât de puternică încât este gata să depășească dragostea care o frământă. Tatiana îl pedepsește pe Oneghin. Și cred că aici este o lecție pentru noi astăzi, și pentru bărbați”.

Regizorul Mihaela Sandu: „Cred că este foarte important, pentru generația mai tânără, să-și găsească reperele, să se identifice cumva”

Mai multe despre viziunea interpretării și care este esența transmisă, a spus regizorul spectacolului Mihaela Sandu: „În primul rând, cred că este foarte important, pentru generația mai tânără, să-și găsească reperele, să se identifice cumva. La bază este povestea unor tineri dezorientați, la fel cum sunt toți eroii din romantism. Sunt doi tineri care practic își pierd reperele tipic perioadei romantice și încearcă cumva să găsească în interiorul lor, în acest tumult al vieții, direcția. Din păcate, învață că fiecare faptă își are consecințele ei care trebuie plătite și asumate”. Lucrând pe textul lui Pușkin, Mihaela Sandu a colaborat cu fiecare actor în așa fel încât să poată reconstitui personajele operei cât mai autentic: „Am lucrat cu poemul lângă noi și am extras reperele: caracterizări de subtext, de amintiri interioare, de trăiri, absolut tot, și pe el am construit personajele. Bineînțeles toate astea bazându-ne pe memoria afectivă, pe metodele actorilor încercând să mergem în interiorul personajelor pentru a crea cât mai veridic o natură personală, mai autentică”, a declarat Mihaela Sandu.

Publicul impresionat de prestația actorilor

Apreciind publicul numeros din sală, putem spune că acesta a fost impresionat de interpretarea  actorilor din opera lui Pușkin: „A fost o interpretare perfectă a personajelor gândite de Pușkin. Rar se întâmplă ca un spectacol de operă să-l vezi live cu o întruchipare perfectă a gândirii autorului romanului interpretat. De asemenea, țin să-l felicit și pe dirijorul și compozitorul Cristian Spătaru pe care l-am văzut în seara asta pentru prima oară și îi prevăd un viitor strălucit”, a spus un spectator.

Spectacolul de operă Evgheni Oneghin a avut loc în data de 1 aprilie la Opera Națională Română Cluj-Napoca.

Text de Adriana Șerban (student Facultatea de Jurnalism din cadrul UBB Cluj)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu