Închide

Buni la “taxe” și atât! Primăria le ia bani unor clujeni, dar refuză să le asfalteze drumul!

AdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 02, 2014 0 1136

Lucru inedit în Cluj-Napoca. O stradă din Zorilor are peste 300 de proprietari, dar primăria refuză să o asflateze, motivând că strada se află în domeniul privat. În schimb, administrația locală încasează  taxe de la riverani, inclusiv pentru stradă, de cinci ani de zile.

Peste 300 de clujeni sunt proprietari ai străzii Bibescu din extensia Zorilor Sud. Fără cerere şi acordul tuturor proprietarilor, primăria a autorizat pe terenurile lor instalarea utilităţilor. La astfalt s-a poticnit, motivând că este stradă privată. Chiar dacă oamenii cer de cinci ani o soluţie, invocând şi faptul că atunci când au construit,  au cedat teren pentru lărgirea arterei.

„Strada Bibescu are în jur de un kilometru. Ea este în proprietatea clujenilor. La un calcul groso-modo, să zicem că este vorba despre 300 de proprietari. Dar sunt mai mulţi, poate chiar dublu, dacă ţinem cont de frontul construcţiilor la stradă şi numărul de parcele. Nimeni nu le-a cerut tuturor proprietarilor acordul când s-au introdus utilităţile. Mai mult, primăria a dat autorizaţii pentru reţelele de apă şi canal ca şi când ar autoriza pe teren domeniul public. Când e vorba să o preia în domeniul public, atunci e mare problemă, că e stradă privată. Deci pe terenurile oamenilor se pun pune utilităţi, dar asfalt ba. E inadmisbil să taxezi oamenii, să îi pui să plătească taxe şi impozite, dar să nu ai o soluţie pentru asfalt, întreţinere sau iluminat public modern”, a atras atenţia un riveran.

 

Pe strada Bibescu, un teren cu Plan Urbanistic de Detaliu pentru o construcţie cu două etaje şi mansardă se vinde cu 75 de euro/mp, iar un apartament într-o astfel de construcţie porneşte de la 1000 de euro/mp. Primăria a autorizat construcţiile, le-a recepţionat, dar nu a obligat dezvoltatorii să ofere condiţii decente viitorilor locatari.

Iulian Domenech reclama acum cinci ani situaţia ingrată a arterei. „Strada Bibescu – aşa cum a fost botezată de primărie este stradă public. Noi am fost obligaţi să cedăm câte un m pentru drum, către primărie şi plătim impozite precum toţi locuitorii Clujului”, susţine clujeanul pe site-ul domnuleprimar.ro. În 2010, Mircea Alexandru Suciu întreba primăria când are de gând să asfalteze artera. “Nu mi se pare corect faţă de oamenii care locuiesc în aceasta zonă să nu beneficieze în niciun fel de impozitele şi taxele pe care le plătesc an de an, mai ales că toate utilităţile din zonă au fost trase pe cheltuiala cetăţenilor. Consider că Primăria ar trebui să rezolve această problemă”, spune Suciu pe acelaşi site de reclamaţii.
Răspunsul primărie este de fiecare dată acelaşi. “E stradă privată, nu se poate” sau “În urma verificărilor, nu s-au găsit documente de trecere a străzii Bibescu în domeniul public prin HCL (Hotărâre de Consiliu Local). Când situaţia juridică a acestei străzi va fi clarificată, se vor putea face demersuri de includere în programele de asfaltare”.

De cinci ani administraţia locală a încasat taxe de la riverani, însă nu a găsit o soluţie pentru a include artera în circuitul oferirii de servicii publice. În 2010 , printr-o hotărâre a Consilului Local s-au trasat condiții “dure” pentru preluarea străzilor private în domeniul public. Primăria susţine că majoritatea străzilor private nu respectă prevederile din documentaţiile de urbanism aprobate, de aceea nu au putut fi preluate. De altfel, în patru ani primăria n-a preluat nicio stradă privată, iar numărul acestora creşte de la an la an. Primarul Boc a cerut o soluţie, ca pentru viitoarele dezvoltări aprobate de primărie, oamenii să cedeze terenul pentru drum în domeniul public, cu acte, înainte de a construit. Soluția nu rezolvă, însă, problemele arterelor care deja există şi sunt în proprietatea cetăţenilor. O altă hibă a preluării străzilor private se leagă de bani. Dacă primăria le-ar prelua, ar fi nevoie de investiţii consistente în modernizare. “Noi am cerut o situaţie a străzilor private, să facem nişte calcule, nişte simulări şi să căutăm soluţii pentru adoptarea acestora la primărie. Aşteptăm inventarul şi apoi trebuie modificări în regulament pentru preluarea arterelor”, a spus consilierul PNL, Ovidiu Florian. “În cel mai scurt timp trebuie modificat regulamentul de preluare a străzilor private pentru că ceea ce se întâmplă în oraș este inadmisibil”, a punctat Irimie Popa, consilier PSD.

La începutul lui 2010, în Cluj-Napoca erau 270 de străzi private pe care locuiau plătitori de taxe şi de impozite. Nomenclatorul stradal din 2013 şi inventarul domeniului public al primăriei atestă 830 de artere în domeniul public şi 312 străzi private.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.