Închide

Tot ce trebuie să știi despre pasarela care va conecta aeroportul la calea ferată și de ce nimeni nu le-a legat în 50 de ani

EconomieRecomandarea redacțieiTop News by Mihai Prodan - nov. 28, 2014 2 1120

Mai puțin de 300 de metri, aceasta e distanța între aeroportul Cluj și gara Someșeni – și atât e distanța care ar putea facilita accesul cu trenul la cel mai important aeroport din Transilvania. De 50 de ani însă nimeni nu a găsit o soluție de legare a celor două canale de transport și chiar și acum, fără cererea imperioasă a Comisiei Europene – până în 2050 toate aeroporturile din Europa trebuie să fie legate de calea ferată – ar fi trecut multă vreme până când pasagerii care zboară de la Cluj să poată ajunge aici cu trenul. Calculele arată că proiectul va costa nu mai puțin de 60 milioane de euro, dar acesta e mai amplu și include, între altele, un panou fotovoltaic.

Comisia Europeană e și cea care poartă proiectul în brațe: a dat un milion de euro pentru studiile care să găsească cea mai bună variantă de conectare a aeroportului cu calea ferată, și dă acum și banii pentru construcție și implementarea acestor studii. Banii nu sunt puțini  – 71 milioane de euro în total – iar CE plătește 60 milioane, restul urmând să fie asigurat de autoritatea tutelară a aeroportului, care e Consiliul Județean Cluj.

Directorul David Ciceo laudă aeroportul: acest an a fost cel mai bun din istoria aeroportului, cu o creștere de 10% a numărului de pasageri față de anul trecut, iar anul viitor estimează o creștere de cel puțin 5%, după ce WizzAir a decis să aloce Clujului o a patra aeronavă și să deschidă destinații noi: spre Geneva (Elveția) și Malmo (Suedia) primele zboruri sunt programate pentru 21 decembrie. În plus, după deschiderea primei părți a pistei de 3.500 de metri – acum aceasta funcționează pe o lungime de 2.100 metri – și după implementarea sistemului de vizibilitate pe timp de ceață aeroportul a bifat prima aterizare în condiții de vizibilitate de 300 de metri. „O realizare foarte importantă este îmbunătățirea condițiilor de aterizare, din 13 noiembrie facilitățile categoriei II sunt operabile, s-a redus vizibilitatea necesară la aterizare de la 500 la 300 metri, iar nopțile trecute am avut primele aeronave WizzAir care au aterizat pe această nouă vizibilitate, au aterizat și aeronave care nu puteau ateriza pe alte aeroporturi„. Totuși, spune Ciceo, aceste investiții nu înlătură neplăcerile legate de ceață: doar în ultimele zile mai multe zboruri au fost întârziate din acest motiv. „Pe niciun aeroport din lume nu pot fi înlăturate total aceste probleme, vizibilitatea minimă e 150 metri, pe care o vom avea o dată cu finalizarea pistei de 3500 metri; majoritatea aeroporturilor din Europa au o zi sau două pe an în care din cauza ceții nu se poate zbura deloc”, spune el.

Acum Ciceo și directorul operațional Iuliu Pop spun, la sfârșitul celor doi ani în care au studiat problema conectării aeroportului la sistemul de cale ferată, că aceasta va aduce beneficii importante pentru confortul călătorilor: „nu doar că se îmbunătățește infrastructura, se realizează o gară nouă, cu beneficii importante pentru CFR și Aeroport pentru că ne crește gradul de acoperire, dar și pentru oraș pentru că se fluidizează circulația care vedem că deja se îngreunează mai ales în perioadele de vârf, și aceste 60 milioane de euro se vor regăsi în economia județului”. Proiectul de finanțare pentru proiect ar urma să fie depus cel târziu în 26 februarie anul viitor.

În acest moment clujenii care vor să ajungă la aeroport nu au cele mai fericite variante: în afara taxiului – iar o cursă ajunge până la 40 de lei în funcție de distanță – pasagerii pot opta doar pentru autobuzul 8, care e probabil cel mai murdar dintre toate cursele oferite de compania de transport, și mai nou pentru troleibuzul 5, care face legătura între gară și aeroport. „E complicată relația dintre aeroport și oraș, nu e dintre cele mai facile pentru pasageri”, recunoaște Iuliu Pop. „Dacă vor fi transportați pe calea ferată există disponibilitate ca în gara Someșeni să oprească toate trenurile, indiferent de rang – accelerat, rapid sau personal”, spune el adăugând că, din experiența altor aeroporturi unde au fost implementate transportul intermodal, traficul de pasageri a crescut cu aproximativ 11%.

Ciceo și Pop le-au prezentat azi ziariștilor ultimele date ale studiilor pentru transportul intermodal într-o conferință finală de presă, prevăzută în proiectul de un milion de euro. Conferința de presă a fost organizată la aeroport și, pe măsură ce ziariștii părăseau sala de protocol a terminalului de sosiri, pe pistă tocmai ateriza cursa aeriană din Viena. Aduși de pe pistă în terminal cu autobuzul, cele câteva zeci de pasageri vor pleca acasă ori cu mașina unui prieten, ori cu taximetrul ori, cine se încumetă, cu cursele de transport public 8 și 5 care de data aceasta s-au sincronizat cu aterizarea avionului. Până să traverseze drumul pe pasarela spre Gara modernizată Someșeni și de acolo să ia trenul spre casă vor mai trece mulți ani, dar nu e grabă: ultimul termen e 2050, adică la 100 de ani de la deschiderea aeroportului din Cluj.

Distanța între aeroport și gara Someșeni e foarte mică: 280 de metri, peste drumul național care leagă Cluj-Napoca de Apahida. Soluția din studii este cea a unei pasarele suspendate peste acesta, iar varianta unui pasaj subteran a fost exclusă din cauza pânzei freatice foarte aproape de suprafața solului, spune Pop. Proiectul de 71 milioane de euro prevede, în afara construcției acestei pasarele, și modernizarea gării din Someșeni, construirea terminalului de mărfuri al aeroportului și chiar un parc fotovoltaic.

Cifrele istorice ale aeroportului din Cluj:

1 aprilie 1932 – e deschis aeroportul civil Cluj
11 septembrie 1933 – aeroportul din Cluj e declarat aeroport vamal internațional
septembrie 1944 – aeroportul e distrus în urma bombardamentelor din cel de-al doilea război mondial; activitatea va fi reluată în 1948
1964-1965 – încep lucrările la noua pistă de aterizare-decolare

13 septembrie 1969 – e deschis terminalul aeroportului din Cluj-Napoca
4 iunie 2004 – primele zboruri turistice, de poștă și cargo
13 noiembrie 2007 – WizzAir deschide baza operațională de la Cluj, pe aeroport, care dublează în 2008 fluxul de pasageri față de anul anterior
22 mai 2008 – deschiderea noului terminal de sosiri
15 mai 2009 – deschiderea terminalului de plecări
20 decembrie 2010 – aeroportul înregistrează pasagerul cu numărul 1 milion într-un an, pentru prima dată de la deschidere
8 septembrie 2011 – încep lucrările la noua pistă de decolare-aterizare de până la 3.500 metri; prima etapă, la 2.500 metri, e încheiată în 26 octombrie 2013

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Scrie un comentariu