Închide

Vești proaste pentru transportul aerian din Cluj: au ratat termenul-limită pentru finanțarea proiectului ce leagă aeroportul de calea ferată. Cum dreg busuiocul

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 02, 2015 3 1058

Au cheltuit un milion și jumătate de euro pe studii ca să vadă dacă pot lega aeroportul Cluj-Napoca de transportul pe cale ferată, și când concluzia e una favorabilă și banii sunt pregătiți, proiectul de finanțare nu poate fi depus din cauza birocrației. Se întâmplă azi la Consiliul Județean, care recunoaște că nu poate depune proiectul de finanțare pentru transport intermodal, pentru că nu are acordul tuturor partenerilor. Partea bună, spune CJ Cluj, e că proiectul va putea fi depus ulterior – iar coordonator ar urma să fie Aeroportul Cluj, nu Consiliul Județean ca în varianta de acum a proiectului.

„Depunerea cererii de finanţare la termenul de 3 martie 2015 nu este posibilă datorită unor factori de natură obiectivă, respectiv neobţinerea acordurilor tuturor partenerilor”, recunoaște azi CJ Cluj, care îmbracă vestea într-una pozitivă – proiectul va putea fi depus „cu ocazia lansării unui nou apel de proiecte pe fonduri europene referitor la acest domeniu”, într-o variantă care să presupună abordarea într-o formă modulară a obiectivelor de investiţii. „Totodată, se apreciază oportun în acest context ca lider al viitorului proiect să fie Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj”, arată CJ Cluj, deși timp de ani de zile instituția susținea contrariul – șansele pentru finanțare ar crește dacă lider al proiectului ar fi Consiliul Județean.

„Având în vedere faptul că proiectul de dezvoltare a infrastructurii de transport intermodal de pasageri şi marfă poate fi derulat pe mai multe module succesive, neobţinerea în această etapă a tuturor acordurilor şi, implicit, nedepunerea cererii de finanţare la acest termen, nu sunt de natură a împiedica depunerea şi, respectiv, implementarea ulterioară a acestui proiect, într-o manieră optimă”, susține CJ Cluj.

Mai puțin de 300 de metri, aceasta e distanța între aeroportul Cluj și gara Someșeni – și atât e distanța care ar putea facilita accesul cu trenul la cel mai important aeroport din Transilvania. De 50 de ani însă nimeni nu a găsit o soluție de legare a celor două canale de transport și chiar și acum, fără cererea imperioasă a Comisiei Europene – până în 2050 toate aeroporturile din Europa trebuie să fie legate de calea ferată – ar fi trecut multă vreme până când pasagerii care zboară de la Cluj să poată ajunge aici cu trenul. Calculele arată că proiectul va costa nu mai puțin de 60 milioane de euro, dar acesta e mai amplu și include, între altele, un panou fotovoltaic.

Comisia Europeană e și cea care poartă proiectul în brațe: a dat un milion de euro pentru studiile care să găsească cea mai bună variantă de conectare a aeroportului cu calea ferată, și dă acum și banii pentru construcție și implementarea acestor studii. Banii nu sunt puțini  – 71 milioane de euro în total – iar CE plătește 60 milioane, restul urmând să fie asigurat de autoritatea tutelară a aeroportului, care e Consiliul Județean Cluj.
Acum directorul David Ciceo și directorul operațional Iuliu Pop spun, la sfârșitul celor doi ani în care au studiat problema conectării aeroportului la sistemul de cale ferată, că aceasta va aduce beneficii importante pentru confortul călătorilor: “nu doar că se îmbunătățește infrastructura, se realizează o gară nouă, cu beneficii importante pentru CFR și Aeroport pentru că ne crește gradul de acoperire, dar și pentru oraș pentru că se fluidizează circulația care vedem că deja se îngreunează mai ales în perioadele de vârf, și aceste 60 milioane de euro se vor regăsi în economia județului”.
În acest moment clujenii care vor să ajungă la aeroport nu au cele mai fericite variante: în afara taxiului – iar o cursă ajunge până la 40 de lei în funcție de distanță – pasagerii pot opta doar pentru autobuzul 8, care e probabil cel mai murdar dintre toate cursele oferite de compania de transport, și mai nou pentru troleibuzul 5, care face legătura între gară și aeroport. “E complicată relația dintre aeroport și oraș, nu e dintre cele mai facile pentru pasageri”, recunoaște Iuliu Pop. “Dacă vor fi transportați pe calea ferată există disponibilitate ca în gara Someșeni să oprească toate trenurile, indiferent de rang – accelerat, rapid sau personal”, spune el adăugând că, din experiența altor aeroporturi unde au fost implementate transportul intermodal, traficul de pasageri a crescut cu aproximativ 11%.
Distanța între aeroport și gara Someșeni e foarte mică: 280 de metri, peste drumul național care leagă Cluj-Napoca de Apahida. Soluția din studii este cea a unei pasarele suspendate peste acesta, iar varianta unui pasaj subteran a fost exclusă din cauza pânzei freatice foarte aproape de suprafața solului, spune Pop. Proiectul de 71 milioane de euro prevede, în afara construcției acestei pasarele, și modernizarea gării din Someșeni, construirea terminalului de mărfuri al aeroportului și chiar un parc fotovoltaic.

 

Citește și:

Aeroportul și-a făcut proiect tehnic pentru o finanțare la care nu are acces

Tot ce trebuie să știi despre pasarela care va conecta aeroportul la calea ferată și de ce nimeni nu le-a legat în 50 de ani

3 comentarii

  1. pentru ca fostul presedinte CL si patronul firmei care a construit o pista de neregului la aeroport, sunt in puscarie, iar directorul aeroportului CICEO ii bine mersi in continuare in functie.

Scrie un comentariu

  • Articole similare