Închide

FOTO / VIDEO Cum justifică CJ Cluj pierderea banilor europeni pentru transportul intermodal care leagă aeroportul de calea ferată

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 17, 2015 0 885

La câteva săptămâni după ce Consiliul Județean Cluj a pierdut trenul pentru finanțarea transportului intermodal din Cluj, vicepreședintele Consiliului Județean Ioan Oleleu vine cu explicații: nu doar că proiectul era imposibil de aplicat, nu doar că documentația era incompletă și nelegală, dar câteva dintre prevederile proiectului sunt imposibile: de exemplu, terminalul cargo al aeroportului urma să fie construit peste albia râului Someș și în plus exproprierile costă sume exorbitante pe suprafețe de un milion de metri pătrați.

SAMSUNG

Iată declarația lui Oleleu:

Având în vedere complexitatea proiectului și anumite clarificări am avut nevoie de acest timp, motiv pentru care aceasta ar fi cauza „întârzierii” explicației.

E un proiect pe care îl susțin în continuare, dar vreau să fie depus și implementat doar cu îndeplinirea tuturor condițiilor legale. Ca inițiativă proiectul a început în 2012, când printr-o adresă înaintată CJ Cluj se aducea la cunoștință faptul că aeroportul vrea să depună un proiect de accesare a fondurilor europene, în care nu se menționa la acea dată nevoia de contribuție a Consiliului Județean, doar se spunea că proiectul va fi finanțat 50% din surse proprii și 50% din fonduri europene. Ulterior aeroportul primește un răspuns de la Consiliul Județean, semnat de Alin Tișe, în care acesta își exprima acordul pentru prioiectul respectiv. „Un lucru normal, pe care-l făcea orice președinte de Consiliu Județean”.

După aprobarea proiectului, CJ Cluj decide să finanțeze 50% din proiect. Decizia Comisiei Europene specifică 2 milioane de euro pentru studii, ulterior are loc o licitație iar cu toate că am cerut contractul final, încă nu-l avem. Din partea CJ CLuj s-au decontat 802.000 euro.

Exclusiv: Motivul pentru care a picat intermodalul Aeroportului

S-a încercat avizarea în Comisia Tehnică a CJ Cluj încă de pe vremea când CJ Cluj era condus de Horea Uioreanu. „La acea vreme eram poreședintele comisiei tehnico-economice și am constatt că unul dintre punctel importante ale documentației era asocierea între membrii care erau cuprinși în studiul respectiv. Asocierea respectivă nu exista, motiv pentru care s-au început demersurile pentru asociere și clarificările pentru aprobarea în comisia tehnico-economică”.

La câteva zile comisia tehnico-economică a suferit o modificare majoră: s-a decis să fie compusă doar din oameni de specialitate din cadrul CJ Cluj. Am părăsit comisia împreună cu alți consilieri județeni.

A fost o întreagă comunicare între CJ Cluj și aeroport și s-a ajuns la începutul anului 2015 ca obiectivul respectiv să nu fie avizat tehnico-economic de către comisia din cadrul CJ Cluj.

În 30 ianuarie am înaintat punctual comisiei și membrilor comisiei un material și am cerut punctual câteva întrebări în încercarea de a clarifica anumite aspecte și de a găsi o soluție. Răspunsurile au venit în februarie și arată de ce nu se poate depune în acest moment cererea de finanțare: toate aspectele care sunt scrise aici s-au discutat și cu liderii politici.

Am trăit să văd și să aud în CJ CLuj că pot depune un proiect chiar dacă sunt anumite nereguli, pentru că vina de fapt nu va fi a mea ci a celor care au votat. E ceva halucinant această declarație.

Am decis să avem o discuție concretă cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor. Primiserăm asigurări de la domnul director al aeroportului că s-au depus documentele, iar a doua zi urmau să fie semnate de factorii responsabili de la MT, adică directorul SNCFR. Nu s-a reușit, am constatat la București.

Din verificări nu am identificat acea sesiune și acel cadru unde se poate depune cererea de finanțare. Cu alte cuvinte nu aveam cum să semnez, în condițiile în care ceilalți parteneri implicați în proiect, chiar dacă și-au dat un acord dar fără nicio implicație juridică și financiară, nu aveam cum să girez cu semnătura din partea CJ Cluj toate obligațiile pe care trebuiau să și le asume toate aceste entități implicate în proiect.

Tot ce trebuie să știi despre pasarela care va conecta aeroportul la calea ferată și de ce nimeni nu le-a legat în 50 de ani

Pe lângă aceste aspecte sunt câteva lucruri de ordin tehnic, discutate și cu liderii politici. le-au fost aduse la cunoștință și alte motive pentur care nu poate fi depusă cererea de finanțare.

E nevoie de proceduri și o strategie pentru banii pe care îi aloci, nu doar pentur obiectivul respectiv ci și pentru celelalte obiective, care presupun să faci acest transport intermodal.

Pentru a dezvolta transportul intermodal aveam nevoie în primul rând de o expropriere de o suprafață de peste un milion de metri pătrați de teren. mai mult, în unul dintre avizele primite la CJ Cluj, de gospodărire a apelor, ni se precizează că hala cargo a aeroportului e amplasată peste albia Someșului. E nevoie deci ca pista de decolare să se realizeze, după devierea Someșului, concomitent sau înainte de acest lucru.

Terminalul cargo era prevăzut să se realizeze în 2016-2017 deci trebuia să alocăm fonduri importante de bani pentru exproprieri, 16-20 milioane de euro, finalizarea pistei de 3.500 metri și apoi terminalul cargo. Cum aș fi putut să semnez o asemenea aberație, care ar fi condiționat o sumă foarte mare de bani ce în momentul de față nu era disponibilă la CJ Cluj? ar fi însemnat ca prin semnătura mea să mint Comisia Europeană, să angajez CJ Cluj la niște cheltuieli care cel puțin pe următoarea perioadă de timp nu sunt asigurate.

Raportul spune că semnarea și depunerea dosarului de finanțare în forma actuală – documente incorecte sau lipsă – denotă o încălcare a prevederilor legale cu scopul de a obține fonduri europene, fapt ce poate conduce la prejudicierea bugetului UE, având în vedere că OLAF investighează cazuri de fraudă cu impact financiar important.

SAMSUNG SAMSUNG SAMSUNG SAMSUNG

Studiul a costat o sumă exorbitantă. avizele să fie obținute, pentru ca pentru următoarea perioadă de execuție financiară proiectul să fie depus pe una dintre axele ce vor fi în perioada de finanțare 2014 – 2020. Având în vedere suma plătită de CJ Cluj deja, 800.000 euro, avem obligația legală de a clarifica dacă acele sume de bani au fost decontate conform legislației în vigoare și dacă au fost decontate fără a se respecta legislația vom face demersurile necesaare ca cei vinovați să răspundă și să recuperăm banii. După mine în toată această ecuație atunci când știi că ai o entitate care se ocupă de un astfel de proiect, proiectanții care au câștigat licitația și care au un contract pe care nu l-am văzut încă spre surprinderea dvs., cred că cei care au făcut imposibilă depunerea acestui proiect vor trebui să răspundă.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu