Închide

Spaţii comerciale de Cluj: centrul cu preţuri mari şi noile zone rezidenţiale – atracţii pentru marile lanţuri de magazine

EconomieTop News by Kristina Reştea - mart. 29, 2018 0 761

Clujul conduce, alături de Bucureşti, în clasamentul randamentelor aduse de investiţiile în spaţii comerciale, potrivit unei analize realizate de către Wizmo.ro, platformă imobiliară dedicată sectorului rezidențial și celui de business. Oferta de spații comerciale în zona centrală şi semicentrală este foarte restrânsă, iar prețurile sunt destul de ridicate, arată datele agenţilor imobiliari. Marile branduri de retail vestimentar s-au instalat în mall-uri, centrul oraşului e dominat de restaurante, bănci şi magazine tip outlet sau second hand, iar lanţurile de retail alimentar caută spaţii în zonele rezidenţiale mai recent dezvoltate, dar care duc lipsă de servicii.

Spațiile comerciale reprezintă un segment imobiliar din ce în ce mai atractiv pentru investitori, fiind o piață ce înregistrează creșteri anuale de circa 15%, arată reprezentanţii platformei imobiliare. În acest context, finanțatorii, care se orientează preponderent spre orașele mari ale țării, mizează pe obținerea unor randamente în jur de 7% pe an. Pe fondul unei creșteri constante a puterii de cumpărare, în ultimii ani s-a dezvoltat din ce în ce mai vizibil apetitul pentru consum al populației, care s-a materializat, printre altele, și în piața de investiții imobiliare, respectiv în segmentul comercial, spun cei de la Wizmo.ro. În acest context, principalele motoare ale pieței imobiliare comerciale sunt randamentele, rata de ocupare a proprietăților și încrederea în investițiile imobiliare. În acest moment, România oferă randamente mult mai atractive decât țările din regiune pe acest segment, susţin autorii analizei.

 

Yield-uri* în Europa Centrală și de Est

*Yield – indice de măsurare a randamentului unei investiții în imobiliare

 

În acest context, segmentul comercial local a cunoscut la rândul său o creștere a stocurilor, respectiv a ofertei de spații de acest tip, cu aproximativ 15% anual. Investițiile comerciale s-au îndreptat în ultima perioadă către orașele cu peste 100.000 de locuitori, unde finanțatorii mizează pe obținerea unor randamente în jur de 7% pe an. În ceea ce privește regiunile cu cele mai mari randamente pe acest segment, topul preferințelor investitorilor e format din Bucureștiul, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași, arată analiza.

 

Yield-uri* în principalele orașe ale țării *

 

„Spațiile comerciale în suprafețe generoase, excelent localizate, cu vizibilitate și expunere bună, au fost ocupate treptat de branduri internaționale care au în spate, pe lângă o imagine bine conturată, și o putere financiară superioară. Așadar, intrarea pe piață a comercianților ce își permit susținerea unor chirii pe termen lung alături de dezvoltarea constantă a pieței locale,audus în timp la creșterea segmentului de spații comerciale”, a declarat declaratMarteenDeboo, CEO Wizmo.ro.

 

Clujul de top: ofertă mică, preţuri mari

Cluj-Napoca se află printre orașele cu cea mai mare atractivitate pe segmentul comercial, unde stocul spațiilor de acest tip depășește 350.000 de metri pătrați, conform analizei realizate de Wizmo.ro și RE/MAX Grup de Lux. Un impact puternic pe piaţă l-a avut lansarea pe piață a celor două mall-uri în urmă cu 10 ani, ce au adus nu doar un surplus de peste 100.000 de metri pătrați de spații comerciale, ci au impulsionat şi suplimentarea investițiilor făcute de către marii retaileri și brandurile de top, spun jucătorii din piaţă.

Oferta de spații comerciale în zona centrală şi semicentrală este foarte restrânsă, iar prețurile sunt destul de ridicate, potrivit reprezentantului RE/MAX Grup de Lux, Alina Berghian (colaborator Wizmo.ro). Chiria pe zona centrală se încadrează între 25-50 de euro/mp și coboară la 10-20 de euro/mp pentru zona semicentrală, unde spațiile beneficiază de trafic intens și expunere bună. În ceea ce privește locațiile aflate în alte zone decât cele menționate, investitorii preferă cartierele noi construite, cu numeroase dezvoltări rezidențiale.

Citeşte şi:

FOTO. Centru comercial de Cluj. De ce nu avem un Cărturești-"Carusel" ca la București și nici un Zara ca la… Pitești?

 

 

Ca proporție a cererii, pe segmentul comercial din Cluj-Napoca se poate observa orientarea către segmentul alimentar, farmacii, cafenele/restaurante, urmat de spații pentru comercializare de îmbrăcăminte-încălțăminte, decorațiuni interioare sau mobilier. Pe de altă parte, marile branduri de retaileri – Mega Image, Carrefour, LIDL, Profi-desfășoară, în prezent, ample campanii de dezvoltare în Cluj, vizând cu precădere zonele nou-dezvoltate – adică cele în care în anii recenţi s-au construit blocuri şi unde e încă nevoie de servicii.

Citeşte şi:

Cum s-au extins marile lanţuri de magazine la Cluj în 2017. Reprezentant de companie de retail: „Unde sunt blocuri, e nevoie şi de magazine”

 

Vezi şi:

 

Foto-experiment, prin Clujul extins. Unde sunt oamenii?

 

„Raportat la tranzacțiile per vânzări de proprietăți, în ultimii ani segmentul comercial din Cluj-Napoca nu a înregistrat schimbări majore. Prețurile la care sunt scoase la vânzare spațiile comerciale diferă în funcție de locație, principala caracteristică și randamentul obținut în funcție de chiria generată. Așadar, acestea pornesc de la circa 2.000 de euro/mp și pot depăși chiar și 5.000 de euro/mp pentru spațiile cu bune caracteristici și chiriași cu bonitate”, a declarat Berghian. Conform reprezentanților Wizmo.ro și RE/MAX Grup de Lux, pe acest segment nu sunt așteptate creșteri de prețuri majore, în contextul în care numărul tranzacțiilor nu este suficient de mare. Pentru achiziții, în special în zonele centrale, un interes continuu l-au manifestat investitorii care vizează spațiile deja închiriate cu termene contractuale ferme și randamente bune. În general, cererea pentru achiziții este condiționată de oferta foarte restrânsă, fapt datorat orientării proprietarilor mai mult înspre închiriere decât spre vânzarea spațiilor comerciale.

 

„Un mall la periferie e o ameninţare pentru centru”

Dacă vorbim de spaţii, preţuri, cifre şi oferte, vă amintim şi o succintă radiografie pe care o făcea Clujului arhitectul englez David Cash, preşedintele biroului britanic BDP, care a lucrat la ample proiecte comerciale şi de restructurare.

„Aveţi zone de cumpărături în afară sau în cartiere, ceea ce e ok, dar e şi un pericol. Unul dintre lucrurile pentru care oamenii vin în centru e tocmai ieşitul la cumpărături; dacă centrul comercial e în afara oraşului, oamenii merg acolo, nu mai vin în „inima” oraşului. E important ca Clujul să aibă noi investiţii comerciale în oraş, să atragă oamenii aici. […] Genul de centre comerciale pe care probabil nu le-ai pune în centru sunt supermarketuri de mari dimensiuni, care au o amprentă mare la sol, care ocupă un lot mare de teren. Dar ai putea avea nevoie de  magazine universale (department store), pe câteva etaje, care nu au o mare amprentă la sol şi deţine un mix bun de magazine, unele de modă, în special. Dacă tinerii se uită la haine, la echipament sportiv se vor duce afară, nu vin în centru (în lipsă de ofertă). Un mall la periferie e o ameninţare pentru centru. Dacă un oraş cum e Clujul are mari mall-uri în afara oraşului, e important să dezvolte o ofertă puternică de comerţ şi în centru”, explica David Cash, într-un interviu pentru Actualdecluj.rpo.

Citiţi interviul aici:

David Cash, arhitect din Marea Britanie, în dialog la Cluj despre „inima” oraşului: cu centre comerciale, spaţii publice şi protejarea clădirilor-simbol

 

 

 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu