Închide

FOTO. Centru comercial de Cluj. De ce nu avem un Cărturești-"Carusel" ca la București și nici un Zara ca la… Pitești?

EconomieRecomandarea redacției by Kristina Reştea - feb. 11, 2015 1 1931

 

O clădire monument istoric de secol XIX, din centrul Capitalei, reabilitată de proprietar și transformată în „Carusel” pentru cărți și povești, se redeschide mâine în București, ca librărie a lanțului Cărturești. În Cluj, deși reprezentanții lanțului de librării caută un spațiu stradal potrivit de câțiva ani, deocamdată există un singur Cărturești. La mall. În Sibiu, Massimo Dutti are magazin stradal la parterul unui hotel cu acces la arteră pietonală. La Pitești, Zara și-a deschis magazin într-o clădire istorică de două etaje construită în secolul XIX, pe bulevard pietonal. La Cluj, brandurile Inditex operează doar în mall-uri. Reprezentantul Cărturești și cel al companiei clujene care s-a ocupat de project management pentru mai multe unități ale retailerului spaniol Inditex (inclusiv în clădiri de centru istoric) explică pentru Actualdecluj.ro dacă Clujul mai este sau nu interesant pentru astfel de unități în centrul istoric.

 

 

Aflată în proprietatea unei familii de bancheri, naționalizată, transformată în magazin, apoi recuperată și reabilitată de proprietari și reamenajată de biroul de arhitectură Square One pentru Cărturești – cam acesta este, pe scurt, traseul clădirii-monument de pe Lipscani care se deschide în această săptămână ca librărie „Carusel”. Și nu doar librărie, fiindcă spațiul preluat pentru Cărturești în capitală are mai multe niveluri și mai multe funcțiuni, nu doar cea comercială -bistro la ultimul etaj, un spaţiu multimedia la subsol și o galerie dedicată artei contemporane la primul etaj.

 

Sursa foto: Carturesti, fotografie realizata de Cosmin Dragomir

Sursa foto: Carturesti, fotografie realizata de Cosmin Dragomir

 

Lanțul de librării cu „carte, ceai, muzică, dichise prezent și la Cluj, cu un spațiu de complex comercial, de la deschiderea Iulius Mall. De câțiva ani însă reprezentanții Cărturești sondează piața pentru încă o unitate în oraș, dar cu o altfel de prezență: într-un spațiu stradal, în centrul istoric. Până acum – fără noroc. Ideea e încă valabilă, spun reprezentanții companiei. Intenția a fost și este reală, ne dorim un spațiu în centru, dar se pare că în fiecare situație de până acum când a existat o oportunitate a fost preferat alt chiriaș. Ține probabil de networking, alții au relații mai bune în plan local. Cert este că spațiile apar foarte rar și deși chiriile sunt măricele, se închiriază destul de repede. Aici, de exempu, oricine își dorește un chiriaș cum e Cărturești, care aduce public și notorietate. Și nu ne apucăm să facem o librărie pentru un an sau doi, deschidem doar dacă știm că vom rămâne acolo pentru mult timp, pentru că investiția e foarte mare”, explică, pentru Actualdecluj.ro, Daniel Voinea, manager pe partea de comunicare la Cărturești. „Eu nu am renunțat la speranță, poate vom găsi locul și proprietarul potrivit și în Cluj. Deocamdată nu ne plângem, librăria din mall funcționează bine”, a menționat Voinea. Lanțul include 16 librării (17, de joi), cele mai multe în Capitală, câte una în Ploiești, Cluj, Constanța, Suceava, Brașov, Arad și câte două în Timișoara și Iași.

 

Cluj: „Fii tu!”. „Second hand

Fii tu!”, te îndeamnă, de pe vitrină, un magazin de centru. Imediat lângă slogan e o altă mențiune: „Second Hand”.Zona centrală a Clujului, deși dominată de cafenele, restaurante, unități de tip fast-food, bănci și mici magazine de retail vestimentar (multe second-hand), are și câteva librării, printre care Humanitas pe strada Universității, Book Story și Book Corner (Librarium) pe Eroilor, Librarium – Universității, tot în zona Pieței Unirii, în locul fostei unități Diverta, care s-a relocat pe Bulevardul 21 Decembrie 1989. Centrul orașului are însă și multe vitrine „tapetate” cu imagini nostalgice alb-negru ale Clujului vechi, ce ascund spații comerciale goale și câteva clădiri-monumente istorice, valoroase, dar în stare avansată de deterioare. Cel mai celebru caz: fostul hotel Conti-New York, acum părăsit, cu proiect de reabilitare la sertar și proprietar în arest.

 

DSC_1877

 

fii tu

 

 

Se poate la București, la Sibiu, la Pitești. De ce nu și la Cluj?

Spre deosebire de alte orașe cu centre istorice și artere pietonale, centrul municipiului Cluj-Napoca nu a fost considerat încă suficient de interesant pentru marile branduri de retail, care, până acum, au preferat să se așeze doar în centrele comerciale care asigură trafic de clienți: Polus Center și Iulius Mall. De ce nu are Clujul un „Zara-Piteștisau un „Massimo Dutti-Sibiu”? Răspunsul scurt: centrul de Cluj nu are suficient trafic și nici parcările necesare, arată arhitectul Vlad Negru, managing partner Trans-Form, companie clujeană care a asigurat serviciile de project management pentru o serie de unități ale grupului Inditex (care include, printre altele, brandurile Zara și Massimo Dutti). „Nu există suficient trafic și atractivitate pentru un astfel de retailer în centru. Cel puțin nu în momentul ăsta. Apoi, ca să apară un retailer de acest gen, trebuie să existe un parking subteran foarte aproape de zona Pieței Unirii, care să activeze piața și bulevardul Eroilor. Trebuie să existe sprijin de la autorități. La o clădire-monument istoric din centru, unde e nevoie de investiții de milioane de euro, nu ai cum, fizic, să asiguri locuri de parcare pe parcelă, din cauza țesutului urban. Cum ar fi de pildă să avem toate curțile interioare umplute de parcări? Gândiți-vă la curțile Palatului Banffy sau la Boema, pline cu mașini! Deci o condiție esențială ar fi ca primăria să nu le ceară beneficiarilor parcări pe teren, ci să asigure parcaje publice în zonă. Scumpe. Trebuie să fie un lux să parchezi în centru, așa descurajezi traficul din această zonă. E o politică pe care o aplică și alte orașe, foarte eficient”, arată Negru.

De menționat că centrului îi lipsește încă „brandul-ancoră”: primul mare retailer instalat în centru are potențial să aducă și să atragă și alți jucători. Numai că la Cluj acest “primul” încă nu a apărut. „Când vine un astfel de grup în centru, vine cu 2-3 branduri, iar peste drum îți vine și concurența. Deci dintr-o dată ai cam șase spații mari ocupate. Iar aceste nume creează trafic. Sunt branduri-ancoră. Pe un astfel de jucător îl curtezi, faci lobby ca să vină, ești pro-activ pentru el. Sunt primării în țară care au început să înțeleagă asta și fac eforturi ca să își activeze spațiile”, spune arhitectul Inditex. „Dacă vrei să vină cu 8 milioane de euro în centrul tău istoric nu îl ții nu știu câte luni pentru o autorizație. Pentru un country manager de astfel de companie, cu buget clar, cu board și acționari care trebuie să fie mulțumiți de rezultate, va fi mult mai simplu să aleagă mall-ul. Proprietarul de mall își modifică o intrare, face un lift pe banii lui, azi semnezi, mâine intri în spațiu, poimâine ai deschis!”, exemplifică Negru.

Centrul orașului are doar câteva spații de mari dimensiuni cu potențial bun pentru renovări și intervenții de reabilitare pentru noi ocupanți, menționează arhitectul: clădirea fostului hotel New York-Continental, clădirea librăriei Universității, cea în care funcționează hotelul Agape (pe strada în oglindă – Maniu) sau Palatul Banffy (cu un „mare consens”), toate cu acces la Piața Unirii.

„Spațiul urban în sine trebuie să fie atractiv, trebuie să ai trafic pietonal. Ceea ce se întâmplă în centrul orașului e încă insuficient. Nu știu nici dacă Clujul e suficient de atractiv pe perioada de vară, cu sfertul ăsta de populație care pleacă câteva luni (cei 100.000 de studenți, n.red.)”, completează arhitectul Trans-Form.

Cât de costă vitrina din centru la Cluj. Se preferă mall-ul

Prețurile de închiriere pentru spațiile situate în zona centrală a orașului variază între 15 și 50 de euro/mp, în funcție de locație, suprafață și dimensiunea vitrinei, spun specialiștii imobiliari. “Mare lucru nu se prea întâmplă pe piața acesta a spațiilor comerciale, deoarece nici dezvoltări noi nu există pe zona centrală. Ceea ce se tranzacționează în continuare sunt aceleaș ispații, parter de clădiri vechi sau imobile re-convertite. Majoritatea spațiilor sunt cafenele, restaurante, magazine (de alimente, încălțăminte, îmbrăcăminte noi sau second hand), bănci, farmacii. Cereri din partea unor branduri cunoscute nu au fost în ultimul timp, decât din partea unor mici producători locali sau naționali. Așa cum se știe deja, unele branduri mari naționale sau internaționale fie au intrat în 2007 în cele două mall-uri sau dacă optează pentru deschiderea unor noi magazine în Cluj, aleg, la fel, să fie acolo, în detrimentul spațiilor din zonele centrale”, menționează Alina Berghian, sales associate al companiei de consultanță imobiliară Remax/Concept. 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Un comentariu

Scrie un comentariu