Regulamentul de navigație pe lacurile Tarnița și Fântânele-Beliș a fost adoptat. Consilierii județeni USR PLUS au fost trimiși la ministrul lor să le aprobe amendamentele la regulament deși ceilalți colegi au fost de acord cu ele
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mart. 31, 2021 0 1715
Regulamentul de navigație pe lacurile Tarnița și Fântânele a fost prilej, la ședința Consiliul Județean din 31 martie, pentru președintele Consiliului Județean să dea o lecție politică consilierilor USR PLUS despre care, pe parcusul ședinței, a ținut să spună că se tot ocupă de activism, nu se probleme reale. Alin Tișe se află în opoziție și cu liderii din Guvern ai propriului partid. El nu a susținut niciunul dintre amendamentele propuse de USR PLUS la regulamentele care reglementează navigația pe cele două lacuri, motiv pentru care toate au fost respinse. În schimb, a ținut să laude și să susțină propunerile venite de la grupul PSD și Ioan Sălătioan, calificându-le ca „deștepte”, deși propunerile acestora fusese tot în asentimentul celor făcute de USR PLUS.
Mai mult președintele Consiliul Județean i-a trimis pe consilierii USR PLUS la ministrul Transporturilor să le susțină amendamentele. „Domnul Drulă, parcă, care se confruntă cu mafioții de la metrou”, a adăugat Tișe, deși a admis că obligația forului județean este de a retrimite regulamentul aprobat la Minister pentru a fi asumat printr-un ordin de ministru, înainte să intre în vigoare.
Amendamentele formulate de consilierul USR PLUS Ovidiu Nistor au vizat limitarea accesului pe lacuri și a ambarcațiunilor cu biodiesel și bioetanol care, de asemenea, poluează, impunerea unei limitări de viteză de 15 kilometri la ora pentru circulația ambarcațiunilor pe lacuri în așa fel încât să se asigure atât liniștea celor care merg acolo cât și protejarea malurilor sau chiar interzicerea conducerii de bărci de către perosanele aflate sub influența substanțelor psihoactive.
Președintele Alin Tișe l-a luat la mișto la fiecare amendament în parte și chiar l-a ironizat. L-a întrebat dacă cunoște cazuri de oameni sub influența drogurilor care conduc bărci pe lacurile din Cluj sau a propus să fie pus radarul pe bărcile de pe lac, după ce un consilier PNL a arătat că real nu se poate verifica cu ce viteză se deplasează bărcile pe lac. „Acum, ce să facem. să punem radare pe lac să verifice viteza. Eu îmi pun barca pe lac și merg cu 300 de km la oră. Cine mă depistează” a spus consilierul. Tișe a propus să se pună direct mașina cu radar pe barcă. A mai spus că nu Județul se ocupă de reglementarea circulației alcoolului și drogurilor pe lac.
Înainte de fiecare amendament făcut de Nistor, Tișe a anunțat că nu îl susține, așa că niciunul nu a fost adoptat de plen.
Ulterior, Tișe a ținut să spună că, de fapt, propunerile făcute de Nistor ar modifica sau completa Ordonanța 195/2005 care reglementează navigația pe apele interioare din România și că acest lucru nu se poate face printr-o hotărâre a Consiliului Județean.
Consiliera Laura Pop de la PSD a reiterat și ea acest lucrur arătând că susține propunerile făcute de consilier, însă a spus că ele nu pot fi, juridic, adoptate.
Tișe a ținut să îl trimită pe Nistor la Ministrul Transporturilor ca să îi aprobe amendamentele. “Noi votăm regulamentul și oricum îl vom trimite la București, să fie prins într-un ordin de ministru. Dacă ministerul Transporturilor va dori modificări, va trebui să ni le asumăm. Înțeleg că ministru este domnul Drulă care se luptă cu mafioții de la metrou”, a spus, printre altele, Tișe. Ministru al Transporturilor este Cătălin Drulă de la USR PLUS.
Consilierul PSD Vasile Sălătioan a propus și el amendamente. Să se introducă și interzicerea amabarcațiunilor cu elice externă, „hidroglisoarele care fac un zgomot ca un elicopter”, consilierul arătând că s-a consultat cu cei de la Căpitănia Dej și că o astfel de ambarcațiune a deranjat turiștii de pe lacul Colibița din Bistrița, recent. L-a pus pe Tișe să caute pe Google, apoi Tișe a susținut propunerea, după ce a văzut despre ce fel de ambarcațiune e vorba. La fel ca și pe cel privind interzicerea circulației pe lacuri a ambarcațiunilor neconforme. Sălătioan a mai propus limitatea puterii motoarelor ambarcațiunilor care pot circula pe lacuri, arătând că așa s-ar controla viteza de circulație, însă respectiva propunere nu a fost acceptată.
Căpitănia Dej a fost penalizată în cadrul dezbaterilor publice privind Regulamentul de Navigație că ține cu șmecherii și cu proprietarii de bărci cu motor și că, deși ar fi trebuie să țină sub control situația de pe Tarnița, și-a asumat un rol decorativ.
Consilierul PMP Călin Cosma a ținut să spună că în momentul în care obții permisul pentru bărci este reglementat să nu le conduci sub influența drogurilor.
La finalul ședinței, Sălătioan i-a mulțumit președintelui pentru susținere, însă Tișe l-a asigurat că propunerile lui au fost deștepte, de aceea le-a și acceptat. De altfel, pe tot parcusul ședinței, Tișe a ținut să îi ironizeze pe consilierii USR PLUS, fie că se ocupă de activism și nu de problemele reale ale comunității, fie că nu citesc proiectele „sigur s-au furat banii de asta, dacă citeați proiectul vedeați de ce au crescut costurile” fie că vor să se cheltuiască banii pe pliante și apariții la TVA pentru o campanie de informare privind informare locală a populației privind vaccinarea.
A mai spus că îi lasă totuși să dezbată și să discute ca să nu se spună apoi că e dictatura în Consiliul Județean. A recomandat chiar, în final, la punctul diverse celor care nu doresc să asculte punctele de vedere a celor din USR PLUS să își închidă microfoanele, mai ales că intervențiile au lungit ședința la peste trei ore, prea mult pentru ca participanții să nu își piardă atenția.
Regulamentele de navigație pentru lacurile Tarnița și Beliș-Fântânele au fost aprobate cu 29 de voturi pentru din 36 de consilieri județeni prezenți la ședința din 31 martie.
Noile regulamente de navigație pe lacurile Tarnița și Fântânele prevăd sancțiuni dure pentru cei care folosesc bărci cu motor pe lacurile din care se face alimentarea cu apă a Clujului.
Regulamentele au fost în dezbatere publică, din decembrie 2020 până în februarie 2021. Principala modificare față de forma pusă în consultare se leagă de supervizarea respectării noilor reguli. În prima propunere de regulament cei care urmau să se asigure că legea va fi respectată, iar șmecherii nu își vor mai face de cap pe aceste lacuri, erau angajații din cadrul Biroului Arii Protejate conduși chiar de activista Rocsana Contraș, membră PNL și fostă secretară a președintelui Horia Uioreanu (cea care s-a aflat în mijlocul unui scandal, declarându-se împotriva interzicerii navigației pe cele două lacuri, dată fiind și relația sa cu un proprietar al unei afaceri cu ambarcațiuni, Abdul Rahim, afacerist foarte vocal și pornit pe activiștii din Cluj că vor să nu se mai navigheze pe aceste lacuri).
Contras și Ariile Protejate nu se vor mai ocupa de această activitate, președintele Consiliului Județean fiind cel care va desemna persoanele abilitate să facă controale pe cele două lacuri.
Regulamentul de navigație pentru lacul Tranița delimitează trei zone pe lac în care, în două dintre ele, este interzisă navigația iar în cea de-a treia este permisă navigația însă nu cu ambarcațiuni care utilizează combustibili fosili, cu excepția celor care sunt deținute de autoritățile publice și se află în misiune. ZONA I este situată în imediata apropiere a barajului la mai putin de 200 m pe toată lățimea lacului, ZONA II cuprinde zona plajelor I,II,III,IV și V la o distanță de 50 m de la mal spre interiorul lacului iar ZONA III cuprinde toate celelalte enclave si aducțiuni, inclusiv coada lacului.
Regulamentul stabilește mai multe tipuri de sancțiuni. Cele mai mari amenzi sunt fixate pentru accesul pe lacul Tarnița a oricărui mijloc motorizat care utilizează combustibili fosili, acestea fiind de la 3000 la 6000 pentru persoane fizice și de la 25.000 la 50.000 lei pentru persoanele juridice.
Amenzi între 3000 și 5000 de lei sunt fixate și pentru cei care navighează în zonele I și II sau pentru cei care realizează activități de întreținere a bărcilor direct pe lacuri. Amenzi între 1000 și 3000 lei sunt fixate și pentru cei care nu reduc viteza în zona II, navighează la o distanță mai mică de 20 de metri de maluri sau nu respectă regulile generale privind navigația pe lac (distanța între ambarcațiuni, partea pe care se merge etc).