Închide

După strada smart din Mărăști și centrul de cartier din Grigorescu, Planwerk desenează noul centru de cartier din Iris

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - nov. 01, 2020 0 1019

Proiectul Planwerk al semi-pietonalei Molnar Piuariu din cartierul Mărăști, pus în operă de Primărie cu bani europeni și cunoscut ca prima strada smart din România, a fost premiat la capitolul spațiu public în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Timișoara. Proiectanții au prezentant recent un alt proiect la care lucrează pentru Primărie, pe același model, un centru de cartier pentru zona de case din Grigorescu, unde prioritate să aibă deplasările pietonale, iar oamenii să fie încurajați să utilizeze bicicleta și să meargă pe jos către Someș. Firma de arhitectură a mai primit recent un contract de 133.000 de lei pentru a regândi și centrul de cartier din Iris, un alt proiect pe care Primăria îl pregătește în programul oraș pentru pietoni și care ar putea să fie conectat și cu Someșul, după cum au explicat oficiali ai instituției.
Planwerk urmează să vină cu un concept unitar de amenajare a zonei Piața Liebnecht și Parcul Iris și să dezvolte o serie de legături pietonale în Iris, cartier cu linie de tramvai și care nu a beneficiat de atenție sau proiecte de amenajare pentru pietoni sau bicicliști în ultimii ani.
Despre acest proiect, Ovidiu Cîmpean, director în Primărie, spune că ar putea să se extindă până la Someș, cu dezvoltarea unui circuit pietonal sau amenajări ale malurilor pentru oameni.
Despre proiect, Cîmpean a spus că deja s-au contractat serviciile proiectanților (un contract de la finalul lunii septembrie, începutul lunii noiembrie de 133.000 lei pentru studiul de fezabilitate și proiectare de bază) și că așa cum s-a procedat și până acum, conceptul de amenajare se va prezenta public în cadrul unei dezbateri.
„Proiectele de reabilitare, amenajare și modernizare vizează ameliorarea imaginii urbane în concordanță cu caracterul zonei studiate, dezvoltarea cu prioritate a deplasărilor pietonale și a spațiilor destinate acestora, a zonelor verzi, a modalitatilor de deplasare velo, reorganizarea locală a circulației auto și a parcajelor la sol, organizarea mobilierului urban, a dotărilor si a vegetației, sistematizarea verticală”, au arătat reprezentanții Primăriei. 
Planwerk și Primăria au procedat de aceeași manieră în cazul unui alt proiect pregătit pentru un centru de cartier din Grigorescu, în zona Pieței 14 iulie, concept de amenajare care s-a prezentat deja public.
Detalii: Revolta din Grigorescu. Ce au cerut riveranii de la proiectul Primăriei din zona Pieței 14 Iulie
Primăria pregătește centrul de cartier din Grigorescu cu un proiect de reorganizare a zonei din Piața 14 iulie și face dezbatere publică
Un alt proiect de centru de cartier făcut pentru Primărie de Planwerk, semi pietonala Molnar Piuariu din Mărăști, a fost premiat cu locul I în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Timișoara la capitolul spațiu public. Primăria a pus deja în operă proiectul pentru Molnar Piuariu, cunoscută ca prima strada smart din România, lucrările fiind de peste 5,9 milioane lei și au fost finanțate din bani europeni. Despre proiect, Cîmpean a spus că deja a reușit să atragă foarte mulți copii utilizatori de spațiu public dar și mame cu cărucioare.
După finalizarea lucrărilor, Strada Molnar Piuariu oferă: 551 mp suprafață verde, cu 48 noi arbori plantați (cei 16 arbori existenți au fost păstrați), sistem de irigare cu senzori, culoar pietonal modern cu prioritizarea mijloacelor de transport nemotorizate (2662 mp de spațiu exclusiv pietonal și 1253 mp suprafață carosabilă), 4 locuri pentru încărcarea automobilelor electrice și 15 locuri de parcare pentru autovehicule, 30 locuri pentru încărcarea bicicletelor/trotinetelor electrice, 22 locuri de parcare pentru biciclete, mobilier urban modern (bănci, scaune, mese, cadre de parcări pentru biciclete, sisteme de afișaj, cișmele), Wi-Fi gratuit pentru localnici și turiști, prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile, iluminat public inteligent, eficient din punct de vedere energetic, iluminat festiv și arhitectural, sistem îmbunătățit de colectare a apelor pluviale. Pe lângă reorganizarea spațială – inclusiv prin eliminarea diferențelor de nivel între spațiul exclusiv pietonal și spațiul carosabil – și dotările urbane menționate, au fost trecute în subteran elementele infrastructurii edilitare din zonă. Totodată, spațiul a fost adaptat pentru persoanele cu dizabilități și protecția acestora (pavaje cu marcaje tactile integrate). Proiectul cuprinde tronsonul dintre străzile Fabricii de Zahăr și Dâmboviței, inclusiv intersecția cu strada Teleorman.
(strada Molnar Piuariu, august 2020)

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare