Cum și când va fi extins sistemul de benzi dedicate din Cluj
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mart. 12, 2019 0 990
Încă o bucățică de bandă dedicată va fi configurată începând din luna aprilie pe B-dul Nicolae Titulescu – aceasta se va amenaja între sensul giratoriu de la intersecția cu Septimiu Albini și Piața Cipariu, de unde mai există o bucățică de bandă, până la B-dul 21 Decembrie 1989. Din vară, sistemul ar urma să se extindă pe același sens și între mall-ul din Gheorgheni și sensul giratoriu de la intersecția cu Septimiu Albini. În ceea ce privește o bandă dedicată dinspre centru pe B-dul Titulescu, această rămâne încă dependentă de instituirea unor sensuri unice pe arterele secundare și de crearea unor alternative de parcare. Pentru celălalt tronson de pe strada Moților spre Mănăștur încă nu există soluții pentru extinderea sistemului de benzi dedicate, iar edilul Emil Boc se arată din nou susținător al ideii de benzi reversibile pentru ca sistemul să poată fi implementat.
Primăria din Cluj a anunțat la începutul anului trecut că intenționează să reorganizeze traficul din cartierul Gheorgheni, între străzile C-tin Brâncuși-B-dul Nicolae Titulescu-Rebreanu și Albac, prin instituirea de sensuri unice și crearea de locuri de parcare la bordură. O altă inițiativă făcută publică tot atunci vizează construirea de parkinguri de mici dimensiuni, care să preia locurile de parcare de pe artera principală din cartier, B-dul Nicolae Titulescu. Toate aceste măsuri au fost gândite pentru a permite instituirea de benzi unice pentru mijloacele de transport în comun, proiect pornit de municipalitate în Piața Cipariu și pe B-dul 21 Decembrie 1989 pe o porțiune de 1,6 kilometri pentru a încuraja deplasarea cu mijloacele de transport în comun în Cluj-Napoca.
La mai bine de un an distanță, Primarul Emil Boc a anunțat că sistemul de benzi dedicate se va extinde pe principala arteră din cartierul Gheorgheni, deocamdată, doar cu un segment de 500-600 mp, între sensul giratoriu de la intersecția cu Septimiu Albini și Piața Cipariu de unde mai există o bucățică de bandă spre B-dul 21 Decembrie 1989.
Potrivit primarului, tronsonul dinspre mall de pe Titulescu a fost împărțit în două sectoare pentru implementarea benzii dedicate. Din 2 aprilie se va institui o bandă dedicată pe primul sector, între sensul giratoriu de pe Septimiu Albini și Piața Cipariu. Pe cealaltă bucată, urmează ca banda dedicată să fie instituită din iunie încolo. Emil Boc a mai spus că sistemul se poate extinde pe prima porțiune, deoarece nu există locuri de parcare cu abonament, doar 68 de mașini care parchează. Pe cea de-a doua porțiune există 141 de mașini, parcate tot fără abonament și două standuri de taxi de 15 locuri, pentru care trebuie găsite alternative.
O dată cu instituirea benzii dedicate din luna aprilie pe sectorul amintit se va institui un sens unic pe strada Voltaire pentru crearea de alternative de parcare.
Primarul Emil Boc a mai anunțat că, în ceea ce privește instituirea benzii dedicate pe B-dul Titulescu pe celălalt sens, dinspre oraș spre mall, aceasta depinde de implementarea proiectului de restructurare a circulație urbane din cartierul Gheorgheni prin instituirea de sensuri unice și crearea de locuri de parcare. Pe respectivul sens există abonamente de parcare eliberate de Primărie anul trecut. Despre prelungirea sau neprelungirea acestora și în 2019, edilul nu a făcut nicio referire. Nu a vorbit nici despre proiectul sensurilor unice anunțate între străzile C-tin Brâncuși-B-dul Nicolae Titulescu-Rebreanu și Albac de care responsabil este viceprimarul Dan Tarcea, proiect dezbătut public la o întrunire de cartier la care au participat doar o mână de cetățeni. Detalii despre intențiile Primăriei: Ce pregătește Primăria în cel mai verde cartier din Cluj pentru a face loc benzilor dedicate autobuzelor și troleibuzelor
Primarul Boc a introdus public subiectul desfințării locurilor de parcare de pe artere principale din Cluj, printre care și B-dul Titulescu, încă din noiembrie 2017. Atunci oficialul spunea că Primăria vrea să degajeze principalele artere din cartierele clujene de mașini parcare pentru a fluidiza traficul și a introduce, unde este cazul, benzi dedicate mijloacelor de transport în comun.
Ca să ofere o alternativă oamenilor, municipalitatea și-a propus în cazul cartierului Gheorgheni să amenajeze și parkinguri de mici dimensiuni pe structură metalică. Un proiect de acest fel a fost anunțat pentru zona străzii Liviu Rebreanu, unde se intenționează amenajarea unui parking modular care să înlocuiască peste 100 de garaje din această zonă.
Pentru 2018, oficialii Primăriei au anunțat că și-au propus realizarea unui Plan Urbanistic Zonal de regenerare urbană care să garanteze degajarea arterei Nicolae Titulescu de locurile de parcare prin generarea unor proiecte de parkinguri de o parte și de alta a acestei artere.
Boc nu a precizat în ce stadiu se află respectivele proiecte.
În ceea ce privește extinderea benzii dedicate din centrul Clujului spre cel mai mare cartier din oraș, Mănăștur, primarul Boc a spus că specialiștii consideră că este un proiect complicat și au recomandat Primăriei să lărgească zona de intersecție cu strada Mărginașă, unde traficul se sugrumă. Despre acest proiect oficialii Primăriei au spus că necesită exproprieri. Pentru demararea proiectului, Primăria a făcut o achiziție pentru un plan urbanistic zonal și pentru un studiu de trafic (Calea Moților – Calea Mănăștur – strada Uzinei Electrice – strada Mărginașă), care urmau să fie discutate până în vara lui 2019. Detalii: Ce termene noi are Primăria în al doilea proiect cu exproprieri menit să eficientizeze traficul din Cluj
Cu toate acestea, primarul Boc a spus că el este un susținător al benzilor reversibile care ar garanta introducerea benzii dedicate din centru spre cartierul Mănăștur, mult mai repede decât dacă s-ar aștepta după exproprierile propuse pe strada Mărginașă.
Detalii despre benzile reversibile vehiculate de Primărie – Cum va extinde Primăria benzile dedicate în oraș
Primarul Emil Boc a făcut declarații la postul de radio Realitatea FM.