Închide

Cât plătește Primăria pentru a face o stradă nouă în oraș cerută de specialiști încă din perioada comunistă

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Luminiţa Silea - oct. 23, 2020 0 2545

Proiectul cu exproprieri pornit de Primărie pentru a descongestiona traficul la intrarea în cel mai mare cartier al orașului, Mănăștur, va presupune o investiție de 54,3 milioane lei cu TVA, din care 14,4 milioane lei este valoarea despăgubirilor pentru terenurile și cele câteva case propuse spre a fi expropriate. Studiul de fezabilitate urmează să fie aprobat de consilierii locali la ședința ordinară programată în 27 octombrie.

Intervențiile propuse prin proiect în zona Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice vin cu multe constrângeri ca să aducă minuni pentru descongestionarea traficului din oraș pe axa est-vest. Au spus-o proiectanții de la Fip Consulting, cei care s-au ocupat de studiul urbanistic și de cel de fezabilitate. În schimb, traficul infernal ar urma să fie preluat de strada Uzinei Electrice, care va deveni noua variantă de ocolire a centrului iar cu noroc amenajările propuse pe Calea Mănăștur vor încuraja traficul cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul mașinilor. Deși s-a pornit de la ideea reducerii benezilor pentru traficul auto pe Calea Mănăștur în favoarea instituirii unor benzi dedicate pentru mijloacele de transport în comun, s-a renunțat la idee în urma dezbaterilor din comisia de urbanism sau din cea de circulație. Prin proiect se va crea o stradă nouă între Uzinei Electrice și Calea Mănăștur, arteră cerută prin PUG și propusă încă din vremea comuniștilor.

Proiectul s-a avizat  pentru 4 benzi de trafic auto pe Calea Mănăștur de câte 3 metri, piste de biciclete de 2 metri și trotuare de 2,2 metri, respectiv peste 2,5 metri. Benzile dedicate au fost declarate ca o etapă ulterioră a proiectului, însă viceprimarul Dan Tarcea, citatat de ebsradio.ro, a consolat clujenii că va fi un proiect mult mai frumos ca strada Bună Ziua.

Consilierii locali urmează să dezbată și să aprobe studiul de fezabilitate pentru cel mai ambițios proiect cu exproprieri pornit de Primăria din Cluj pentru a fluidiza traficul din cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur. Potrivit proiectanților de la FIP Consulting investiția a fost estimată la 54,3 milioane de euro din care costul exproprierilor necesare implementării proiectului este de peste 14,4 milioane de lei, având în vedere că municipalitatea trebuie să despăgubească proprietari privați de pe traseul investiției atât pentru terenuri cât și pentru câteva case care urmează să fie demolate.

Banii urmează să acopere o variantă cu 4 benzi de câte 3 metri pentru traficul auto pe Calea Mănăștur, trei benzi de circulație pe strada Mărginașă de câte 2,9 m și 5 benzi de circulație la intersecția cu Calea Mănăștur, 4 benzi de circulație pe strada Oțetului de câte 3 metri și o intersecți similară cu 5 benzi între aceasta și artera principală Calea Moților/Calea Mănăștur. Pe Calea Moților, între strada Mărginașă și strada Moldovei vor fi tot pantru benzi de circulație cu o lățime de circa 3 metri.

(sursa primariaclujnapoca.ro)

 

Varianta agreată cu Primărie după dezbaterea publică a proiectui a vizat ca artera  Calea Mănăștur să rămână doar cu o bandă pentru traficul auto pe sens, câte o bandă va fi dedicată mijloacelor de transport în comun, iar cicliștii să aibă  piste velo de 2 metri pe ambele sensuri. Cei din comisia de urbanism a Primăriei au criticat acest scenariu și au spus că el va sufoca și mai mult traficul, în loc să rezolve problemele actuale. Arhitectul Matei Cocheci din partea Fip Consulting, șeful de proiect, spunea că s-au studiat mai multe variante, inclusiv una de lărgire a Căii Mănăștur, însă că ea  n-ar fi posibilă deoarece există clădiri monument. Șeful de proiect mai amintea că a propus diminuarea trotuarelor în favoarea menținerii benzilor de trafic, însă că această propunere n-a fost acceptată.

DETALII DESPRE DISCUȚIILE DE LA URBANISM: Urbanismul a strâmbat din nas la propunerea de reducere a benzilor în favoarea autobuzelor pe Calea Mănăștur: „Nu pot să vă spună cetățenii câte benzi să faceți!”

Pentru ca PUZ-ul Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice să primească avizul de la urbanism și proiectanții să poată lucra la partea de studiu de fezabilitate, proiectul a fost trimis încă o dată la Comisia de Circulație.

La ședința respectivă, programată în 11 iunie, specialiștii din Comisie au mers pe varianta cu 4 benzi pentru traficul auto, benzi de biciclete de 2 metri și trotuare cu lățimea cea mai mică de 2,2 metri (în trei puncte), respectiv peste 2,5 metri pe restul arterei Calea Mănăștur. În ceea ce privește intersecția între viitoarea străpungere de pe Uzinei Electrice, Calea Mănăștur și Mărginașă (intersecție lărgită), comisia a optat pentru ca ea să fie semaforizată, nu cu sens giratoriu cum se intenționa în trecut când s-a dat avizul pentru construirea ansamblului Platinia.

În apropiere de Agronomie se va realiza o alveolă pentru mijloacele de transport în comun (terenul necesar urmând a fi expropriat), iar banda de biciclete va trece prin spatele trotuarului, pentru a diminua zona în care bicicliştii se pot întâlni cu pietonii. În ceea ce priveşte accesul pentru bicicliştii care vin de pe Calea Mănăştur, va exista un spaţiu de stocare de 4 metri înainte de trecerea de pietoni, pentru a putea face dreapta, stânga, înainte. Potrivit viceprimarului Dan Tarcea care prezidează Comisia de Circulație, vor exista semafoare pentru biciclete în zona intersecțiilor din acest proiect.

Tarcea, citat de ebsradio.ro, a spus că benzile dedicate vor fi o etapă ulterioară a acestui proiect și că se va stabili la momentul respectiv dacă ele vor fi implementate. Mai întâi urmează avizul arhitectului șef pentru PUZ, apoi proiectanții vor pregăti studiul de fezabilitate, urmând ca acestea să ajungă și pe masa Consiliului Local spre aprobare, posibil anul acesta. Viceprimarul Dan Tarcea a ținut să spună pentru aceeași sursă că proiectul din această zonă va fi mult mai frumos decât cel făcut recent de Primărie pe artera Bună Ziua și că va aduce benzi de biciclete care se vor putea conecta și cu altele existente sau în pregătire în centrul Clujului.

Ce s-a discutat anul trecut (în noiembrie) despre proiectul de trafic făcut de Primărie la intrarea în cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur: Cum a rămas pe hârtie cel mai ambițios proiect de trafic pornit de Primărie în cel mai mare cartier al orașului. Ce vor de la el arhitecții

sursa foto: primariaclujnapoca.ro – planșe urbanism PUZ

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.