Închide

Urbanismul a strâmbat din nas la propunerea de reducere a benzilor în favoarea autobuzelor pe Calea Mănăștur: „Nu pot să vă spună cetățenii câte benzi să faceți!”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 06, 2020 2 774

După observații și contre la o ședință din toamna anului trecut, unul dintre proiectele ambițioase de trafic din interiorul orașului s-a reîntors la Comisia de Urbanism. Cu eticheta că nu va aduce minuni pentru traficul din oraș. Proiectanții au operat modificări și au nevoie de un aviz de principiu pentru a putea lucra la studiul de fezabilitate potrivit variantei agreate: Calea Mănăștur va rămâne doar cu o bandă pentru traficul auto pe sens, câte o bandă va fi dedicată mijloacelor de transport în comun, iar cicliștii vor avea piste velo de 2 metri pe ambele sensuri. Propunerea n-a fost pe placul urbanismului din Primărie.

Șefa Direcției de Urbanism- Corina Ciuban – a pus sub semnul întrebării eficiența întregului studiu comandat de Primărie, plus exproprierile, mai ales că, a spus aceasta, el nu va aduce nicio îmbunătățire pentru traficul pe această arteră, ba, în plus, va aduce blocaje în condițiile în care se va realiza străpungerea și legarea străzii de str Uzinei Electrice.

PUZ-ul Mărginașă a fost introdus suplimentar pe ordinea de zi la a doua ședință din 6 mai. Discuțiile s-au purtat la finalul ședinței, în absența primarului Emil Boc și a viceprimarului Dan Tarcea, aceștia fiind prinși cu treburi administrative. Boc a plecat după ce a prezidat câteva puncte, iar Tarcea înainte să se discute ultimele trei proiecte de pe ordinea de zi, printre care cel de care se ocupă chiar el, proiectul cu exproprieri de pe Uzinei Electrice – Mărginașă.

A participat la discuții și Radu Mititean de la Clubul de Ciloturism Napoca, unul dintre ONG-urile active din Cluj care militează pentru mediu și pentru infrastructură decentă pentru bicicliști.

Daniel Pop, arhitectul șef al orașului, a condus discuțiile. El a arătat că noutățile față de discuțiile anterioare purtate pe tema PUZ-ului Mărginașă vizează trasarea circulațiilor auto și pietonale pe Calea Mănăștur, alături de banda pentru autobuz și banda auto prevăzută pe ambele sensuri. Despre banda velo a spus că față de variantele anterioare a fost lărgită de la 1,5 metri la 2 metri, că va fi la cota benzii pentru autobuze, că în cei 5 metri cât sunt disponibili pentru ambele este posibilă având în vedere că autobuzele se vor descurca să circule optim pe 3 metri. Benzile de biciclete și benzile de autobuz sunt propuse pe ambele sensuri ale arterei Calea Mănăștur.

Pop a mai spus că documentația are nevoie de un preaviz de la urbanism tocmai pentru ca proiectanții să poată lucra la studiul de fezabilitate. Abia după aprobarea studiului de fezabilitate se va aproba PUZ-ul final la urbanism, după cum a explicat Pop.

Radu Mititean s-a arătat mulțumit de variantă, însă a semnalat faptul că în varianta propusă traseul velo este lăsat în aer în zona Moților-Clinicii și că asta le va crea probleme serioase bicicliștilor, care nu vor avea pe unde să se deplaseze coerent și în condiții de siguranță. Vor fi nevoiți, a mai spus Mititean, să se dea jos de pe bicicletă și să devină pietoni.  Mititean a mai adus în discuție probleme legate de intersecțiile între pistele velo, trotuare și artere de trafic care nu sunt detaliate și despre care a spus că ar trebui să aibă un regim unitar, să fie protejate și să fure din experiența practicată în Vest. În plus, a mai spus Mititean, în propunerile din proiect pistele velo se îngustează de la 2 metri la 1 metru în zona stadionului – Ilie Măcelaru, ceea ce aduce, la fel, nesiguranță și probleme pentru traficul velo.

Arhitectul Vlad Negru a susținut și el în această fază a proiectului să se rezolve problema legată de continuitatea pistelor velo și a recomandat continuarea traseului velo pe strada Clinicilor, arteră care permite amenajări cu bandă pentru biciclete, mai ales că în acest fel se va putea accesa zona centrală cu bicicleta și oamenii vor fi încurajați să facă naveta zilnică cu bicicleta spre locul de muncă.

Cei de la Siguranța Circulației nu s-au pronunțat pe tema propunerii. Nici arhitectul șef al orasului. Mirela Mărincean de la Siguranța Circulației a arătat că pistele pe Moților se vor rezolva în momentul în care se va discuta proiectul benzilor dedicate pe respectiva arteră.

Șefa Direcției de Urbanism a Primăriei, Corina Ciuban, a intervenit și a pus sub semnul întrebării întreaga documentație de urbanism propusă de proiectanții angajați de Primărie, Fip Consulting. Ea a semnalat că propunerea adusă de proiectanți pentru Calea Mănăștur nu îmbunătățește cu nimic traficul și că străpungerea pe strada Uzinei Electrice putea foarte simplu să fie rezolvată printr-o documentație separată, aceasta fiind prevăzută oricum în Planul Urbanistic General. Ciuban a criticat propunerea ca artera Calea Mănăștur să nu fie lărgită și, în plus, să se mai renunțe și la o bandă pentru traficul auto, în favoarea unui traseu dedicat autobuzelor. Ea a apreciat că la cum se prezintă datele în această fază, când și așa traficul pe Calea Mănăștur este infernal, cu acest proiect el va fi sufocat.

Ciuban s-a mai arătat interesată dacă Comisia de Circulație a discutat propunerile în varianta actuală și dacă există justificări reale pentru îmbunătățirea traficului. Mirela Mărincean i-a răspuns că la circulație s-a discutat doar varianta inițială prin care se propunea lărgirea Căii Mănăștur. Varianta nouă, cu câte o bandă rutieră și cu una dedicată mijloacelor de transport în comun, a mai spus Mărincean, propusă în urma dezbaterii cu publicul, nu a fost discutată deocamdată, dar că urmează să fie supusă atenției comisiei.

Arhitectul Matei Cocheci din partea Fip Consulting, șeful de proiect, a spus că s-au studiat mai multe variante, inclusiv una de lărgire a Căii Mănăștur. Aceasta, a mai spus el, n-ar fi posibilă deoarece există clădiri monument. El a adăugat că a propus diminuarea trotuarelor în favoarea menținerii benzilor de trafic, însă că această propunere n-a fost acceptată. Despre continuarea pistelor de biciclete pe strada Clinicilor, ele nu se exclud și că PUZ-ul Mărginașă nu împiedică cu nimic realizarea lor, a mai spus Cocheci.

„Cum vom justifica propunerile de expropriere dacă de fapt nu se propune o îmbunătățire a circulației? De unde o să știți că investițiile vor fi eficiente? Nu pot să vă spună cetățenii câte benzi să se facă. Cum vom justifica noi că facem un PUZ și apoi cum justificăm investiția dacă noi păstrăm aceeași ampriză a străzii, dar diminuăm benzile de circulație? Ce îmbunătățiri pentru trafic se aduc în această zonă? Cred că până nu se discută în Comisia de Circulație, nu putem da un OK. Proiectul trebuie supus unei simulări. Să vedem dacă se justifică realizarea acestui PUZ, pentru că dacă obținem aceeași circulație blocată, nu văd rostul pentru care s-a făcut acest PUZ. Se poate rezolva circulația velo și fără exproprieri, iar străpungerea, de asemenea, o putem face simplu fiind inclusă în PUG”, a plusat Corina Ciuban.

Mărincean a promis că se vor face simulări. „Voi avizați amenajările din punct de vedere al urbanismului, traficul îl avizăm noi”, a mai spus Mărincean.

Arhitectul șef s-a pronunțat, mai timid, dar în favoarea soluției cu benzi dedicate pentru autobuze și doar cu una pentru traficul auto general. „Sunt două benzi din care una e pentru  autobuz. Funcționează mai bine așa decât la comun cu traficul general, din experienta de zi cu zi, pe Titulescu unde deja s-a implementat”, a comentat Pop. A susținut și că cei din Comisia de Urbanism pot să se pronunțe pe concept și pe designul urban propus. „Cred că proiectul aduce îmbunătățiri”, a mai completat și Mărincean.

În schimb, arhitectul Adrian Iancu din comisie a susținut punctul de vedere exprimat de Corina Ciuban. „Tind să fiu de acord cu punctul de vedere al Corinei Ciuban. După străpungerea de pe Uzinei Electice se va genera flux ridicat de trafic și vor fi probleme pe Calea Mănăștur. Până nu se simulează ce se va întâmpla, nu putem aviza propunerea. Poate va mai fi nevoie de o bandă în plus”, a mai precizat Iancu.

Cocheci a mai încercat să justifice faptul că, deși ei au vrut lărgirea arterei, Comisia de Monumente a fost fermă. „De asta ați fost angajați să aduceți soluții, variante alternative pentru trafic, amenajări. Așa, va urma un trafic imens dinspre Florești și Mănăștur și ne vom bloca”, i-a replicat Ciuban.

Arhitectul Vlad Negru a arătat că pe partea cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară sunt doar două clădiri monument, nevaloroase, care se pot declasifica și că pe această parte poate fi lărgită artera.

Ca politică generală, arhitectul Marcel Crișan a spus că în oraș trebuie să facă piste de biciclete de-a lungul apelor și artere cu sensuri unice care să nu genereze probleme și să aducă soluții benefice pentru trafic.

În final, arhitecul șef al orașului a spus că lui îi surâde proiectul și că, după părerea sa, ar trebui pre-avizat și trimis la cei de la trafic (Comisia de Circulație).

Ce s-a discutat anul trecut (în noiembrie) despre proiectul de trafic făcut de Primărie la intrarea în cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur: Cum a rămas pe hârtie cel mai ambițios proiect de trafic pornit de Primărie în cel mai mare cartier al orașului. Ce vor de la el arhitecții

Proiectul de trafic pornit de Primărie la intrarea în cel mai mare cartier al orașului, Mănăștur, are multe constrângeri ca să aducă minuni pentru decongestionarea traficului din oraș pe axa est-vest. Au spus-o proiectanții de la Fip Consulting. În schimb, traficul infernal ar urma să fie preluat de strada Uzinei Electrice, care va deveni noua variantă de ocolire a centrului iar cu noroc amenajările propuse pe Calea Mănăștur vor încuraja traficul cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul mașinilor. După dezbaterea publică, Planul Urbanistic Zonal de trafic Calea Mănăștur – Mărginașă a ajuns la Comisia de Urbanism a Primăriei. Urmează Studiul de Fezabilitate, apoi avizarea finală a PUZ-ului.

2 comentarii

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.