Închide

Boc despre pista de biciclete Florești – Cluj-Napoca: “Aveam un blocaj în Muzeul Apei, care știți că are o zonă de protecție…și am reușit să surmontăm acea porțiune prin proiectul centurii”

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - ian. 12, 2022 0 2161

Primarul Emil Boc a anunțat că vor exista nu una ci trei piste pentru bicicliști care vor facilita deplasările cu bicicleta între comuna Florești și Cluj-Napoca. Una cuprinsă în proiectul Spitalului Regional de Urgență și care ar urma să fie realizată pe marginea DN1, a doua, inclusă în proiectul unui drum de legătură al centurii care va intra în Cluj prin spatele complexului Vivo și cea de a treia, propusă de activiștii din Cluj-Napoca, pe malul Someșului, proiect blocat de restricții în zona Muzeului Apei despre care Boc a spus deja că ar fi deblocată. Deocamdată însă, autoritățile locale nu au pornit un studiu oficial pentru aceast culoar verde-albastru de-a lungul Someșului, între Florești și Cluj-Napoca. În schimb, centura metropolitană, după cum au explicat proiectanții în cadrul dezbaterilor publice, oferă un traseu continuu velo, la standarde și sigur, între Apahida și Barajul din Florești, cu posibilitatea conectării lui cu toate cartierele din Cluj-Napoca dar și cu aceeasi posibilitate de creare de conexiuni în comuna Florești. În plus, traseul velo de-a lungul Centurii e gândit să fie conectat și cu o viitoare pistă de-a lungul culoarului Someșului, atât în Florești, cât și în Cuj-Napoca.

 

“Aveam un blocaj în Muzeul Apei, care știți că are o zonă de protecție. Am discutat cu directorul Companiei de apă Someș, domnul Neamțu, cu societatea civilă, cu Consiliul județean, cu proiectanții centurii metropolitane și am reușit să surmontăm acea porțiune prin proiectul centurii. Adică, la Muzeul Apei, centura va prelua pista de biciclete”, a mai spus Boc în cadrul unei conferințe de presă din 12 ianuarie când a prezentat bugetul pe 2022 și principalele investiții.

Boc a mai spus că există deja trei proiecte de legături velo între Florești și Cluj-Napoca și a nominalizat pe lângă pista de pe malul Someșului și o pistă cuprinsă în proiectul Spitalului Regional de Urgență și care ar urma să fie realizată pe marginea DN1 plus încă una inclusă în proiectul unui drum de legătură al centurii care va intra în Cluj prin spatele complexului Vivo.

Activiștii din Cluj-Napoca s-au arătat deja sceptici cu privire la anunț și au glumit chiar că Clujul poate bifa o premieră națională și poate avea prima pistă de biciclete în care duci bicileta cu bacul peste Someș ca să poți circula pe ea.

„Sau să fie navigabil Someșul pe acea porțiune, să ducem bițele cu bacul, sa fie prima pista de biciclete din lume în care duci bita cu bacul”, a scris activistul Adrian Dohotaru.

Deocamdată, nici Primăria din Cluj-Napoca, nici cea din Flroești nu au inițiat vreun studiu pentru crearea unui culoar verde albastru de-a lungul Someșului, din Gilău-Florești, prin Cluj-Napoca, până în Apahida sau chiar Bonțida.

Pista a fost promovată de activiști clujeni, la ea s-au conectat planurile strategice ale orașului elaborate de experți ai Băncii Mondiale sau investitori cu proiecte majore în Cluj-Napoca care au anunțat că sunt dispuși să susțină investiția.

Detalii:

La dezbaterile publice ale proiectului Centurii Metropolitane (TR 35), specialiștii au anunțat că în ampriza drumului de legătură este inclusă o pistă de biciclete la strandad de 20 de kilometri, un traseul de micromobilitate sigur și continuu, gândit separat în așa fel încât să nu existe presiune în ceea ce privește siguranța deplasării, nici pentru bicicliști, nici pentru tiruri sau mașinile care vor tranzita TR 35.

Mai mult, această pistă este gândită pentru fi conectată atât cu o viitoare pistă velo pe malul Someșului și în Cluj-Napoca (cu posibilitatea de conectare în zona nodului de la Emerson) cât și în Florești (în zona barajului, în zona Cora – DN 1, în zona Spitalului Regional de Urgență și a drumurilor de legătură cu acesta dacă autoritățile locale doresc acest lucru) sau chiar în Baciu (în zona nodul 4 de unde pleacă drumul de legătură spre Baciu).

Pista de 20 de kilometri din cadrul TR 35 are 3 metri lățime, este cu dublu sens și chiar are porțiuni unde măsoară 4 metri lățime. Pista asigură un traseu velo urban continuu în sud-ul orașului, în timp ce Someșul oferă posibilitatea unui traseu verde, pitoresc, pe partea de nord.

Anul acesta, SOS Cluj împreună cu asociațiile Mini Mass și Clujul Sustenabil au pornit o campanie – susținută prin evenimente în cadrul ediției din 2021 a Someș Delivery derulată în Florești și Cluj-Napoca – „Someșul, culoar verde-albastru” prin care se dorește înființarea unei piste de biciclete și de plimbare între Gilău – Florești și Cluj-Napoca, pe malul Someșului, chiar până la Apahida, Jucu și Bonțida.

O pistă de biciclete și un coridor pietonal între Cluj și Florești pe un parcurs de circa 7 kilometri au fost propuse de civicii din Cluj în 2019 pentru a întoarce cu fața spre râu cea mai are comună din România. Scopul este încurajarea deplasărilor nepoluante spre și dinspre Cluj-Napoca, concomitent cu rezolvarea problemelor legate de poluare și gunoi pe care Someșul le are. Propunerea a fost dusă mai departe de deputatul Adrian Dohotaru și agreată de primul ministru Ludovic Orban, însă deocamdată pe acest subiect nu s-a întreprins nimic.

În 2020, primarul Emil Boc anunțat la o ședința de urbanism din luna februarie, acompaniat de arhitectul Adrian Iancu că beneficiarul din spatele proiectului turnului cu 40 de etaje dorit în zona Cora din Cluj-Napoca (omul de afaceri Dorin Bob) are intenția de a-și asuma amenajarea unui culoar velo și pietonal pe malul Someșului, până în Florești, ca toți cei de acolo să vină la noul turn cu mall cu bicicleta sau pe jos, pe cursul râului.

Detalii:

Date tehnice ale proiectului Centurii Metropolitane:
TR 35 Centura Metropolitana Cluj:
42 km de drum național cu 2 benzi pe sens, bandă de acostament și zonă mediană
Viteze de proiectare: 17 km – 80 km/h, respectiv 25 km – 100 km/h
20 noduri rutiere denivelate
96 poduri/pasaje cu lungime max de 1540m
3 tunele din care 1 în soluție săpătură deschisă (cut & cover) în lungime de 490m și 2 în soluție de galerie cu lungime de 370m
20 km de piste pentru bicicliști și micromobilitate
25 de km de panouri antifonice cu amplasare pe părțile laterale și/sau median
Corelarea TR35 cu alte proiecte majore aflate în diferite stadii: PUZ Sopor, Spitalul Regional de Urgenta, Spitalul pediatric monobloc, Tren metropolitan/metrou, Deviere Someș în zona aeroport/Apahida

Drumuri de legatura în portofoliul CNAIR
– 8 drumuri de legatură în lungime de 24 km
– Viteza de proiectare cuprinsă între 50 și 80 km/h
– 2 tuneluri în soluție de galerie în lungime de 450 respectiv 310 m
– Se asigură legătura directă cu toate drumurile naționale din zona metropolitană CLUJ:
A3, DN1, DN1F, DN1N (V.O.C.E.), DN16, DN1C, V.O.C.N.E.
– 21 poduri/pasaje cu lungime max=607m
– 7.5 km piste pentru bicicliști și micromobilitate
– asigurarea prin 2 căi directe a accesului la Spitalul Regional De Urgență și conexiune directă la Spitalul pediatric monobloc.

sursă foto: SOS Cluj

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

Articole similare