Închide

Au început lucrările de reamenajare a malurilor Someșului în Cluj-Napoca: Boc: „Se modernizează la nivelul secolului în care trăim (…) Cer înțelegere clujenilor”

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - oct. 29, 2021 3 2738

Lucrările de reamenajare a malurilor Someșului  între starda Donath și podul Horea, după proiectul spaniolilor de la Practica (în tandem cu biroul de proiectare Planwerk), au început săptămâna aceasta în perimetrul parcului Grigorescu. Această primă zonă, situată între străzile Donath și Petuniei, va fi redată oamenilor în 30 iunie 2022, după cum a anunțat primarul Emil Boc. Se va lucra pe malul aferent străzii 1 decembrie, pe tronsoane. Atât zona aceasta de pe malul râului, cât și teritoriul din aval, până la podul Horea, un teritori de circa 14 hectare care cuprinde ambele maluri, se va transforma radical. Se va realiza o pista de biciclete cu dublu sens, un pod de legătură cu parcul Rozelor a căruit garduri spre râu vor fi, de asemenea, date jos, dar și alei de plimbare, concomitent cu renaturalizarea zonei cu vegetație și arbori și dotarea cu mobilier urban. Se vor monta gradene și amenaja zone pentru alimentație publică, se va face chiar și o arteră pietonală, mai jos de podul Garibaldi – strada Gavril Muzicescu.

 

Despre lucrările de pe malul Someșului, primarul Emil Boc a spus într-o intervenție la Napoca FM că zona „se modedernizează la nivelul secolului în care trăim”. Odată cu organizarea de șantier de săptămâna aceasta și îngrădirea parcului Grigorescu de pe malul râului, sau cu reorganizarea trecerilor de pietoni din zonp, riveranii s-au arătat nemulțumiți că nu mai pot folosi spațiul dar și că municipalitatea nu a anunat oficial șantierul sau durata acestuia.

„Se vor amenaja culoare pietonale, o pistă de biciclete cu dublu sens, alei. Nu va mai semăna parcul Grigorescu cu ce aveam. Cer înțelegere clujenilor. Deși am cerut un termen cât mai scurt pentru a reda parcul locuitorilor, constructorii ne-au dat data de 30 iunie 2022 pentru finalizarea acestui tronson, fără podețul de legătură între parcul Grigorescu și parcul Rozelor care va necesita mai mult timp. Lucrările sunt compelexe, se va executa și o ușoară coborâre spre Someș a terenului”, a mai spus Boc.

Șantierul de reamenajare a malurilor Someșului între strada Donath și podul Horea (în total o zonă de peste 14 hectare) este gestionat de CI Cluj (lider) – SOCOT SA – Simacek Facility Services, în baza unui contract cu Primăria de peste 95,6  de milioane lei, fără TVA. Teremenul de finalizare pentru întreaga lucrare este mai 2023. Lucrările sunt finanțate din fonduri europene și împărțite pe 7 tronsoane, cuprinzând ambele maluri ale râului.

Lucrările din zona parcului Grigorescu  (între strada Donath și strada Petuniei) au fost semnalizate săptămâna aceasta cu garduri și panouri de șantier săptămâna aceasta. Deja au început să se îndepărteze toboganele de plastic din parcul de copii și a apărut și primul excavator în zonă. După nemulțumirile exprimate de riverani, Primăria a adus și un panou prin care își cere scuze pentru disconfortul creat. Terenurile de sport și locurile de joacă din această zonă vor fi reconfigurate, măsura fiind necesară atât ca urmare a amenajării aleilor pietonale și a pistei de biciclete, cât și pentru a încadra zona în restricțiile impuse de prezența liniilor aeriene de înaltă tensiune LEA 110kV.

Potrivit Primăriei, se va lucra în primă fază pe malul stâng pe acest tronson (nr.2, Strada Mirăslău – strada Petuniei) aferent parcului Grigorescu, urmând ca șantierul să se extindă și până la podul Garibaldi. Celelalte tronsoane cuprinse în proiect sunt: Strada Donath – strada Mirăslău *nr.1), Strada Petuniei – Platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian” (nr.3), Platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian” – Podul Garibaldi (nr.4), Strada Muzicescu, Strada 1 Decembrie 1918 (nr.5), Zona Hotel Napoca, Strada Mamaia (nr. 6), Strada Dragalina, Zona Camerei de Comerț și Industrie (nr.&). În urma lucrărilor urmează să apară peste 5 kilometri de piste de biciclete, aliniamente de arbori și să se modernize trasee pietonale de peste 12.000 de metri liniari.

Pe larg despre lucrările pe fiecare tronson – Malurile Someșului se schimbă radical între barajul din Grigorescu și podul Horea. Licitația de 97,8 milioane de lei a fost lansată. Urmează să apară un pod nou în cartierul Grigorescu și o stradă pietonală. Dispare parcul de căței. Apar gradene și 5 kilometri de piste de biciclete

Ce apare în zona vechiului parc Grigorescu 

Malul stâng

  • introducerea unei piste pentru biciclete adiacent străzii 1 Decembrie 1918, în poziția actualului trotuar. Pista va avea dublu sens și o lățime de 3 metri, fiind separată față de trotuar și față de carosabil prin fâșii plantate;
  • realizarea unui nou trotuar, paralel cu pista pentru biciclete și separat față de aceasta printr-o fâșie plantată;
  • deplasarea pietonilor, atât pe direcția albiei, cât și perpendicular pe aceasta se va face prin intermediul aleilor propuse, care corespund noii terasări a malului și care asigură accesul la dotările de agrement de pe diferitele ”paliere” ale parcului. Vor fi realizate două alei pietonale paralele cu albia și șase alei perpendiculare, de acces spre Someș și de legătură între aleile principale;
  • reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;
  • realizarea unui podeț pietonal și ciclistic peste Someș. Capetele podețului se află la intrarea în zona Parcului ”Plaja Grigorescu” dinspre str. 1 Decembrie 1918, respectiv în zona Parcului Rozelor;
  • introducerea unei traversări pietonale nesemaforizate în zona sensului giratoriu la intersecția străzilor 1 Decembrie și Mirăslău;
  • relocarea traversării pietonale semaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Heinrich Heine), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
  • relocarea traversării pietonale nesemaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Petuniei), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
  • amplasarea de rasteluri pentru parcarea bicicletelor și de stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice;
  • refacerea și completarea plantațiilor de aliniament existente la strada 1 Decembrie 1918;
  • modernizarea și reconfigurarea terenurilor de sport existente;
  • modernizarea și reconfigurarea locului de joacă existent;
  • pregătirea amplasării ulterioare a trei pavilioane/chioșcuri multifuncționale cu funcțiuni de alimentație publică, adiacent aleilor pietonale din zonă, prin realizarea fundației și a racordurilor la utilități;
  • pregătirea amplasamentului pentru amplasarea a trei pavilioane/ chioșcuri multifuncționale/ de alimentație publică;
  • prelungirea aleilor pietonale spre albia râului, sub forma a două platforme de belvedere, în vederea facilitarea accesului pietonal la apă.

Malul drept

  • resistematizarea verticală a zonei cuprinse între Parcul Rozelor și Someș, în vederea eliminării obstacolelor și a asigurării accesului la râu și la zonele verzi aferente pentru toate categoriile de utilizatori;
  • amenajarea unui scuar pietonal la capătul pasarelei pietonale propuse;
  • desființarea împrejmurii Parcului Rozelor spre Someș;
  • asigurarea continuității traseului pietonal prin prelungirea acestuia spre vest, în zona de contact între parc și Someș;
  • reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;

Directorul de dezvoltare al Primăriei Cluj-Napoca, Ovidiu Cîmpean, managerul proiectului a spus pentru EBS Radio că terenul actual va fi terasat în așa fel încât oamenii să aibă acces facil spre apă, aceasta fiind și filosifia proiectului de reamenajare a malurilor Smeșului, să întoarcă Clujul cu fața spre apă.

Ce a mai spus oficialul despre amenajările și provocările proiectului – Reamenajarea malurilor Someșului remodelează radical parcul Grigorescu, închis de la o zi la alta sau cum văd alți –  specialiști urbaniști proiectului – Proiectele verzi ale Clujului şi moştenirea naturală a oraşului

Reabilitarea malurilor Someșului între strada Donath și podul Horea este cel mai amplu proiect asumat de Primărie pentru a aduce apa în viața orașului și a locuitorilor prin concurs de soluții câștigat de spaniolii de la Practica (care au lucrat cu firma clujeană Planwerk la proiect). În afară de acest proiect, tot în același regim, Primăria a pornit, pe contracte separate și modernizarea Platoului Sălii Sporutrilor dar și a parcului Armătura.

Spaniolii de la Practica au realizat o intalație spectaculoasă la Bienala de Arhitectură  la Veneția cu proiectul făcut pentru Cluj. Detalii: FOTO/ VIDEO. Someșul de la Veneția și Someșul de la Cluj. Cel mai amplu proiect de regenerare urbană din oraș, selectat și prezentat la Bienala de Arhitectură de la Veneția

Vezi și:

Modernizarea platoului Sălii Sporturilor costă aproape 13 milioane lei

Licitația pentru modernizarea parcului Armătura, câștigată definitiv în instanță, contractul de lucrări se semnează săptămâna viitoare

Începe marea transformare a malurilor Someșului din cartierul Grigorescu până la Podul Horea

Fotografii de pe șantierul Someșului din Grigorescu:

sursa foto: O.C

3 comentarii

  1. Betoanele care, în prezent, constituie partea de jos a albiei Someşului Mic, rămân sau vor fi îndepărtate? Nemaivorbind că, la Podul Garibaldi, procedura de scoatere anuală a 3-4 din cele 12 batardouri a fost sistată din anul 2013, rezultând o înmulţire semnificativă a algelor în interiorul acumulării de apă aflat în amonte.

  2. De ce mergi pe Someș înspre Iris te speri ce găsești pe malul râului,!vegetație sălbatică netaiata de ani de zile ,gunoaie..aglomeratie cu un pod promis și nefinalizat de cel puțin 4 ani

Lasa un raspuns pentru V