Închide

Au dispărut gradenele de lângă Someș. Urmează copacii de pe Splaiul Independenței. Luați-vă ADIO, faceți ultimele poze!

ActualitateAdministrațieRecomandarea redacției by Actual de Cluj - sept. 29, 2015 7 2589

Se fac întâlniri, mese rotunde și „ateliere de lucru” la primărie pe tema reamenajării Someșului, se anunță concurs pentru a integra râul în viața orașului, se sprijină diverse inițiative pentru proiecte care se preocupă de soarta apei, se lansează concursuri din sfera privată, din societatea civilă și chiar din partea unor organizații. Ai putea să ai impresia că preocuparea pentru râul care traversează orașul e reală și va avea efecte pe termen lung. Și totuși… Foarte pe scurt: Someș Delivery a lansat un proiect cu intervenții temporare, printre care și o instalație cu gradene de lemn pe malul apei. Oamenii au folosit-o, s-au așezat pe malul apei și au povestit lângă Someș. În urmă cu câteva zile, instalația a dispărut, fără ca inițiatorii ideii să fie anunțați. De ce? Pentru că administrația pregătește lărgirea arterei Splaiul Independenței, fapt care va implica îndepărtarea vegetației de pe o bucată din malul Someșului.

I. CE SE VEDE

Priviți această fotografie:

gradene by night

Sursa foto: Someș Delivery

 

Este o imagine din timpul evenimentelor din luna iunie din cadrul Someș Delivery, un proiect lansat de Fundația Cărturești, Ordinul Arhitecților din România și Asociația miniMASS. S-au aşezat aici intervenții urbanistice temporare, instalații artistice, spectacole de teatru în aer liber și dans, proiecții de filme, concerte, performance-uri și ateliere. Una dintre cele mai populare intervenții temporare: instalația cu gradene din vecinătatea Podului Elisebeta. Tocmai datorită felului în care instalația a fost primită de public, organizatorii au solicitat și au obținut prelungirea „vieții” băncuțelor pe mal de Someș.

Citiți mai multe aici:

FOTO/VIDEO Ne-am apropiat de “Fantoma” care traversează orașul. Ce rămâne după Someș Delivery

Locuri noi de privit apa. Organizatorii Someș Delivery fac cerere la primărie pentru instalațiile de pe mal

Acum priviți această imagine:

Sursa foto: echipa Somes Delivery, Facebook

Sursa foto: echipa Somes Delivery, Facebook

 

„Someș Alley” a dispărut în acest început de week-end! Că instalația urma să dispară la un moment dat știau și inițiatorii Someș Delivery, având în vedere faptul că aceste intervenții s-au instalat de la bun început cu titlu de provizorat. Problema e alta. De fapt, problemele: gradenele au fost luate de pe malul Someșului fără ca inițiatorii Someș Delivery să fie informați și fără ca aceștia să aibă idee unde au ajuns materialele. Și mai e o problemă: ce alte intervenții în pregătire pe malul Someșului anunță dispariția „Someș Alley”?

„Am constatat dispariția Someș Alley vineri după-masă, dezasamblarea instalaței s-a făcut fără anunțarea echipei Someș Delivery. Din câte am reușit să aflăm până în acest moment de la partenerii noștri din Primărie, a fost vorba de o acțiune a unui departament de intervenții care pregătește șantierele de pe spațiul public. Probabil e vorba de avansarea șantierului dinspre Barițiu – Opera Maghiară către Splaiul Independenței. Deplângem lipsa de comunicare dintre departamentele care se ocupă de administrarea spațiului public și dintre acestea și alte entități implicate, în cazul de față Someș Delivery. Sperăm să aflăm cât de curând unde au ajuns materialele demontate. Menționăm că Someș Alley, ca orice intervenție din cadrul proiectului Someș Delivery, a fost gândită ca intervenție temporară, prin care am încercat să testăm o idee de amenajare a malului. Ne-a bucurat prelungirea rămânerii ei în spațiu până acum, credem că și-a îndeplinit scopul. Problema nu e demontarea ei, ci felul în care aceasta a fost făcută”, a precizat pentru Actual de Cluj Mihai Mateiu, coordonatorul proiectului Someș Delivery.

Îngrijorările societății civile. „Planificarea orașelor cu râul separat de oraș prin circulații auto ține de o altă epocă”

Perspectiva ca Someșul să fie „îndepărtat” și mai mult de oraș, prin amplificarea traficului auto în zonă, i-a îngrijorat deja pe cei din societatea civilă. Silviu Medeșan, arhitect care, alături de alți colegi, a avut tentative de proiecte pe cursul apei, a sesizat dispariția instalației de lângă podul Elisabeta și posibilul viitor pro-trafic auto care se pare că se pregătește pe cursul apei.

„Tendința generală în ceea ce privește râurile care trec prin orașe este de a le aduce mai aproape de oameni. Acest lucru implică două acțiuni logice: înlăturarea traficului care bordează râul și activarea malurilor prin activități care atrag oamenii. Planificarea orașelor cu râul separat de oraș prin circulații auto ține de o altă epocă, când acest element natural era considerat „un canal energetic” care trebuie cât mai bine izolat de oraș din cauza pericolelor care ne pasc la mal de râu: înec, inundații etc. Apele Române încă mai consideră râul ca fiind un rău necesar de care trebuie să se ocupe, dovadă fiind întâlnirea tuturor stakeholderilor” la început de 2015 în sala de sticlă a primăriei, unde reprezentanții Apelor Române excludeau orice atingere a apei pentru că, în termeni laici, „Someșul e periculos”. Ca dovadă a acestei atitudini: nici proiectul „Aproape de Someș” propus de mine și alți colegi, nici Someș Delivery nu au atins la propriu apa. Faptul că Someșul e privit de anumite instituții ca un canal energetic de care nu trebuie să ne atingem se reflectă și în ideea de betonare a malurilor lui și se vede și dacă ne uităm la stâlpii de electricitate care îl urmăresc mutilându-i imaginea”, subliniază Medeșan. 

Ce ar trebui făcut pe mal de Someș sau chiar pe Someș? „Exact ceea ce încearcă inițiativele de care vorbeam: considerarea râului ca un element natural la fel de important pentru oraș ca un parc și amenajarea lui printr-o promenadă în lungul său. De fapt, asta era ideea instalației de lemn construită la Someș Delivery de Young Artists Asembly: ei au arătat doar cât de simplu poți să activezi malul pe o porțiune, nu e greu să ne imaginăm cum ar fi arătat instalația lor continuată până la parcul Babeș. E doar o problemă de finanțare: depinde dacă insituțiile responsabile de viitorul Someșului vor într-adevăr ca acesta să fie adoptat de comunitate sau marșează în continuare pe proiecte mult mai scumpe de încurajare a traficului auto pe mal și distrugere a naturii pe care o avem in oraș. Disparitia instalației de la podul Elisabeta este în această lumină metafora pentru felul în care acționează instituțiile în România: pe de o parte sponsorizează activități culturale pe Someș, dar, pe de altă parte, când vine vorba de chestiile „hard”, de infrastructură tot pe mâna inginerilor de trafic și a hidrotehniștilor mergem”, concluzionează arhitectul. „Eu sunt hotărât să protestez dacă o să taie copaci și o să betoneze malul”, a completat Medeșan. 

 

II. CE NI SE PREGĂTEȘTE

Consultanții de la Planwerk: „Copacii dinspre apă au o șansă”

Arhitectul Eugen Pănescu de la Planwerk, firmă de proiectare care a făcut consultanță de concept de amenajare pe o parte din arterele din centrul orasului (pentru proiectanții care au lucrat la respectivele proiecte), spune că ideea de a lărgi prospectul stradal al arterei Splaiul Independenței este cu mult anterioară noului Plan Urbanistic General.

„A apărut și în studiul de circulație din 2005 și a fost păstrată de atunci. A fost reluată o dată cu PUZ Stadion și este acum parte din proiectul tramă stradală pe fonduri EU. Soluția tehnică inițială elaborată de un alt proiectant a fost discutată și cu noi la un moment dat – neoficial, pentru că noi nu avem nimic de a face cu acest ultim proiect. Soluția propusă prevedea într-adevar înălțarea malului Someșului cu zid de sprijin și implică eliminarea integrală a taluzului verde și a vegetației. Am recomandat restudierea acestei soluții cu păstrarea maximului posibil a taluzului și vegetației. NU am mai văzut ultimele propuneri”, a subliniat arhitectul.

Acesta a adăugat că tronsonul din Splaiul Independeței, între Opera Maghiară și Podul Garibaldi nu funcționează deloc bine acum și că are nevoie de o soluție de lărgire. „O dată cu asta e probabil ca o parte dintre copaci să nu poată fi păstrați, mai ales cei de sus de la buza străzii. Cei dinspre apă au însă o șansă. Splaiul Independenței nu are un profil de PUG specific pentru că știam că se face acest proiect. Încă o dată, noi am insistat pentru păstrarea maximului de vegetație și înlocuirea și completarea celei îndepărtate, similar cu propunerile făcute pe altă străzi și piețe din Cluj-Napoca”, a mai spus Pănescu.

Ce spune primăria despre viitorul malurilor Someșului de pe Splaiul Independenței

În ceea ce privește dispariția gradenelor de lemn, aflate în zona podului Elisabeta și montată anul acesta în cadrul evenimentului Somes Delivery la care partener a fost și primăria, primarul a menționat că este vorba despre o instalației temporară. „Cei de la Someș Delivery aveau autorizație temporară pentru amplasarea gradenelor pe malul Someșului până în 30 august. Nu au cerut prelungirea autorizației, iar noi am fost nevoiți să pregătim organizarea de șantier pentru lucrările de pe Splaiul Independenței. Așa că primăria s-a implicat și le-a îndepărtat din zonă. Fiind vorba despre niște scânduri de lemn, nu știu în ce măsură ele pot fi recuperate pentru că erau deja compromise. Noi vom analiza situația și vom încerca să vedem ce poate fi recuperat din materialele cu care au fost realizate gradenele de pe malul Someșului”, a clarificat primarul Emil Boc dispariția instalației.

În schimb, edilul Emil Boc a confirmat că artera Splaiul Independenței va fi lărgită cu o o bandă de circulație înspre Someș, în locul trotuarului existent. „Această soluție va implica realizarea unui zid de sprijin înspre Someș. Inițial se discuta ca acesta să fie realizat pe amplasamentului actualui zid de sprijin, însă s-a luat în discuție situația taluzului verde care există în această zonă. Așa că s-a convenit să se facă un zid de sprijin nou, iar între cel actual și cel nou să se amenajeze o zonă verde. Această zonă verde va fi între 1,5 și 3 metri, iar la finalul proiectului se vor face plantări de arbori, în funcție de recomandările specialiștilor. Salcâmi, sălcii. Vom vedem ce propuneri vor fi. Ideea este că la finalul lucrărilor vom avea un spațiu verde cu arbori de-a lungul Someșului în zona Splaiului Independenței”, a spus primarul.

Lucrările de pe Splaiul Independeței vor aduce cu sine tăiera arborilor de pe aliniamentul străzii, cei dinspre Someș. Acestea vor începe, după cum a menționat primarul după ce se vor obține toate avizele – de la cele de la Electrica la cele de la Direcția Apelor, la Compania de Transport Local. „Deocamdă nu avem toate avizele, în funcție de cum vor fi obținute vor începe lucrările și pe Splaiul Independenței pentru că trebuie să cheltuim banii europeni și să terminăm până la finalul anului proiectele”, a adăugat Boc.

 

Din arhivă, pentru amintiri:

somes privit

 

Text: Kristina REȘTEA, Luminița SILEA

7 comentarii