Închide

Acuze înainte de lansarea sistemul de ticketing: banii publici s-au scurs pentru validatoare defectuoase

Actual de ClujActualitateTop News by Actual de Cluj - aug. 31, 2015 2 1660

Au cumpărat, în plus față de proiectul european, validatoare de bilete și au îngrășat conturile aceleiași asocieri de firme din Brașov (implicate în dosarul de corupție al președintelui Consiliul Județean Brașov) care s-a ocupat de implementarea sistemului în cadrul proiectului cu bani europeni al primăriei clujene. Acestea sunt acuzele venite din partea concurenței legat de sistemul de ticketing din Cluj care urmează să fie lansat, după cum au spus oficialii administrației locale, în septembrie. În plus, validatoarele achiziționare au probleme mari de funcționare – imprimarea pe bilet este defectuoasă, se blocheaza biletul in validator, spun aceleași surse. Reprezentanții primăriei precizează că contractul pentru livrarea sistemul de ticketing încheiat cu asocierea Ramb Sistem – CS Vision nu a fost suplimentat, dar recunoaște că s-au achiziționat mai multe valifatoare de bilete de către Compania de Transport Public Local căreia legea i-a permis să negocieze cu același asociere de firme care a livrat sistemul de ticketing.

“Primăria Cluj-Napoca a cumpărat suplimentar față de cantitățile contractate prin licitația sistemului de ticketing sute de noi validatoare de la CS Vision. Conform licitației, fiecare vehicul al Companiei de Transport Public trebuia să fie dodat cu un singur validator dual pentru bilete (bilete hârtie&contactless). Adică un total de 327 de validatoare. În realidate, exceptând autobuzele noi care au câte 6 validatoare, sunt montate pe mijloacele de transport public din Cluj câte un validator în dreptul fiecărei uși a vehicului. Acest fapt este nelegal deoarece achiziția acestor validatoare suplimentare reprezintă extindere de sistem, iar în plus, sistemul nici nu a fost pus în funcțione în forma inițial licitată. Dacă s-a cumpărat la același preț, 1600 euro fără TVA, per validator, cu care a cumpărat Solaris (cei care au livrat noile autobuze primăriei – n.red.) de la CS Vision, înseamnă că primăria a mai băgat 900.000 de euro fără TVA în buzunarele CS Vision fără să aibă sistemul funcțional”, ne-au sesizat surse din piață, din domeniul furnizorilor de echipamente similare. Aceleși surse au adăugat că, în plus, validatoarele de la Cluj, deja montate și testate pe pielea călătorilor, au mari probleme de funcționare – imprimarea pe bilet este defectuoasă, se blochează biletul în validator și nu fac decât să încurajeze călătoriile frauduloase.

CITEȘTE ȘI

Contracte „umflate” și termene depășite la primăria Cluj pentru firma despre care procurorii DNA spun că i-a făcut teren de tenis din bani publici președintelui CJ Brașov

Ce răspunde primăria

Reprezentanții primăriei au confirmat că în cadrul licitației aferente sistemului de ticketing era prevăzută achiziționarea a 327 bucăți validatoare pentru mijloacele de transport în comun. „Pentru acest proiect s-au achizițonat 327 bucăți și nu a existat niciun act adițional prin care să se fi suplimentat numărul de validatoare. Pentru contractul <<lucrări de modernizare și extindere a sistemului de transport în comun în zona metropolitană Cluj – etapa I>> nu există niciun act adițional a cărui obiect să fie suplimentarea valorii contractului. Există realizată o procedură de achiziție publică prin care s-au achiziționat lucrări și care s-a finalizat prin încheierea unui contract de execuție lucrări în data de 22 iulie 2014, a cărui valoare este de peste 10.246 lei fără TVA. Termenul contractul de finalizare a lucrărilor de modernizare și extindere a sistemului de transport în comun în zona metropolitană Cluj – etapa I, stabilit prin act adițional a fost 6 mai 2015. Precizăm că în conformitate cu prevederile legale suntem în procedura de recepționare a lucrărilor în vederea încheierii procesului verbal la terminarea lucrărilor.

Cum se apără Compania de Transport Public

Directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag, a declarat pentru Actualdecluj.ro că în luna septembrie se va da drumul sistemului de ticketing la Cluj. Acesta va funcționa cel puțin un an în paralel cu sistemul vechi, cu bilete de hârtie. În ceea ce privește validatoarele, Neag a menționat că, inițial, în Studiul de Fezabilitate al proiectului, s-au prevăzut doar câte un validator per vehicul, restul cerute de companie fiind cheltuieli neeligibile. „Noi am achizionat aceste validatoare pe lege, așa cum era și sistemul vechi, cu câte trei validatoare pe mijloc de transport. Suma a fost prinsă în bugetul nostru pentru aceste cheltuieli. Sistemul de ticketing este unul complex. A fost nevoie de probe și simulări și va fi pus în funcțiune în septembrie, să fim siguri că totul va merge bine”, a menționar Neag.

Potrivit datelor furnizate de Compania de Transport, s-au achizionat un număr suplimentar de validatoare de bilete, mai precis, 541 de bucăți. Aceasta deoarece numărul de validatoare din proiectul european era insufiecient pentru nevoile călătorilor. „Având în vedere fluxul de călători și condițiile de circulație în Cluj-Napoca practic ar fi nevoie de un validator la fiecare ușă, așa cum erau montate și vechile validatoare mecanice. Compania a considerat obligatoriu suplimentarea numărului de validatoare pentru fluidizarea accesului călătorilor la validatoare și implicit scurtarea timpului de efectuare a acestor operațiuni. Aceste validatoare duale, relativ complicate din punct de vedere tehnic, trebuie să funcționeze integrate în sistemul de ticketing, compatibilizate cu acesta”, a motivat conducerea CTP Cluj. Astfel, validatoarele au fost cumpărate de la furnizorul inițial al sistemului, respectiv asocierea Ramb Sistem & CS Vision, pe baza unui contract de furnizare distinct. „Acesta a fost încheiat în baza OUG 34/2006 privind achizițiile publice prin aplicare unei proceduri de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Potrivit articolului 122, litera e, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica o astfel de procedură atunci când este necesară achiziționarea de la furnizorul inițial a unor cantități suplimentare de produse destinate extinderii instalațiilor livrate aterior și numai dacă schimbarea furnizorului inițial ar pune autoritatea contractantă în situația de a achiziționa produse care, datorită caracteristicilor tehnice diferite de cele deja existente, determină incompatibilități sau dificultăți tehnice sporite de operare și întreținere”, s-a apărat CTP Cluj.

Prețul de achiziție negociat a unui validator a fost de 6469,5 lei cu TVA, preț mai mic decât cel ofertat în licitația de ticketing, după cum au spus reprezentanții Companiei de Transport.

Defectele validatoarelor – minore

În ceea ce privește funcționarea validatoarelor, reprezentanții companiei spun că numărul defectelor este foarte mic raportat la numărul mare de echipamente. „Majoritatea problemelor de nefuncționalitate nu sunt de natură tehnică ci se datoarează unor obiecte introduse intenționat pe fanta destinată biletului de către unii călători rău intenționați sau a unor bucăți de bilet rupte de unii călători care trag de bilet în momentul în care acesta este blocat pentru imprimare. Sistemul este foarte complex, este funcțional și va fi operațional după recepționarea acestuia”, au mai preciat reprezentanții CTP Cluj.

sursa foto: tramclub.org

2 comentarii

Scrie un comentariu