Cu drag, din Cluj: ce cărţi poştale găseşti în oraş dacă vrei să mai trimiţi vederi
ActualitateReportajTop News by Kristina Reştea - aug. 31, 2015 0 2995
O scenă pe care e foarte posibil să o fi prins în centrul Clujului: la o terasă vecină cu „stâlpii împuşcaţi”, pe axa cafenelelor (latura vestică a Pieţei Unirii), o turistă cu rucsacul alături scrie o vedere. Lângă ea se află prietena călătoare care a adormit cu capul pe braţe, sprijinită de masă; iar pe masă: încă un teanc de vederi care îşi aşteaptă rândul pentru scris şi trimis. Nu SMS, nu mesaj pe Facebook, nu e-mail, nu poză făcută cu mobilul şi postată pe Facebook. Nu! Ci cărţi poştale, cu desen şi loc de scris cu pixul.
Ei bine, da: mai există oameni care trimit vederi. În Cluj, vederi însă nu prea mai există sau, oricum, nu e mare varietatea dacă vrei să treci de clasicele dreptunghiuri cu imagini hiper-folosite ale oraşului. Dacă vrei să iei/trimiţi vederi cu oraşul, ai totuşi câteva opţiuni.
Există desigur celebrul stand cu vederi amplasat (parcă) dintotdeauna la intrarea într-un gang, pe aceeaşi axă a cafenelelor din Piaţa Unirii de care pomeneam mai devreme. Cu o menţiune: standul e „celebru” pentru clujeni, nu neaparat pentru turiştii care caută vederi; dar e aflat oricum în calea lor. „Eu nu vreau să apar în poză. Oricum, ajunge să vadă cineva standul şi ştie despre cine e vorba. Eu sunt aici de 10 ani”, ne spune doamna responsabilă de împărţit imagini clujene, care ne dă bon fiscal la achiziţie, „semnat” pe P.F.A. „Se mai cumpără încă. Unii preferă din ăstea cu Clujul vechi, am un furnizor pentru ele. Sunt şi colecţionari. Cel mai bine trec ăstea la 2 lei. Cei mai mulţi care cumpără sunt turişti străini. Dar se vând şi magneţi”, ne împărtăşeşte doamna, lângă „simeza” cu peisaje de oraş. Într-adevăr: câteva dintre imagini sunt alb-negru şi au alături ani de demult ai Clujului: vezi de exemplu trăsuri la Conti (care atunci nu era Conti), din Cluj-Kolozsvar-Klausenburg, la 1902. La 3 lei. Dar sunt, la 2 lei, şi clasicele dreptunghiuri care conţin, adunate, mai multe fotografii din locurile celebre de Cluj.
Mai poţi apoi să intri într-o librărie. Aici dai cărţi poştale cu 2-3 lei, cu imagini standard: dreptunghiul mare împărţit în dreptunghiuri mici, cu porţiunile „celebre” de oraş (Parcul Central, Teatrul Naţional, Muzeul de Artă, Conti, Casino). Poţi să găseşti însă şi ceva mai altfel, nişte apariţii noi: bucăţi de oraş trasate parcă în tuşe de acuarelă. „A glimpse of Cluj-Napoca”, lansate de Brain Bloom. Dar dacă e ceva „altfel” şi preţul e pe măsură: 10 lei. Dar e cu scop nobil.
„Pentru că ne-am săturat să vedem Clujul în ilustrate care nu-l reprezintă în totalitate, copiii de la Grădinița Specială Cluj, Palatul Copiilor Cluj și un Centru de Plasament au desenat Clujul așa cum îl văd ei iar noi l-am pus pe vederi numai bune de trimis în lume. Cu banii strânși din vânzări echipăm copiii sau mai bine zis, artiștii, înainte de școală”, explică, pe pagina lor oficială, cei din echipa Brain Bloom.
Şi mai găseşti apoi nişte pătrăţele, care au pe o faţă o „Cluj view”, iar de cealaltă parte un îndemn, scris desigur în engleza universală: „share the spirit of Cluj” şi câteva rânduri pe care poţi să scrii urmând sfatul.
La oferta relativ sărăcăcioasă şi, uneori, depăşită s-au gândit şi cei de la I Love Cluj, populară comunitate online care a lansat şi un shop care comercializează produse brand-uite cu declaraţia de iubire. Aşa că, alături de obiectele deja existente (de la pixuri şi căni la tricouri şi cărţulii), s-a lansat acum şi o serie de cărţi poştale noi, cu gândul la piaţa de turism şi la turiştii dornici să trimită spre case o bucată de oraş transilvănean. Dacă primele imagini alese pentru cărţile poştale sunt câteva privelişti de oraş extrem de familiare oricărui locuitor de aici, seria următoare, încă în pregătire, e ceva mai îndrăzneaţă şi are potenţial să îi surprindă chiar şi pe clujeni.
Până una alta, cei de la I Love Cluj au lansat o primă colecție de cărți poștale, intitulată “Cluj View”. Aceasta cuprinde 5 vederi cu cele mai cunoscut locuri din Cluj, proiectul fiind realizat împreună cu videograful Matei Pleșa. Urmează și alte imagini, după cum și-au făcut planul promotorii proiectului: vederi noi cu locuri și momente din viața clujenilor. Parcul Central, Chios-ul, Catedrala Sf. Mihail din Piaţa Unirii, Teatrul Național sau vederea de pe Cetățuie sunt primele locuri prinse în cărțile poștale. Adică probabil acele locuri în care ajunge fiecare încă de la primul popas de Cluj.
Vedere de Cluj şi Moment de Cluj
„De mult timp îmi doream să avem o colecție de vederi cu orașul pentru produsele din I love cluj shop. Cele din comerț sunt destul de vechi și puține, iar Clujul a evoluat foarte mult în ultimul timp; la fel şi oameni. Sunt mai atenți și pretențioși cu ceea ce cumpără. Problema era că trebuia să avem pozele și, cel mai important, un contract legal cu un fotograf. Am avut câteva încercări și acum 2 ani, însă am renunțat și de câteva luni am tot discutat cu Matei Pleșa să facem ceva. Până la urmă ne-am mobilizat și am reușit sa facem un parteneriat și să le lansăm”, a sintetizat pentru Actualdecluj.ro Andrei Mutu planul I Love Cluj.
Se pregătesc două colecţii, mai precizează Andrei: „Cluj view” şi „Cluj moments”. „Cluj view” e colecţia lansată recent, cuprinde 5 fotografii cu cele mai cunoscute locuri din Cluj şi îi are ca public ţintă pe turişti şi pe cei care vor să facă un astfel de cadou. „Nu vroiam să fie vederi banale, aşa că ne-am concentrat pe design. Poate că zonele foarte cunoscute au devenit banale pentru unii dintre noi şi ne-am gândit să îi dăm fiecărei imagini câte un „twist”. Am fost atenţi la unghiul din care e făcută poza, la momentul zilei (ne-am jucat cu soarele), la anumite efecte. Încercăm să transmitem stări şi emoţii. Pe zona de creaţie, dorim pentru „Cluj view” să mai tot lansăm vederi şi cu alte zone din oraş, să ajungem undeva la 15. Încercăm să aducem şi zone care nu sunt atât de cunoscute sau care credem că vor creşte în următorii ani”, spune Andrei. Aşadar, proiectul e cu „va urma”. „Vrem să mai lansăm şi „Cluj moments”, în care vom transmite ceea ce oameni experimentează în oraş. E un test, dorim să vedem cum merge. Ne mai uităm şi la zona de evenimente. Adică am vrea să facem vederi cu cele mai iubite evenimente din Cluj. Acestea ne vor ajuta să promovăm oraşul pentru că spun o poveste despre oraş si ceea ce trăiesc oamenii aici. Încercăm să gasim o modalitate de a le duce şi promova în afară”, precizează Andrei despre planurile cu „to be continued”.