Închide

Un metrou numit „faliment”. Activiști din Cluj demontează proiectul primarului Emil Boc și pun pe tapet contradicțiile privind metroul de 1 miliard de euro asumat de Guvern și de Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 10, 2021 2 5121

Recent, primarul Emil Boc a declarat în cadrul unei dezbateri privind capitolul de mobilitate din cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2031 a Clujului (pregătită de experții Băncii Mondiale) că proiectul metroului și trenului metropolitan din Cluj au finanțare asigurată din bani europeni, fiind prins în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Activiști clujeni arată, printr-o analiză logică, că orașul nu va putea cheltui banii europeni, având în vedere că termenul estimat în studiul de fezabilitate este de 128 de luni – 10 ani și opt luni, iar banii din PNRR trebuie cheltuiți până în 2026. În schimb, primarul àa Boc anunță că metroul din Cluj se va termina în 5 ani, ca să se încadreze verbal în termenele de cheltuire a banilor europeni, mai arată activiștii.

România și-a propus să susțină în PNRR proiectele mature, cu studii deja finalizate, lista urmând să fie aprobată la finalul lunii aprilie. Metroul din Cluj va avea gata studiul de fezabilitate, după cum a anunțat Boc, în luna septembrie. În plus, există și probleme legate de traseu, după ce în zona IRA, unde exista un punct important pe traseul proiectului care lega și aeroportul la viitoarea rețea, s-a descoperit un zăcământ de sare.

„Domnule primar, știm că mereu e altcineva de vină. Arhitecții. Drobul de sare. Bucureștiul. Dar s-ar putea ca proiectul Metroului Municipiului Cluj-Napoca să fie inclus în PNRR, să ajungă la contractare, iar primăria să ajungă să primească miliardul de euro. Atunci, după ce marea euforie va trece, ne vom pune pe treabă. Iar Clujul va începe, cu mare elan, să-și sape propria groapă”, se arată în analiza de pe grupul Clujul Civic.

Activistul István Szakáts a făcut un apel la logică și a arătat că declarațiile liderilor din administrația locală privind realizarea metroului din Cluj nu se susțin, nici nu au susținere financiară, așa cum se anunță public, că proiectul de 1 miliard de euro va fi susținut din bani europeni, fiind inclus în PNRR.

“Din păcate, cunoștințele mele de aritmetică elementară sunt suficiente pentru a argumenta că proiectul de metrou, în forma promovată de primarul Boc, riscă să-ți facă Clujul praf și să-l bage în faliment pe decenii – iar pe tine, rătăcitor de-a lungul unor șanțuri infinite, adânci, și pe vecie neterminate. (…) Costul proiectului, estimat la un miliard de euro, iar sursele de finanțare: POIM, PNRR, Ministerul Transporturilor, precum și bugetul local al Clujului și al Floreștiului.Mai nou (de câteva luni) primarul municipiului ține să ne asigure că proiectul este “prins” în PNRR – Programul Național de Reconstrucție și Reziliență. Tot de la dumnealui aflăm și că “ultima lopată” a lucrării se va da în 2026. Primarul estimează că lucrările pentru metrou “ar putea” să înceapă din 2022. Asta, socotit până în 2026 inclusiv înseamnă 5 ani pentru execuție. Nu putem să nu remarcăm contradicția dintre declarațiile primarului și Studiul de Prefezabilitate. Cât timp primarul vorbește de 5 ani, Studiul de Prefezabilitate dă 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului). Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci când în fața microfonului scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic. Vestea bună este că la ora actuală este în lucru – de aceeași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate – și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani. Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și deziderat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii. Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026. Ne reamintim că propunerea finală a României pentru PNRR se va compila la sfârșitul lunii aprilie, iar Studiul de Fezabilitate al proiectului de metrou va ieși abia cu 5 luni mai târziu, în septembrie”, a arătat István Szakáts.

Activistul a făcut o analiză completă pe care a postat-o pe grupul Clujul Civic de pe Facebook pe care îl  moderează și a arătat că, în felul acesta, liderii din administrație nu fac altceva decât să bage Clujul în faliment sau să-l transforme într-un câmp de război, cu tranșee.

„Această sincopă generează două probleme. Prima privește “maturitatea” proiectului. Anume, UE cere ca proiectele “prinse” în PNRR să fie “mature”. Dar în cazul propunerii municipiului Cluj-Napoca, proiectul ar trebui să fie considerat “matur” pe baza unui singur Studiu (cel de Prefezabilitate) existent la data depunerii proiectului – în condițiile în care Studiul, cu ai săi 10 ani și 8 luni timp de execuție (adică finalizare estimată în 2032) de fapt descalifică din start înscrierea proiectului în PNRR (finalizare obligatorie în 2026). Ce argumente auxiliare i-ar mai putea aduce edilul Boc ministrului Ghinea (USR+) privind maturitatea proiectului, în condițiile în care Studiul de Fezabilitate nu numai că nu este gata, dar chiar ar putea să recomande fazarea proiectului, este deosebit de neclar.A doua problemă este că banii UE pentru proiectele “prinse” în PNRR vin cu niște condiții stricte și explicite: cei care nu reușesc să-și finalizeze proiectele până în 31.12.2026, trebui să returneze integral banii. Integral. În cazul Clujului, un miliard de euro. În aceste condiții, enunțul politic al primarului, care reduce termenul de execuție al proiectului de la 10 ani și 8 luni la mai puțin de jumătate din microfon, pare cu atât mai hazardat”, a mai arătat Szakáts.

El a mai arătat că, teoretic, ca să se încadreze în termenul dat de PNRR, Metroul din Cluj ar trebui să se facă practic în timpul alocat pentru două poduri. „Asta, cu zero timp alocat pentru descărcări arheologice, cu zero timp alocat pentru exproprieri, cu o licitație pe un proiect de un miliard de euro desfășurat în 6 luni, și cu proiectare preliminară în 8.3 luni. Având în vedere capacitatea dovedită a primăriei de a gestiona proiectele de infrastructură ale municipiului, îngrijorarea privind respectarea termenului de execuție ar putea crește în unii cetățeni. Dacă, deloc-dar-deloc predictibil, lucrarea de 14.4 km ar întârzia din oricare din motivele arătate mai sus, orașul va plăti înapoi miliardul de euro. Dar nu numai atât. După patru ani de excavatoare, camioane, zgomot, noxe, noroi, praf și trafic dat peste cap, va mai și rămâne cu kilometri de șanțuri imense, pe care va trebui să le astupe, din banii proprii. Desigur, există scăpare. S-ar putea să se dovedească în curând că drobul de sare găsit recent pe traiectoria metroului constituie totuși o problemă prea greu surmontabilă în calea realizării proiectului. S-ar mai putea ca Studiul de Fezabilitate să recomande totuși fazarea proiectului – în septembrie, sau de ce nu, chiar mai devreme. S-ar mai putea ca proiectul nostru să fie perfect, dar din păcate, atitudinea potrivnică, necolegială și dușmănoasă a ministrului Ghinea (USR+) să împiedice includerea proiectului în PNRR. Domnule primar, știm că mereu e altcineva de vină. Arhitecții. Drobul de sare. Bucureștiul. Dar s-ar putea ca proiectul Metroului Municipiului Cluj-Napoca să fie inclus în PNRR, să ajungă la contractare, iar primăria să ajungă să primească miliardul de euro. Atunci, după ce marea euforie va trece, ne vom pune pe treabă. Iar Clujul va începe, cu mare elan, să-și sape propria groapă”, a mai semnalat activistul.

Anliza completă poate fi consultată pe grupul Clujul Civic.

Și asociația Pro Infrastructură și cei de la asociația Consiliul Civic Local patronată de fostul bancher Iosif Pop sau alți specialiști din București, chiar arhitecți reputați din Cluj-Napoca au pus la îndoială proiectul metroului din Cluj, așa cum este el anunțat și promovat de liderii din administrația clujeană.

“Studiul de pre-fezabilitate aprobat de Consiliul Local prezintă o serie de adevăruri tehnico-economice ce au stârnit controverse, aşa cum reiese şi din luările de poziţie ale specialiștilor clujeni cu experienţă şi ale cetăţenilor. Investiţia este ineficientă/nerentabilă, de foarte lungă durată, extrem de costisitoare, nesustenabilă fără o co-finanţare substanţială sigură nerambursabilă UE. Finanţarea guvernamentală substanţială este tot atât de nesigură în cazul schimbării guvernelor în cei minim 11 ani propuşi pentru realizarea proiectului. Componenta locală a finanţării este la fel de iluzorie deoarece pune în pericol finanţarea celorlalte proiecte vitale şi de primă urgenţă ale Primăriei (ex. centura; racordările la autostradă; tramvaiul Colina-Floreşti-Gilău; infrastructura stradală şi podurile; locuinţele sociale; şcolile/educaţia, spitalele/sănătatea clujenilor; colectarea selectiva şi prelucrarea deşeurilor;  „Clujul Verde” şi „SmartCity”; cultura şi sportul, bugetarea participativă, debirocratizarea primăriei, cheltuielile curente etc. etc.)”, arată CCL. Detalii despre raporul CCL – AICI.

Vezi și: O asociație acuză Primăria că se sabotează singură în proiectul metroului dorit în Cluj

Primăria reacționează cu privire la acuzele Asociației Pro Infrastructură din proiectul metroului din Cluj

 

 

2 comentarii

  1. Nu ați dat dovadă de seriozitate cu renovarea unei banale strazi de 200m într-un timp favorabil nu avem centuri terminate nu ați rezolvat problema traficului intre floresti si cluj nu aveti o strategie de a mari traseul tramvaiului si dmnv domnule primar vreti sa distrugeti orasul printrun santier care nu va fi gata nici odata dupa ce ați sufocat orasul prin asa zisul avize de construcții va rog domnule primar nu va mai bateti joc de acest oras!!

  2. Domnilor,
    felicitari pentru acuratetea articolului!
    Dintr-un oras „mitic”, unde locuiesc, aveam impresia ca Boc face treaba serioasa la Cluj. Citind textul m-am lamurit. Cu minimum de informatii despre „capabilul” primare clujean diseminate in media de diferite trompete – intre care se distinge cu asupra de masura Bogdan – credeam ca oficialii locali din Ardeal sunt mai de soi decat regatenii. Dar constat ca propozitia colocviala „p’afara-i vopsit gardu’, inauntru-i leopardu'” este adevarata. Boc si Tise se fac ca muncesc.
    Desi ardeleni cei doi sunt totusi romani, crescuti, educati p’aici prin tarisoara, nu au cum a se deosebi de ceilalti bastinasi.
    Sa nu credeti ca in Muntenia ori Moldova lucrurile stau altfel. Poate aici lucrurile sunt mai rele decat la Dvs. Cunosc regiunile ceva mai bine. Sunt aceleasi balarii instalate in scaunele confortabile de alesi ai cetatenilor.
    Nu pot sa nu observ ca astfel de articole sunt interesante. Dar ce folos. Doar prin atitudine civica nu se va schimba nimic. Trebuie altceva!

Scrie un comentariu