Ample polemici după dezbaterile din cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2030. Care e adevăratul Cluj metropolitan și cum trebuie el să se dezvolte. Ce proiecte își asumă Primăria. Clujenii sunt chemați din nou la dialog de Primărie și experții Băncii Mondiale
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mart. 10, 2021 1 618
Ultimele dezbateri organizate de Primărie în cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană 2021-2030 pregătită de specialiștii Băncii Mondiale pentru Cluj-Napoca au generat ample dezbateri în mediul online. Chiar și petiții prin care se susțin anumite proiecte despre care activiștii din Cluj au remarcat că sunt văduvite de strategie.
Felul în care este construită metropola de la Cluj, orașul Cluj-Napoca și 19 comune din jurul municipiului (Zona Metropolitană Cluj) este pus la îndoială de specialiști sau urbaniști care au participat la discuțiile publice inițiate de Primărie. Modul în care ar trebui să se pregătească dezvoltarea în teritoriul metropolitan este văzut diferit de clujeni.
Clujenii sunt chemați la o nouă discuție, în 11 martie, tema fiind Clujul Metropolitan. Dezbaterea va avea loc online de la ora 17.00, în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) al Primăriei, fiind transmisă pe pagina de Facebook a Primăriei din Cluj dar și pe cea a CIIC. Deja experții au subliniat în cadrul consultărilor publice că orașul tebuie să fie atent și să genereze dezvoltarea la nivelul zonei metropolitane.
Nemulțumit că bicicleta și pistele de biciclete sunt prost promovate și asumate în SIDU, consilierul local Radu Boloveschi a inițiat o petiție pentru a obliga Primăria să-și asume un sistem coerent de piste de biciclete și un ritm anual de realizare, concomitent cu o cotă modală pentru Cluj-Napoca pentru 2025 sau 2030. Petiția „Clujenii vor să pedaleze!” a strâns peste 1600 de semnături. Ea se poate semna AICI.
Activistul Adrian Dohotaru de la SOS a promovat petiția și a arătat și el public, după dezbaterea privind mobilitatea urbană care a avut loc în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) al Primăriei în 25 februarie, că orașul ar trebui să se concentreze mai mult pe încurajarea bicicletei. „Mașina ucide. Când nu ucide vătămează grav, cu siguranță ne poluează masiv. Vezi recentele accidente din Cluj. Așa-i că îți dorești un oraș în care jumătate dintre cei care merg la lucru și la școală să iasă cu bicicleta, un oraș in care pietonii și cicliștii să nu se teamă de mașini? Strategia de mobilitate a primăriei conduse de Emil Boc prevede doar 15 la sută reducere a traficului auto în următorul deceniu. E prea puțin ambițios, se poate mult mai mult, vezi orașe fruntașe precum Copenhaga. La cum stau lucrurile, e posibil să nici nu reducem traficul auto, dimpotrivă să scape și mai tare de sub control. Hai să ne inspirăm de acolo, să creăm infrastructură pentru transport public, pietonal și ciclist și să redăm spațiul public cetățenilor. De aceea salut petiția lui Radu Boloveschi și amintesc că Clujul poate da țării, dincolo de o rețea de piste la nivel metropolitan și cea mai lungă si mai circulată pista din țară de la Gilău la Bonțida, via Florești și Cluj”, a arătat Dohotaru.
Postarea sa a stârnit reacții din partea expertului Marcel Heroiu, care lucrează la SIDU Cluj. Heroiu a postat o hartă cu cotele modale pentru mașină, bicicletă și transport public pe România și a semnalat că municipiul Cluj-Napoca chiar stă în echilibru privind respectivele cote. „Găsești mai jos splitul modal pentru principalele orașe din România, Adi… Nu stăm chiar așa de rău. Clujul sta chiar mai bine decât Copenhaga”, a arătat Heroiu.
Dohotaru s-a arătat nedumerit arătând că nu înțelege din această hartă cum orașul stă mai bine decât Copenhaga la capitolul biciclete și piste de biciclete. „Există date mai recente decât acel 0.5 la sută utilizatori zilnici de bicicletă amintiți în petiție, Marcel Ionescu-Heroiu? Sunt mai puțini utilizatori de mașină în Cluj față de Copenhaga? Că am fost relativ recent pe acolo și nu înțeleg la ce faci referire”, a punctat Dohotaru.
Heroiu i-a indicat că în cazul Clujului, cota modală pe autoturism este de 31%, cota modală pe pietonal e 34%, cota modală pe transport public este de 32% iar cea pentru bicicletă de 0,5%. „Mai e de lucru pe infrastructura pentru bicicliști, dar dacă vrei să reduci traficul auto, mai importante sunt: 1) o planificare spațială mai bună la nivel metropolitan; 2) o politică pe parcări la nivel metropolitan; 3) extinderea transportului public (opțiuni și trasee).
Ce s-a mai discutat pe subiect. De ce Banca Mondială nu încurajează și mai mult bicicleta
(o parte din polemică, restul – AICI)
La cealaltă dezbatere privind locuirea care a avut loc în 4 martie s-a remarcat de către specialiștii care au luat cuvântul că metropola Cluj este configurată eronat și că Cluj-Napoca ar trebuie să se concentreze pe partea de locuire strict în oraș și comunele învecinate sau, la polul opus, că e nevoie să se pregătescă alte proiecte majore de investiții la nivel metropolitan care să schimbe total locuirea din Cluj-Napoca, cum ar fi un proiect de campus universitar.
Proiectele Clujului Metropolitan prezentate la o nouă dezbatere
Primăria cheamă din nou clujenii la o dezbatere online, în 11 martie, de la ora 17.00, tema fiind Clujul Metropolitan. Directorul din Primărie Ovidiu Cîmpean, cel care coordonează CIIC sub umbrela căruia se organizează dezbaterea, a arătat că în cadrul ei vor fi prezentate pricipalele proiecte la nivel metropolitan ale orașului.
Dezbaterea face parte din seria discuțiilor dedicate realizării Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) 2021-2030 care este realizată de Primăria Cluj-Napoca, în parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj și experții Băncii Mondiale.
Dezbaterea va fi organizată online, prin intermediul platformei electronice ZOOM și va fi transmisă live pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică.
Pentru înscrierea la cuvânt, cei interesați sunt rugați să adreseze o solicitare în opțiunea ”mesaj” a paginii CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică pentru a putea primi linkul de conectare în ziua dezbaterii și detalii cu privire la intervenție.
Această dezbatere este parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).
#SIDU Cluj 2021-2030 NU are la baza Raportul Primarului #EmilBoc privind realizarea a doar 20-25% din proiectele cuprinse in Strategia de Dezvoltare 2014 -2020.
Aceast Raprort trebuia obligatoriu supus dezbaterii publice si aprobarii Consiliului Local, conform legii, cu toate solititarile Consiliului Civic si ale cetatenilor pe retelele sociale.
Cateva comentarii mai pe larg despre cateva NE-realizari ale administratiei Boc semnalate de presa locala in „cincinalul” precedent, ce au afectat si afecteaza comunitatea clujeana si calitatea vietii in actualul „Municipium Aelium Hadrianum Napocensium”:
• PNRR este esential pentru SIDU 2021-2030 al Clujului, pus in dezbatere publica recent si NU trebuie incluse proiecte NE-eligibile si care NU respecta criteriile impuse de Comisia Europeana.
• Civicii clujeni colecteaza de pe grupul facebook Clujul Civic, Consiliul Civic, etc.: opiniile, propunerile, solutiile cetatenilor pentru echipa de consultanti BIRD si analisti ai Comisiei Europene, MIPE, MT etc. in vederea completarii si imbunatatirii lui.
• Orice insitenta NE-fezabila si NE-sustenabila impusa politic-electoral trebuie eliminata pentru a NU se pierde banii sau a fi nevoiti sa-i returnam datorita proiectelor NE-finalizabile pana in 2026 (ex. metrouSUBTERAN pe sub Orasul Comoara bi-milenar).
• Un prim PdV al unui specialist il prezentam mai jos:
https://drive.google.com/file/d/1qvmjneestEgyr3uGmP2K6A1WHvWo5oOQ/view