Închide

S-a semnat contractul. Încep studiile pentru metrou și tren metropolitan în Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - apr. 23, 2020 0 1026

„Ne-am fi dorit o ceremonie mai importantă, dar aceasta este formula dictată de lege”, a sintetizat Boc momentul organizat expres în Sala de Sticlă a Primăriei pentru semnarea contractului pentru studiile de pre și fezabilitate pentru tren metropolitan și metrou la Cluj. Din partea asocierii câștigătoare a fost prezent Radu Gabriel Dumitru. Din partea Primăriei, în afară de Boc, în sală au mai fost prezenți alți 5 oficiali din Primărie.

Primăria a semnat contractul cu SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering la valoarea de peste  30,1 milioane lei, fără TVA. La 5 luni de la momentul în care comsia de licitație a atribuit contractul. Potrivit lui Boc, în cazul trenului metropolitan termenul de livrare pentru Planul Urbanistic Zonal și documentație este de 14 luni. În cazul Metroului, termenul este de 26 de luni (la finalul celei de-a cincea luni din contract trebuie predat studiul de prefezabilitate, la finalul lunii a 16-a trebuie predat PUZ-ul iar la finalul celei de a 26-a luni , studiul de fezabilitate). Ordinul de începere a lucrărilor va fi dat săptămâna următoare, după cum a spus Boc, după care vor curge termenele de contract.

La o hartă montată în Sala de Sticlă, primarul Emil Boc a prezentat și locurile unde vor fi stațiile pentru metrou. A mai spus chiar că preconizează un metrou ușor prin Florești, prin zona Spitalului de Urgență și al mall-ului din comună. Întrebat fiind de ce există deja aceste stații și dacă nu studiile sunt cele care trebuie să vină cu propunerile, primarul a spus că ceea a fost pus pe hartă sunt chestiuni orientative pentru ca toată lumea să fie la curent cu proiectul și să se coreleze și cu alte proiecte de trafic derulate în oraș. Traseul trenului metropolitan ar urma să aibă 100 de kilometri pe calea ferată din Huedin la Dej. Metroul urmează să aibă un parcurs de 20 de kilometri.

Specialiștii clujeni consultați de Actual de Cluj susțineau că documentația de licitație pentru metrou este așa de „deștept” făcută pentru că va ajuta Primăria să „economisească” banii fiind în măsură să prezinte după fix 5 luni (faza de prefezabilitate) de la derularea contractului, dacă proiectul metroului va intra sau nu în faza de studiu de fezabilitate. Mai precis, câștigătorii vor putea oferi un răspuns ferm dacă proiectul metroului se poate sau nu se poate realiza la Cluj, dacă are sau nu are rost ca Primăria să parcurgă etapele realizării acestui obiectiv. Această fază de prefezabilitate – de cinci luni – reprezintă aproximativ 10% din valoarea contractului angajat în licitație – potrivit specialiștilor consultați de Actualdecluj.ro.

De fapt, atât Boc cât și  Radu Gabriel Dumitru- reprezentantul asocierii câștigătoare – au negat această ipoteză.  Gabriel Dumitru a spus că nu crede că metroul nu se poate face sau că studiul de prefezabilitate ar putea spune că metroul nu e fezabil în Cluj, dar a nuanțat că e greu de definit ce înseamnă metrou, acesta putând înseamna o linie de tren greu sau una de tren ușor, la suprafață. Boc a spus că legea obligă Primăria să facă studiul de prefezabilitate, fiind vorba despre o exigență legată impusă pentru proiecte de peste 75 de milioane de lei. În plus, primarul a spus că Primăria a făcut analize preliminare pornirii acestei licitații cu firma de consultanță Jaspers, care a stabilit că o linie de metrou ar putea fi singura care rezolvă congestia din traficul clujean.

„Este cel mai mare proiect de mobilitate din istoria Clujului”, a mai spus printre altele primarul Emil Boc. Aceste proiecte vor costa peste un miliard de euro. Vor fi fonduri europene, naționale, locale și private”, a mai precizat primarul din Cluj.

Primăria a atribuit contractul pentru studiile necesare introducerii trenului metropolitan și metroului asocierii SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering la finalul lunii octombrie 2019, oferta firmei fiind de de 30,1 milioane lei. Licitația a fost evaluată la peste 10 milioane de euro (46.440.000 lei fără TVA). Au participat 5 ofertanți, dar numai trei oferte au rămas în clasamentul final. Anul trecut, câștigătoarea a fost exclusă din procedură în urma unei decizii a Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) din 19 decembrie 2019. Aceasta după ce ocupanta locul II, Metroul SA a acuzat că una dintre firmele din asocierea câştigătoare a licitației pentru realizarea metroului clujean a lucrat și la realizarea caietului de sarcini. În plus, aceasta a menționat că a fost depunctată artificial, mai ales că a oferit ca preț 29,38 milioane de lei, preț mai mic decât cel declarat câștigător. Primăria a reușit prin apel la instanță să întoarcă decizia CNSC și să mențină rezultatul inițial al licitației printr-o decizie din luna martier 2020.

Contractul ar urma să studieze posibilitatea implementării unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida și un metrou pe axa vest-centru-est a orașului, din centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, în zona podului IRA. În a doua etapă ar urma să fie incluse și centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău. Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1.035 metri.

Primarul Emil Boc a fost acuzat de oameni politici dar și de specialiști că a lansat o campanie mediatică în jurul metroului și a preferat să țină pe loc un proiect important precum trenul metropolitan, licitându-l la pachet cu un obiectiv care a fost exclus din planurile strategice ale orașului tocmai de specialiști avizați.

 

Vezi și:

Curtea de Apel îi pune lui Boc metroul pe șine

Licitația lui Boc pentru metrou și tren metropolitan e suspendată. Primarul blamează instanțele

Primăria și-a ales firma care să facă studiile pentru metrou și tren metropolitan. Cea care i-a plimbat pe oamenii din Primărie la metroul din București

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.