Închide

Licitația lui Boc pentru metrou și tren metropolitan e suspendată. Primarul blamează instanțele

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - feb. 17, 2020 0 1067

Curtea de Apel a suspendat procedura de licitație pentru tren metropolitan și metrou a Primărie din Cluj, după ce instituția și firma câștigătoare au contestat decizia Consiliului Național al Contestațiilor din luna decembrie 2019 prin care finalistul procedurii a fost exclus din competiție.

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a stabilit că Primăria din Cluj a atribuit licitația unei firme cu o ofertă neconformă, însă Boc a preferat să atace decizia în instanță. Edilul Emil Boc a fost acuzat în repetate rânduri de oameni politici că a încurcat proiectul trenului metropolitan prin această licitație gândită la pachet cu metroul, în condițiile în care ultimul a fost exclus din planurile strategice ale orașului. Acum primarul Emil Boc blamează instanțele că tergiversează demersurile administrației locale din Cluj-Napoca.

„Uitaţi-vă la trenul metropolitan şi la metrou. Deja suntem de vreo două luni şi jumătate într-un joc de-a şoarecele şi cu pisica. Se contestă la Cluj, se contestă şi la Bucureşti. Se judecă la Cluj, se amână la Bucureşti. Măi, fraţilor, da’ ce Dumnezeu facem cu toată treaba asta în ţara asta, nu suntem aceeaşi ţară?Dosarul contestaţiei de pe rolul Curţii de Apel Cluj este suspendat pentru că se aşteaptă decizia de la Bucureşti, iar la Bucureşti s-a amânat cererea pentru săptămâna viitoare. Una dintre firme a atacat şi la Cluj, şi la Bucureşti. Probabil se va desţeleni. Cred că într-o lună se separă apele, ori într-o parte, ori în alta, să se stabilească odată cine este câştigătorul. Ok, dar daţi o soluţie, să ştim câştigătorul ca să mergem mai departe. Dacă vom sta luni şi ani în şir în instanţe, când vom mai cheltui banii?”, a spus edilul în cadrul ședinței Consiliului Local.

SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering, asocierea căreia municipalitatea i-a atribuit la finalul lunii octombrie 2019 contractul cu oferta de 30,1 milioane lei, a fost exclusă din procedură în urma unei decizii a Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) din 19 decembrie 2019.

Aceasta după ce ocupanta locul II, Metroul SA a acuzat că una dintre firmele din asocierea câştigătoare a licitației pentru realizarea metroului clujean a lucrat și la realizarea caietului de sarcini. În plus, aceasta a menționat că a fost depunctată artificial, mai ales că a oferit ca preț 29,38 milioane de lei, preț mai mic decât cel declarat câștigător.

Metrans a anunțat într-un comunicat că vrea să atace decizia CNSC și a menționat că motivele invocate pentru excluderea ei din licitație sunt nefondate dar și că respectivul contract pe care l-a avut cu Primăria Cluj avea un alt obiect, motiv pentru care atunci când s-a făcut licitația nouă, raporturile contractuale au încetat.

În 30 decembrie, Metrans a înregistrat o acțiune la Curtea de Apel din Cluj prin care contesată decizia CNSC. În proces, intimați sunt Primăria Cluj dar și Metroul SA.

Tot în 30 decembrie, primarul Boc anunța public că cei din comisia de licitaţie urmează să se întrunească în ultimele două zile din anul 2029 și să ia o decizie după această contestaţie și decizia CNSC.  „Fiind o lucrare foarte importantă, de aproximativ 10 milioane de euro, ne aşteptam la o contestaţie. Nu vreau să dau un verdict înainte, deoarece există o comisie de licitaţie care va da verdictul conform legii. Nu este un capăt de lume că se contestă o procedură, deoarece este un lucru legal. Sper doar că autorităţile statului să respecte termenele pentru că la CNSC nu am primit verdictul în 30 de zile cum era normal şi au trecut aproape 50 de zile. Noi dăm certificatul de urbanism în 24 de ore, nu 30 de zile cum e normal. Din nefericire statul nu respectă termenele uneori, iar acest lucru împiedică foarte mult lucrurile”, a preferat să formuleze generalități primarul Emil Boc.

În 31 decembrie și Primăria Cluj a înregistrat o acțiune la Curtea de Apel din Cluj împotrivia deciziei CNSC de excludere a câștigătorului licitației din procedură în care intimați sunt Metrans Engineerig dar și Metroul SA.

La licitația pentru studiile dedicate introducerii trenului metropolitan și a metroului în Cluj au participat 5 ofertanți, din care doar trei oferte au rămas în clasamentul final.

Licitația a fost evaluată la peste 10 milioane de euro (46.440.000 lei fără TVA).

Contractul ar urma să studieze posibilitatea implementării unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădășel și stația Bonțida și un metrou pe axa vest-centru-est a orașului, din centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăștur, centrul orașului Cluj-Napoca și zona de est a orașului, în zona podului IRA. În a doua etapă ar urma să fie incluse și centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău. Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 stații pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstație medie de 1.035 metri.

Primarul Emil Boc a fost acuzat de oameni politici dar și de specialiști că a lansat o campanie mediatică în jurul metroului și a preferat să țină pe loc un proiect important precum trenul metropolitan, licitându-l la pachet cu un obiectiv care a fost exclus din planurile strategice ale orașului tocmai de specialiști avizați.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.