Noul drum spre „orășelul inovării” din Lomb a dat chix. Consolidarea sa, mai scumpă ca lucrările de amenajare
ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - feb. 02, 2016 2 1692
Dealul Lomb care potrivit primarului Emil Boc poate fi înlocuit în 20 de ani cu un mini orășel cu 100.000 de locuitori și 20.000 de locuri de muncă începe, oficial, să înghită banul public. Anul trecut, drumul nou pe care primăria trebuia să-l facă cu bani europeni pentru a lega dealul de oraș s-a năruit, la propriu, iar acum administrația trebuie să plătească atât consolidarea sa cât și lucrările de amenajare. Corectarea alunecărilor de teren din zonă cu piloți costă mai mult decât amenajarea drumului, peste 7,5 milioane de euro.
Specialiștii au pus la îndoială planurile primăriei încă din 2005 de a pune locuințe pe dealul din Lomb, o zonă cu probleme de stabilitate, nestudiată îndeajuns și neurbanizată. Inițial primăria a proiectat acolo cu parteneri privați un cartier magalomanic de locuințe (investiție de 500 de milioane de euro în 2005-2006) care a eșut. Pe POR, a pus din nou la bătaie terenul de 247 de hectare din Lomb pentru o serie de proiecte de centre de afaceri dezvoltate pe circa 10 hectare – CREIC (pentru industria cinematografică) și TEAM (un parc industrial mai mic). Doar unul dintre proiecte a fost adus în stadiu de peste 90 % și pentru el s-au folosit și banii europeni. Celălalt, pentru că s-a contractat o firmă cu probleme financiare, a ajuns la 69% și în 2016 primăria urmează să-l termine cu un constructor nou și cu bani de la bugetul local.
Început poticnit pentru proiectele primăriei din Lomb. “Hollywood-ul pitic” are constructor nou. Când reîncep lucrările și câți bani europeni se pierd
În plus, primarul a avansat că va pune la bătaie teren și pentru proiectul Clusterului Cluj Innovation City – un oraș al inovării, inițiativă lăudată anul trecut și de Comisia Europeană, însă un proiect în fașă pentru care nu există fondurile necesare. Nici susținerea de la mediul universitar și privat, majoritatea universităților și firmelor de IT derulând investiții de infrastructură proprii, în oraș și nicecum fiind interesate să le pună pe Dealul Lomb. Deal pe care în 20 de ani primarul a văzut un oraș cu 100.000 de locuitori și 20.000 de locuri de muncă!
Cum nu erau de ajuns necunoscutele, anul trecut, dealul Lomb a luat-o la vale, fix când primăria s-a apucat să facă drumul nou de patru benzi care urma să lege orașul de viitorul deal de business.
Drumul de patru benzi spre “Dealul de business” al primăriei s-a năruit. La propriu. Primăria pune banul jos pentru studii de consolidare
Contractul de lucrări pentru realizarea drumului de 1,6 kilometri și patru benzi spre Dealul Lomb a fost atribuit firmei Kiat Group pentru 17,9 milioane lei (circa 4 milioane de euro), pe un proiect cu finanțare europeană care urma să se finanțeze din economiile pe Programului Operațional Regional destinat polilor de creștere. Nu bine constructorii s-au apucat de lucrări în 2015, că dealul Lomb a început să o ia la vale și șantierul s-a sistat la 7 %. Banii europeni s-au pierdut, iar primăria este nevoită să mobilizeze banul public înspre aducerea la liman a drumului care trebuie să lege centrele de afaceri (tot proiecte în derulare ale administrației pe proiecte începute cu bani europeni) din Lomb de oraș.
La finalul anului trecut primăria a contractat cu 97.000 lei de la Construct CDP servicii de ” elaborare expertiza tehnică, studiu topografic, studiu geotehnic, studiu de fezabilitate, proiect tehnic” pentru consolidarea zonei supusa alunecarilor de teren de pe Dealul Lomb.
Acum, cu prilejul ședinței ordinare de Consiliu Local din 4 februarie, urmează să aprobe susținerea efectivă a lucrărilor de consolidare cu piloți forați a porțiunii de 300 de metri liniari afectată de alunecări de teren, estimate, de către cei care au făcut expertiza tehnică, la peste 27,7 de milioane de lei (din care construcțiile și montajul, adică partea care se va scoate la licitație este de 25,9 milioane lei) . Consilierii locali vor discuta în acest sens un proiect de hotărâre prin care să fundamenteze investiția.
Zona Lomb e desfasurata pe o suprafata foarte mare. Era logic ca acest cartier sa se faca deasupra cartierului Dambul rotund undeva si cu acces direct de la gara in sus. Nu am inteles de ce s-a facut accesul de pe strada Oasului ( care nu cred ca se poate extinde la 2 benzi pe sens ) iar distanta fata de centru e foarte mare ( ca si Florestiul ), zona pierszandu-si atractivitatea . Eu faceam accesul in Lomb prin dambul rotund ( nu stiu exact ce strazi sunt destul de late sau care se pot lati la 4 benzi, dar strada Spicului de exemplu e asfaltata pana sus apoi e realtiv drept si tot Lomb e. Pe Oasului poate s-ar putea extinde linia de tramvai in schimb .
Faceti-l subteran !