Închide

Metroul din Cluj-Napoca, cel mai mare contract din România: Lucrările s-au scumpit cu 2 miliarde lei și încă 90 de milioane pentru asistența tehnică / Ofertele pot fi depuse până vineri

AdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 25, 2022 0 277

Ofertele pentru proiectarea și execuția metroului din Cluj-Napoca, prima magistrală de metrou din afara Bucureștiului, pot fi depuse până vineri, 28 octombrie, conform notificării pe care Primăria Cluj-Napoca a transmis-o în Sistemul Electronic de Achiziții Publice la reluarea licitației după suspendarea din 22 august.

Metroul din Cluj-Napoca este, potrivit datelor Economedia, cel mai mare contract de infrastructură din România, depășind contractul CNAIR semnat cu Astaldi (5,3 miliarde lei) pentru lotul 3 al Autostrăzii Sibiu – Pitești.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj-Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 se va cere oficial Comisiei Europene înlocuirea din PNRR cu alte proiecte feroviare. Datele din SEAP arată că termenul pentru evaluarea tehnică și financiară este 30 noiembrie, o durată de evaluare redusă, în raport cu complexitatea proiectului. (n.r de exemplu pentru secțiunea a doua a M6 Băneasa – Otopeni, Metrorex a prevăzut minimum 5 luni și este doar un contract pentru structuri, nu unul „la cheie” precum cel de la Cluj).

Compania Alstom este primul constructor care a anunțat, oficial, interesul pentru magistrala de metrou din Cluj-Napoca, licitație lansată în primăvară pentru un cost de doar 1,3 miliarde euro, mult sub valorile reale pentru un proiect de infrastructură feroviară atât de complicat.

Magistrala M1 Cluj-Napoca are o finanțare din PNRR de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structură, dar licitația a fost suspendată aproape 2 luni și întârziată pentru actualizarea costurilor.

Gabriel Stanciu, șeful Alstom România, a confirmat participarea la licitație și a spus că un asemenea proiect ar costa aproximativ 2 miliarde de euro.

„La Cluj, cunosc subiectul, pe noi ne interesează lucrarea de acolo, dar este foarte greu să faci o lucrare de 2 miliarde de euro cu un buget de doar 1,3 miliarde Euro. Ca atare, noi am trimis o scrisoare în care am scris că finanțarea este insuficientă, înțeleg că mesajul a fost primit și că se încearcă o reevaluare a costurilor. Cu ocazia asta, probabil că o idee bună, ca inițiativă legislativă ar fi ca data de bază sau de referință la aplicarea formulei pentru actualizarea prețurilor ar trebuie să fie nu cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertelor, ci data la care a fost realizat bugetul. Din cauza hiper-inflației apare un decalaj și atunci ofertanții nu pot intra în buget. La contractele de livrări dacă mergi cu peste 10 % ești descalificat automat, iar la lucrări cu 15 %. Cred că finanțatorii, pentru că sunt mai mulți, vor lua în calcul ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe piață”, a explicat Stanciu în septembrie.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare