Închide

La Cluj primarul se visează în smart city. Vecinii dinspre vest au intrat în era IT: linie directă cu cetățenii pe tabletă și smartphone

AdministrațieRecomandarea redacției by Luminiţa Silea - nov. 07, 2014 1 520

Primăria Oradea a lansat o aplicație prin care locuitorii orașului pot trimite sesizări on-line administrației locale de pe tabletă sau smartphone. Aplicația e gratuită, se numește Oradea City Report și vizează responsabilizarea cetățenilor.

Potrivit administrației locale vecină cu Clujul, aplicaţia reprezintă o linie de urgenţă pentru probleme publice, care va contribui la dezvoltarea spiritului civic al cetăţenilor şi la creşterea încrederii în operatorii de servicii publice locale.

Orădenii sunt provocați să trimită sesizări și incidente către Primăria Oradea şi operatorii serviciilor publice locale (Compania de Apă Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Poliţia Locală Oradea, Luxten Lighting Company, RER Ecologic Service). „Problemele punctuale din cartierele orașului, cum ar fi gropi în asfalt, câini comunitari, resturi menajere sau moloz aruncate la întâmplare, gunoi în mijloacele de transport, disfuncţionalităţi în iluminatul public, coşuri de gunoi vandalizate, vehicule abandonate, blocaje din cauza zăpezii, avarii apă rece şi caldă, canalizare înfundată etc, pot fi transmise direct de pe dispozitivul mobil către dispeceratele operatorilor de servicii publice, pentru a acţiona cu promptitudine şi a limita eventualele pagube. Sesizările transmise vor fi însoţite de fotografie, descriere şi localizare GPS, oferind autorităţilor identificarea exactă a locaţiei incidentelor. Utilizatorii care folosesc aplicaţia pot vizualiza atât sesizările proprii cât şi pe cele transmise de alţi utilizatori, acestea devenind publice din momentul preluării de către autorităţi. Datele de identificare a utilizatorului, obligatorii pentru a transmite o sesizare (nume, prenume, număr de telefon) nu vor fi făcute publice.”, explică administrația locală din Oradea.

În momentul instalării aplicaţiei, telefonul mobil trebuie să aibă conexiunea la internet activă, însă pentru a transmite o sesizare, aplicaţia poate funcţiona chiar şi în absenţa acestei conexiuni, sesizarea făcută urmând să fie transmisă efectiv la momentul conectării dispozitivului mobil la internet. „Acest nou serviciu pus la dispoziţia cetăţenilor are menirea de a ajuta Oradea să devină un loc mai bun pentru cetăţeni, un loc în care aceştia contribuie direct la administrarea patrimoniului public al comunităţii. El va ajuta la identificarea în timp real a problemelor care se pot rezolva prin intervenţii rapide, pentru a nu pune în pericol spațiul public sau cetățenii orașului şi de a limita eventualele pagube materiale”, mai arată primăria.

6000 de euro per aplicație. Mai urmează plata amenzilor de pe telefonul mobil

Potrivit ebihoreanul.ro, la Oradea, primăria mai pregătește încă două aplicații: plata amenzilor și taxelor de pe telefonul mobil și încă o aplicație Oradea City App, în trei limbi (română, engleză și maghiară) care vizează prezentarea oraşului, evenimentelor care se desfăşoară aici, atracţiilor turistice, precum şi a utilităţilor publice pentru turişti. Pentru o astfel de aplicație administrația locală a plătic circa 6000 de euro, mai arată aceași sursă, către o societate privată din localitate. 

La Cluj se declară mult și se face puțin

Vorbim de o primărie care a promavat încă de acum câțiva ani transparența și a postat pe site-ul propriu toate contractele primăriei. La Cluj-Napoca, sistemul a fost introdus abia anul acesta. Tot anul acesta administrația Boc a introdus plata taxelor și impozitelor locale de pe tabletă, prin QR Code care a apărut pe înștiințările de plată ale clujenilor. S-a mai reușit introducerea plății parcării și biletelor pe mijloacele de transport în comun prin SMS.

Tot la începutul anului, administrația locală a organizat împreună cu Clusterul IT un concurs pentru dezvoltarea de aplicații on-line pe care primăria să le utilizeze în activitatea sa. De aici, a rezultat o idee pentru dezvoltarea unei platforme proprii de sesizări de la cetățeni care să fie administrată și coordonată de primărie. Aceasta urma să fie dată în folosință până la finalul anului, conform informațiilor Actualdecluj.ro. Între timp, clujenii se plâng și acum de inoperativitatea serviciilor din primăriei, de faptul că la telefonul primarului pentru sesizări nu răspunde, de obicei nimeni. Ca sistem, clujenii folosesc încă platforma privată domnuleprimar.ro, recomandată pe site-ul oficial al primăriei. Cei care sesizează diverse probleme pe această platformă on-line se plâng că nu primesc răspunsuri, dar și că răspunsurile sunt „de umplutură” iar problemele reclamate nu se rezolvă, așa cum ar trebuie să se întâmple într-un oraș civilizat. Mai mult, primăria susține că nu e obligată să răspundă respectivelor sesizări.

Fosta administrație fidelizase grupul spionilor de cartier

În 2009, printr-o hotărâre de Consiliu Local fosta administrație Apostu-Moisin a reușit să creeze un corp de activişti în cartiere. Adică orice cetățean care dorea să reclama probleme din cartier sau din oraș putea să facă un fel de contract cu primăria și să trimită acesteia reclamații. În schimb, administrația le-a eliberat legitimații de voluntari și analiza posibilitatea de a recompensa spiritul civic al acestora – abonamente gratuite pe o linie de transport în comun sau chiar câte un telefon mobil pentru a ţine legătura cu municipalitatea. Clujenii înscriși în program (în principal administratori de bloc sau tineri care nu reușiseră deocamdată să se angajeze la primărie) cereau ca numele lor să rămână confidențiale, în așa fel încât vecinii din cartier să nu afle cine îi pârăște primăriei. Un sistem similar funcționa și pe vremea adminsitrației Funar. Între timp, potrivit informațiilor Actualdecluj, primăria a renunțat la respectivul sistem, existând tot felul de reproșuri că ar fi vorba despre o fidelizare a votanților regimului din fruntea primăriei.

 

 

 

 

 

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Un comentariu

    Scrie un comentariu