Închide

FOTO. Cum arăta Aeroportul din Cluj acum 70 de ani. Plus: ce fac românii din istoria aviaţiei între terminalele de pasageri

ReportajTop News by Kristina Reştea - ian. 03, 2016 0 4961

 

Se află în top pe lista oricărui investitor atunci când e întrebat de ce s-a instalat la Cluj, dar este şi un obiectiv de a cărui extindere s-au legat recent scandaluri de corupţie; e locul care îţi face posibile călătoriile de afaceri sau câte un „city break”, dacă ai noroc ca destinaţia ta să fie pe lista celor intrate în agenda sa; e locul care te face să te întrebi ce o fi cu taxele mari sau cu preţurile piperate pentru călătorii spre capitală, dar şi „poarta” care îţi face rapid drumul spre vacanţa cu charter, e locul de unde pleci rapid în concediu sau care îţi aduce, mai eficient, câte un oaspete drag de departe sau vreun partener de afaceri. Dar te-ai întrebat vreodată cum arăta aeroportul Cluj-Napoca (căci despe el e vorba) la construcţia sa, prin 1937? Sau la inaugurare? Sau prin 1944, prin anii ’70 sau chiar în vremuri mai recente când imaginea era cu totul alta decât acum? Până la final de februarie, chiar în incinta aeroportului se pot vedea astfel de imagini, într-o expoziţie de fotografie și machete cu tema Istoria Aeronauticii din Transilvania. Îi găseşti aici, în imagini, şi pe Traian Vuia şi pe Herman Oberth, unul dintre părinţii fondatori ai rachetei şi astronauticii, împreună cu colaboratorii de la NASA, pe Smaranda Brăescu în costum popular sau în costum de zbor sau pe Dumitru Prunariu citind presa în spaţiu.

 

Expoziţia a fost pregătită de Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj în colaborare cu Asociația Română pentru Propagandă și Istoria Aeronauticii Cluj şi a fost vernisată în 7 decembrie, cu prilejul Zilei Internaţionale a Aviației Civile” Sunt adunate aproximativ 400 de fotografii și 26 de machete ale aeronavelor. „Expoziţia reprezintă o adevărată lecție de istorie în ceea ce privește evoluția aviației pe plan național, cu priorități mondiale, de la Conrad Haas, Traian Vuia, Herman Oberth până la Dumitru Prunariu”, au subliniat organizatorii. Expoziția poate fi vizitată până în 29 februarie 2016, chiar în incinta aeroportului, în corpul de legătură dintre cele două terminale de pasageri.

Poţi să vezi imagini de la construcţia aeroportului, în 1937-1939, de la inaugurarea din 1939, cum arăta în anii ’70, în anii ’90, prin 2000 sau în 2005.

 

 

E aici Aurel Vlaicu, la cravată, în avionul „Vlaicu II”, poţi să vezi cum arătau avioanele militare române în Primul Război Mondial sau avioanele de bombardamente pregătite să decoleze în misiune în 1941. Vezi festivitatea de brevetare a unei noi promoţii de piloţi la Şcoala de Pilotaj Someşeni din 1933 sau avionul cu care a călătorit un rege de la Cluj la Bucureşti. Poţi să vezi cum se face revista presei în imponderabilitate sau cum iau prânzul cosmonauţii în nişte imagini cu celebrul Prunariu. E aici şi Smaranda Brăescu, în costum de aviatoare sau port popular – prima parașutistă din istoria României. Cea al cărei nume putea sta, azi, alături de „Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca”, dacă acesta nu ar fi luat numele „Avram Iancu”, în urma unei decizii adoptatede Consiliul Judeţean Cluj, „denumirea fiind considerată una reprezentativă pentru judeţ şi pentru Transilvania”. Iniţial, CJ Cluj a lansat trei propuneri pentru denumirea Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca – Emil Racoviţă, Hermann Oberth şi Smaranda Brăescu.

 

 

Despre celebra aviatoare Smaranda Brăescu, citeşte mai multe aici:

O cruce pentru Mandița

Istoria Aeroportului

Aeroportul din Cluj-Napoca a fost înfiinţat în 1932, iar în anul 1997, în baza unei Hotărâri de Guvern, a trecut de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub cea a Consiliului Judeţean Cluj. Este al treilea ca mărime din România, în ceea ce priveşte traficul de pasageri, şi al doilea aeroport regional al ţării. „Începuturile aviaţiei civile la Cluj-Napoca datează din 1932, când de pe aerodromul militar Someşeni au început să fie operate curse destinate transportului de pasageri. După o perioadă de înflorire în anii interbelici, aeroportul din Cluj a fost distrus la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, în anul 1944. Reconstruit ulterior, dezvoltat în etape succesive, aeroportul clujean este astăzi un vector important în dezvoltarea economică a regiunii” – aşa începe Istoricul prezentat de operatorii aeroportului.

terminal

Episoade din istoria aeroportului clujean, prezentată pe pagina oficială a instituţiei:

1 aprilie 1932

Este înființat Aeroportul Civil din Cluj.

1 mai 1933

Se deschide linia aeriană Bucureşti – Cluj, linie deservită de către L.A.R.E.S. (Liniile Aeriene Române de Stat) cu avioane Junkers 13, cu capacitate de 5 locuri.

11 septembrie 1933

Aeroportul Cluj a fost declarat Aeroport Vamal Internaţional, prin deschiderea primei linii internaţionale pe direcţia Praga-Cluj-Bucureşti.

15 noiembrie 1935

Se deschid noi rute: Moscova – Cluj – Praga, Cluj – Satu Mare; Cernăuţi – Cluj – Arad – Cluj – Cernăuţi.

1939

Se dă în exploatare noul Aeroport, Aeroportul Cluj – Someşeni.

1940-1944

În timpul celui de-al doilea război mondial, aeroportul din Cluj devine cel mai important aeroport militar din Transilvania. Este distrus în urma bombardamentelor, în septembrie 1944.

1948-1959

Activitatea aeroportului este reluată prin operarea de către Compania T.A.R.S.(Transporturile Aeriene Româno-Sovietice) a unor curse aeriene de la Cluj-Napoca, spre toate centrele importante ale ţării. Activitatea s-a desfăşurat într-o clădire care ţinea loc de aerogară, de spaţii administrative şi tehnice.

1960

Începe o primă fază de modernizare a aeroportului.

1964-1965

Încep lucrările la pista de decolare – aterizare, betonată 1850 m x 45 m, platforma betonată 101 m x 80 m, la breteaua de legătură, la instalaţii şi la echipamentul de radionavigaţie, precum şi la clădirile şi amplasamentele necesare acestora.

1970

Aeroportul Cluj devine operaţional şi echipat cu toate dotările necesare unei funcţionări în deplină siguranţă.

1971-1995

În această perioadă s-au desfăşurat numai zboruri interne, pe rutele Cluj-Bucureşti-Cluj şi Cluj-Constanţa în perioada verii.

12 septembrie 1996

Aeroportul Cluj-Napoca este redeschis traficului internaţional de pasageri şi marfă în conformitate cu HG 791/1996.

4 august 1997

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca trece în subordinea Consiliului Judeţean Cluj, prin HG 398/1997.

2001

Se finalizează lucrările de modernizare şi extindere a aerogării, sistematizarea fluxurilor de pasageri şi implementarea de către ROMATSA a sistemului ILS (Instrumental Landing Sistem).

2005

În urma lucrărilor de extindere a platformei de îmbarcare-debarcare, suprafaţa s-a mărit de la 8.000 mp la 20.000 mp, cu posibilitatea parcării a 8 aeronave. S-au finalizat lucrările pentru sistemul de apropiere vizuală pe direcţia 26, care îmbunătăţeşte operarea în condiţii meteo nefavorabile.

2006

Pista de decolare aterizare se extinde la 2100 de metri şi se instalează balizajul axial de categoria I.

22 mai 2008

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca pune la dispoziţie un nou Terminal de pasageri sosiri. Noul terminal are o suprafaţă de 10.812 mp, este dispus pe 3 nivele şi e dotat cu 3 benzi de procesare a bagajelor, iar capacitatea de procesare este de 2.000.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.

15 mai 2009

Este inaugurat noul Terminal de pasageri Plecări. Acesta are o suprafaţă de 16.150 mp, este structurat pe 3 nivele şi dotat cu 24 ghişee de check-in, 6 porţi de îmbarcare, iar capacitatea sa de procesare este de 1.500.000 pasageri/an şi 750 pasageri/oră de vârf.

8 septembrie 2011

Încep lucrările pentru construirea unei noi piste de decolare-aterizare de 3500 m la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, etapa 1 (2100 m). Noua pistă va avea 45 m lăţime, mergând până la 60 m cu acostamente.

26 octombrie 2013 – Inaugurare noua pista de decolare-aterizare

Etapa I a lucrărilor la noua pistă de decolare-aterizare de 2100m a fost realizată pe parcursul a doi ani, 2011 – 2013 şi a fost finalizată în octombrie 2013. Noua pistă de decolare-aterizare înlocuieşte pista veche care a deservit traficul aerian de la Cluj pentru aproape 50 de ani, din 1964.

Din istoria recentă legată de aeroport:

Toate detaliile din cazul mita de la CJ! Grupul infracțional instituit de președintele Horea Uioreanu și cum a acționat acesta

1,4 milioane de pasageri în 2015 de pe aeroportul din Cluj, pasagerul cu numărul 1 milion a aterizat azi

Tot ce trebuie să știi despre pasarela care va conecta aeroportul la calea ferată și de ce nimeni nu le-a legat în 50 de ani

Exclusiv: Motivul pentru care a picat intermodalul Aeroportului

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.