Închide

De câți ani avem nevoie pentru a construi 8,7 km de autostradă

ActualitateAdministrațieDezvoltareTop News by Cosmina Fernoaga - feb. 23, 2016 0 402

Lucrările la tronosnul Cluj Vest (Gilău) – Nădășelu, în lungime de 8,7 km, au fost executate în proporție de numai 60%, în condițiile în care aceast ciot din Autostrada Transilvania ar trebui finalizat până în aprilie 2016. Grav e că firma de construcții, UMB Spedition a intrat într-un conflict cu Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Națioanle din România (CNADNR), pentru că nu și-ar fi recuperat toți banii.  Acum firma amenință că sistează lucrările. În Parlament a avut loc, ieri, o dezbatere pe tema blocajului cu care se confruntă acest proiect major al Transilvaniei.

Lucrările de proiectare și construcție a celor 8,7 km din Autostrada Transilvania (sectorul 3A1) au fost contractate pentru aproximativ 259 de milioane de lei (la care se adaugă și TVA-ul). Licitația a fost câștigată de asocierea UMB Spedition – Tehnostrade, iar ordinul de începere a lucrărilor s-a semnat în aprilie, 2014. Firmele aveau la dispoziție 24 de luni pentru a finaliza întreaga lucrare (6 luni pentru proiecatare și 18 luni pentru execuție). Astfel, în aprilie, 2016, urma ca drumul să fie deschis circulației. Numai că până în acest moment s-au executat doar 60% din lucrări, iar constructorii au trimis o notificare de reziliere a contractului pentru că nu se înțeleg cu CNADNR-ul în privința plăților. O altă problemă invocată de constructori se leagă de o porțiune de aproximativ 700 de metri, care necesita defrișări și pentru care nu există încă aviz din partea Agenției de Mediu. Reprezentanții filialei CNADNR la Cluj Napoca au explicat că pentru obținerea acestui aviz era necesar să se actualizeze întreaga documentație de mediu, pentru tot proiectul Autostrăzii Transilvania, și că aceasta este în curs de finalizare. În privința lucrărilor, însă, filiala clujeană a CNADNR nu a avut și nici nu are vreun control, având în vedere că întreg contractul e gestionat de la nivel central. Mai e și firma de consultanță Egis Internationale – angajată încă de pe vremea când proiectul Autostrăzii Transilvania fusese câștigat de compania americană Bechtel – care poartă răspundere directă pentru modul în care evoluează lucrările la fiecare tronson al Autostrăzii. Rezultatul? De aproximativ 3 ani, de când compania Bechtel a fost îndepărtată din proiect, nu s-a mai finalizat nici un tronson de autostradă. Nu s-au continuat lucrările nici măcar pe porțiunea Borș – Mihăiești, unde Bechtel reușise să execute 52 de km.

 Nici un tronson deschis pe Autostrada Transilvania, după Bechtel

Compania Bechtel a renunțat la contractul pentru Autostradă după ce a primit 37,2 de milioane de euro de la statul român. Acest lucru se întâmpla în mai, 2013. A lăsat 52 de km, pe tronsonul Borș – Mihăiești, iar  lucrările au fost preluate, anul trecut, în luna iulie, de firma spaniolă Corsan Corviam. Până în acest moment, însă, aceasta nu a lucrat nimic și nimeni nu are nici o explicație în sensul acesta. Reprezentanții CNADNR la Cluj spun că firma de consultanță Egis răspunde pentru evoluția lucrărilor, în timp ce constructorii se prevalează de faptul că statul român nu a încheiat procedura de exproprieri.  Mai sunt lucrări nefinalizate la podul de la Gilău. Compania Bechtel s-a împotmolit într-o dispută cu autoritățile, dat fiind faptul că un picior de la podul de lângă Gilău atingea canalul Hidroelectrica, așa că lucrarea a rămas nefinalizată. CNADNR a organizat inițial o licitație pentru a angaja un nou constructor, însă, a anulat-o fără să o mai reia.

 

 

 

 

 

  • author photo two

    Cosmina Fernoaga

    Este redactorul-șef al site-ului actualdecluj.ro, din aprilie 2014. A fost reporter pentru cotidianul Ziua de Cluj din martie 2005 până în aprilie 2014 şi redactor la Realitatea FM Cluj din martie 2012, timp de un an. Lucrează în presă din iulie 2003, când a debutat la cotidianul "Bună ziua, Ardeal". A absolvit Facultatea de Teatru şi Televiziune a UBB Cluj în 2004 şi Facultatea de Drept a Universităţii „Dimitrie Cantemir” în 2012.

    Nici un comentariu

    Scrie un comentariu

    Articole similare