Închide

GALERIE FOTO:Cum a fost Ziua Bosch la Jucu

EconomieTop News by Kristina Reştea - mai 09, 2014 4 2754

Un premier, un fost premier, un primar, un preşedinte de Consiliu Judeţean, un ministru, încă un ministru – a fost pleiada care a completat la Jucu grupul tăietorilor de panglică pentru noul centru al concernului german, stabilit şi la Cluj cu o unitate de producţie şi un centru de cercetare. Şi ajutat de la stat cu 25 de milioane de euro pentru cele peste 70 milioane anunţate de nemţi ca investiţie în parcul industrial de la Jucu.

 

fabrica1_800x533
“Parcaţi cu spatele”, ne îndrumă strict unul dintre oamenii de ordine care patrulează în perimetrul platformei Bosch, unde mişcările sunt clar direcţionate. Amfitrioane în costume populare şi badge-uri pe culori, în funcţie de categoria de invitat din care faci parte, completează peisajul din Tetarom III. Tărâm fantastic în urmă cu câţiva ani, când gigantul Nokia se instala în comuna de lângă Cluj-Napoca, Jucu şi-a pierdut la interval scurt aura de rai investiţional după ce finlandezii au anunţat în 2011 (adică la scurt timp de la venire) că închid şi pleacă, anulând totodată şi perspectiva realizării unui “Nokia Village”, completat de alte companii şi furnizori ai producătorului de telefoane. În 2014, la Jucu e din nou veselie printre costume – Bosch îşi inaugurează în 9 mai, de ziua Europei, fabrica şi centrul de cercetare: o investiţie de peste 70 de milioane de euro şi un număr preconizat pentru final de an de 750 de angajaţi.

conferinta1_800x533

 

 

 

EBike1_800x533

În noua fabrică se vor produce componente electronice şi dispozitive de control pentru industria auto din Europa, componente ce vor fi folosite în sistemele de asistenţă la conducere şi în sistemele de siguranţă, dar şi în cele de reducere a consumului de combustibil. La Cluj se va fabrica şi “inima” sistemului de propulsie eBike pentru biciclete electrice, au anunţat reprezentanţii grupului. De altfel, un model de astfel de “vehicul” cu pedale a fost adus în sala de conferinţe. Linia verde e de viitor, spun cei de la Bosch despre strategia companiei. „După 2020 proporţia autovehiculelor electrice va ajunge la 10%. Ne concentrăm intens pe acest domeniu”, anunţă Dirk  Hoheisel, membru în Consiliul de Administraţie al Robert Bosch Gmbh.

Anunţat oficial ca investitor în ianuarie 2012, Bosch şi-a construit unitatea de 38.000 mp, a început producţia şi a inaugurat oficial azi noul centru din parcul industrial Tetarom III de la Jucu, unde a anunţat că va avea până la final de an 750 de angajaţi, în producţie şi cercetare. “Câteva zeci”, în cercetare – nu toate cifrele sunt publice. Grupul e prezent la Cluj din noiembrie 2013, cu primul său centru de cercetare-dezvoltare din România, iar activitatea predominantă desfăşurată aici este dezvoltarea de componente electronice şi software pentru produsele fabricate în unitatea locală de producţie. Centrul oferă servicii de inginerie atât unităţilor de producţie Bosch, cât şi clienţilor locali. Despre salarii nu se vorbeşte – dar sunt raportate la piaţa unde activează fiecare dintre unităţi, susţin cei din conducere.

 

panglica11_800x533

 

 

Oricum, în data oficială a inaugurării, de 9 mai, pe bucata de Tetarom ocupată de concernul german, separată de alei, bucăţi de gazon şi decorată cu stindarde (BOSCH, UE, Germania) arborând e veselie. În afară de vecinii de la De’Longhi, care au preluat halele Nokia şi au construit între timp încă o fabrică lângă, în parcurile industriale de sub umbrela Consiliului Judeţean nu a mai venit nicun mare investitor – VIP de la plecarea Nokia. Aşa că, în plină campanie electorală pentru alegeri Europarlamentare, o fabrică de 70 de milioane unde statul român pune 25 de milioane de euro e locul bun de tăiat panglică. Au ajuns premierul Victor Ponta, Liviu Dragnea, viceprim-ministru, ministrul delegat pentru Buget Liviu Voinea, primarul şi fostul premier Emil Boc, Horea Uioreanu, preşedintele Consiliului Judeţean, instituţie care deţine parcurile Tetarom.

Concernul-investitor a venit cu “armata” din conducere: Dirk Hoheisel, membru în Consiliul de Adminstraţie al Robert Bosch GmbH, Mihai Boldijar, director general Robert Bosch în România, Konrad Kaschek, directorul general al fabricii de la Cluj, Meder Klaus, preşedintele diviziei Automotive Electronics, Fischer Andreas, vicepreşedinte executive Divizia Automotive Electronics, Fabrowsky Jens-Knut, vice-preşedinte executive, Divizia Automotive Electronics.  Programul e plin: conferinţă, discursuri în cantina-acvariu cu pereţi de sticlă şi mese rotunde, alte discursuri, tur de fabrică.

 

scena-in-fabrica1_800x533

 

„Bosch a venit la Cluj să rămână”, a fost mesajul lui Boldijar, director general Robert Bosch România, aflat la inaugurare în parcul industrial Tetarom III, de la Jucu, încă asociat cu „eşecul” Nokia, multinaţională care a deschis unitatea de producţie şi a plecat după câţiva ani. De altfel, pentru seriozitatea nemţilor încearcă să garanteze cam toţi invitaţii. „Fabrica Bosch a fost de patru ori mai scumpă decât Sala Polivalentă. Compania nu face diferenţe între ţările unde investeşte – calitatea e aceeaşi oriunde – primeşti manualul cu norme, pe care trebuie să îl respecţi”, explică arhitectul Şerban Ţigănaş, al cărui birou a lucrat la ambele proiecte comparate şi care e de altfel partener al nemţilor în România şi pentru centrul dezvoltat la Blaj.

Oficialii din conducerea concernului german au subliniat însă că  dezvoltarea ulterioară a activității de aici va depinde nu doar de identificarea forţei de muncă necesare, ci şi de îmbunătăţirea infrastructurii. Carenţele din infrastructură în ţara unde “autostrăzile” se inaugurează pe bucăţi de câţiva zeci de kilometri (şi aceia mult mai scumpi decât la vecini) sunt invocate de ani de zile de investitorii care vin sau analizează piaţa locală. “În România avem și noi probleme de calitate din cauza transportului. Ar fi de dorit să se îmbunătățeacă conexiunea rutieră și să avem o legătură cu autostrăzile din Ungaria. Suntem convinși că dacă rămânem aici, se va realiza și asta”, a precizat Konrad Kaschek, director general al fabricii de la Cluj. Reprezentanții grupului german au mai subliniat că ar fi utilă o legătură aeriană cu Budapesta, atât pentru traficul de pasageri, cât și pentru cel cargo. Cu toate acestea, Clujul a reuşit să îi atragă pe nemţi cu câteva atu-uri: existența centrului universitar din Cluj-Napoca, amplasarea în regiune, dar și un ajutor de stat de 25 de milioane de euro pentru investița de la Jucu. “Mă bucur că Ministerul de Finanţe a probat schema de ajutor de stat de 25 de milioane de euro, participarea noastră. Banii aceştia se vor întoarce”, susţine premierul Victor Ponta. Aflat în judeţul unde Autostrada Transilvania e aşteptată de mai bine de zece ani (dar are acum doar 52 de km din cei 415 în proiect, pe hârtie), Ponta a mai lansat o promisiune: lucrările se vor relansa cu bani de la buget.  Uioreanu a ţinut şi el să le ureze celor de la Bosch să facă profit la Cluj, în vreme ce fostul premier actual primar de Cluj-Napoca Emil Boc şi-a manifestat public bucuria că după delocalizarea Nokia, „profesioniştii” de la Bosch au decis să se stabilească şi la Cluj. Grupul german cu afaceri globale de 46,1 miliarde de euro în 2013 e, oricum, unul dintre puţinii jucători internaţionali veniţi în judeţ în anii recenţi.

Fotografii: Mihai HENDEA

Boc-si-Ponta_800x533 elicopter_800x533 halate_800x533 mese-VIP1_800x533

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

4 comentarii

  1. Boc ce ma-sa cauta acolo? Ce are Bosch-ul cu municipiul? Care a fost contributia lui? A, stiu: a gonit Nokia, si astfel a avut unde veni Bosch-ul….

Articole similare