Închide

Demonstraţii aeriene spectaculoase pe aeroportul din Cluj. Ce spune singurul clujean din echipa de acrobaţii a României

ActualitateTop News by Mihai Prodan - mai 10, 2014 0 316

Asistenţa la spectacolul acrobatic din această dimineaţă de pe aeroportul din Cluj a fost sub cea înregistrată la ediţiile anterioare, dar suficient de numeroasă ca să congestioneze traficul şi aşa aglomerat de la intrarea estică în oraş: câteva mii de persoane – oficialii spun că cifra ajunge la 5.000 – au ajuns la primele ore ale dimineţii pe pista aeroportului, pentru a se bucura de spectacolul aerian pregătit de Şoimii României, de paraşutişti, dar şi de piloţii bătrânelor MIG 21.

Vreme frumoasă în această dimineaţă. Clujenii au fost disciplinaţi şi au urmat recomandarea făcută de organizatori, de a folosi mai mult mijloacele de transport în comun pentru a ajunge la aeroport. Pe o vreme bună, cu vânt puternic, cei cinci piloţi din echipa Hawks of Romania a Aeroclubului României au început pregătirile înainte de ora programată pentru miting, 9.30, astfel că deasupra pistei, „la verticală” după cum spun specialiştii, câteva dintre manevrele mai complicate, mai riscante dar şi mai spectaculoase au putut fi observate înainte de deschiderea mitingului.

Mitingul a început cu demonstraţii de paraşutism, parapantism şi planorism, a continuat cu un exerciţiu spectaculos al Şoimilor României şi s-a încheiat cu demonstraţia avioanelor de vânătoare MIG21 Lancer.

Directorul aeroportului, David Ciceo, explică ce au putut vedea spectatorii la mitingul de azi:

Şoimii României culeg aplauze peste tot – exerciţiile sunt spectaculoase, dar şi echipamentul este nou: avioanele 300 ExtraL costă, fiecare, un sfert de milion de euro. Printre cei cinci piloţi e şi un clujean, Attila Goger (41 ani – foto), care asigură coada formaţiei. Două săptămâni pe lună rămâne acasă la Cluj, unde e instructor de zbor, şi alte două săptămâni se pregăteşte cu colegii săi lângă Bucureşti, la centrul de instruire în acrobaţie aeriană. A vorbit cu reporterul ActualdeCluj.ro despre specificul meseriei sale. După ce a zburat la distanţă de doar câţiva metri de colegii săi în exerciţiile aeriene, conchide: „E o meserie ca oricare alta”, spune el. „Din afară pare complicat, dinăuntru mai puţin complicat. E o meserie ca oricare alta, dacă e practicată de profesionişti”. Poate atunci oricine să o practice? Bineînţeles că nu. „E ca şi cum eu aş vrea să fac chirurgie pe cord deschis – în acel moment aş fi un amator care nu ştie ce se întâmplă în jurul său„, spune el.

După demonstraţii cei cinci piloţi au plecat … la terasă. „Acolo ne înţelegem cel mai bine, nu mai există niciun fel de risc şi vedem ce am făcut bine şi ce nu”, spune Goger.

Acesta a fost primul miting aerian la care a participat lotul român de acrobaţii aeriene. Următorul e programat în 17 mai, la Strejnic.  În total, în acest an cei cinci piloţi „bifează” cel puţin 20 de demonstraţii.

Trei MIG 21 Lancer au făcut şi ele parte din demonstraţiile de azi. Celebrele avioane de vânătoare din dotarea Armatei Române, care staţionează la baza militară de la Luna, au scopul de a apăra spaţiul aerian al României şi ies în evidenţă prin faptul că la vârsta lor, dacă ar fi oameni, ar avea deja nepoţi: proiectate şi executate în Rusia în 1957, au acum 57 de ani. Sunt foarte mari consumatoare de carburant, dar au şi performanţe notabile: depăşesc de două ori şi jumătate viteza sunetului – ajung la 3.000 de kilometri pe oră, fapt care pune la încercare piloţii aeronavelor, nevoiţi să suporte presiuni de până la 9G în viraje, astfel că aceştia sunt echipaţi cu costume de suprasarcină care să atenueze efortul.  O dată cu intrarea României în NATO, bătrânele MIG-uri au fost retehnologizate pentru a atinge standardele alianţei, astfel că au fost şi rebotezate: MIG21 Lancer. Un astfel de avion, scos din uz, stă strajă la intrarea în oraşul Câmpia Turzii, ca să marcheze tradiţia bazei militare de la Luna.

E bine de ştiut că judeţul Cluj are o pepinieră bună pentru paraşutişti şi planorişti: are un aerodrom cu pistă înierbată la Dezmir şi un turn pentru sărituri cu paraşuta, pe Cetăţuie. Aerodromul din Dezmir are tradiţie: acum 80 de ani planoarele din lemn, „Bebe” după cum erau denumite, erau lansate de pe panta dealului din localitate folosind şandouri – adică nişte elasticuri mai puternice. Acum, planoarele din materiale uşoare sunt tractate şi lansate de avioane folosite special în acest scop.

La acestea putem adăuga şi baza aeriană de la Luna, lângă Câmpia Turzii, de unde au venit astăzi pentru demonstraţii şi trei piloţi de MIG 21 Lancer, care au încheiat, într-un zgomot asurzitor, mitingul din această dimineaţă.

 

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Cursuri de specializare la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu