Închide

Companie clujeană de IT cu 1000 de angajați și brand japonez pleacă în Serbia să caute oameni

ActualitateEconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - iul. 01, 2016 0 1747

Fosta „EBS România”, devenită de azi oficial „NTT Data”, ca urmare a preluării de către grupul japonez cu același nume, anunță planurile de viitor în noua formulă: printre altele, deschiderea unei „ramuri” în Serbia, în contextul deficitului de personal de pe piața clujeană a forței de muncă în IT. Multe dintre marile companii din Cluj care operează în IT au deschis filiale în afara Clujului și caută soluții și în afara țării, din același motiv: lipsa de oameni în piața locală.

Compania clujeană EBS a fost achiziționată în 2013 de către grupul japonez NTT Data, iar de azi preia oficial denumirea gigantului nipon, după finalizarea procesului de rebranding. Formatul echipei și managementul rămân neschimbate, spun reprezentanții companiei. „Brandul cu care am pornit acum 16 ani e unul de suflet, dar trebuie să privim în viitor. Business-ul se clădește nu doar cu suflet, ci și pe bani, pe cifre, pe indicatori, pe așteptări la bursă. Azi, dacă vrei să operezi la nivel global sau regional nu poți apela la voia întâmplării. Regulile de joc ale pieței sunt extrem de clare”, spune Daniel Metz, CEO NTT Data România, în ziua în care compania renunță definitiv la numele de „botez”.

„NTT în viitor înseamnă aceeași companie, care rămâne la Cluj. Am ajuns la 1000 de angajați și colaboratori și estimăm că până la finalul anului vom ajunge la 1.200-1.300”, a spus Daniel Metz. „Avem ținte mari, care se bazează pe contracte, pe procese de vânzări care se derulează de multă vreme. Suntem pe un trend ascendent agresiv. În anii premergători vânzării am avut o creștere agresivă, apoi au urmat doi ani de integrare în grup, de adaptare a strategiilor. După creșteri de 40-50% pe an, ai nevoie de o perioadă de consolidare, care la noi a coincis cu procesul de integrare în NTT Data. Acum am repornit creșterea agresivă. Nu mă simt bine cu o creștere anuală mai mică de 30%. Să crești cu 5-10% în IT-ul de azi înseamnă să fii o companie pe care s-a așezat praful”, a completat Metz. Clienți există, piață există, spune CEO-ul, ceea ce nu se mai găsește în zonă e resursa umană care să susțină creșterea. „În prima jumătate de an am angajat 280 de oameni noi. Au și plecat 40. Numărul de oameni pe care îi găsim nu e suficient. Așa că, împreună cu cei de la Continental (client NTT, n.red.) vom merge în Serbia, unde vom avea NTT Data Serbia, înființată de noi„, a anunțat Metz. Conform planurilor trasate, noua entitate amplasată în Novi Sad ar trebui să lucreze până la finalul anului cu 80 de oameni, urmând ca în 2017 să se mai recruteze încă 120. „Ne-am fi dorit să angajăm în România, nu în altă parte, dar trebuie să mergem unde găsim oameni suficienți. Sunt regulile pieței. Angajăm cam tot ce prindem aici, dar când nu mai prindem…”, a completat Metz.

 

Despre oameni și căutarea de oameni, temă pe piața locală de ceva vreme:

Companiile din IT cu centre în Cluj caută oameni. Acasă și la vecini

 

„Va fi o provocare de management (demararea noilor operațiuni din Serbia). În câteva luni trebuie să punem la punct lucrurile într-o țară străină, care nu aparține spațiului comunitar”, a menționat CEO-ului. De ce Serbia? Pentru că Serbia e „România de acum 10 ani”, e răspunsul scurt al lui Metz. „Sunt aceleași străzi, același praf, aceiași oameni îmbrăcați modestuț, dar și aceiași tineri cu priviri vii. Novi Sad are o universitate puternică, cu 40.000 de studenți, e un oraș multicultural, cu o istorie zbuciumată, care se poate compara cu Clujul. Mergem pentru oameni, sunt foarte mulți tineri bine pregătiți acolo. Apoi, vorbim totuși de o țară care e în proces de aderare la Uniunea Europeană, care și-a asumat deja obligații înspre această direcție. Așa că știm ce se va întâmpla în continuare, știm care e traseul”, a spus Metz. Un alt criteriu în selectarea noii locații a ținut și de poziția geografică – mai precis de apropierea de Timișoara, unde se află clientul Continental. Așa că o altă destinație ar fi adus provocări legate de conexiuni și infrastructură. La întrebarea Actualdecluj.ro, Metz a oferit și o explicație în ceea ce îi privește pe cei 40 care au părăsit compania în ultimele luni. „E o bătălie cruntă pentru oameni. Fiecare om e confruntat cu oferte, de cele mai multe ori mai bune, că de-aia se fac ofertele. Atunci tu, ca angajator, ai două opțiuni: faci contra-ofertă sau îl lași să plece? Unora le-am făcut o altă ofertă și, în astfel de cazuri, cei mai mulți aleg să rămână. Dar intrăm într-o spirală toxică, cu aceste creșteri de costuri. Vrea 500 de euro în plus. Îi dai sau nu? E o chestiune de costuri. Dacă reacționezi la fiecare situație cu o mărire de salariu, te deprofitabilizezi și ajungi la dezastru”, a sintetizat Metz. În cifre: costurile pentru un om care pleacă din firmă și trebuie înlocuit ajung la 7.300 de euro, iar angajarea unuia nou costă 5.400 de euro.

Cât despre „bula IT” a cărei spargere e prezisă de unele voci din piață, Metz spune că există câteva „supape” de salvare. Una dintre ele este cea despre care vorbesc managerii din IT de câțiva ani: migrarea de la outsourcing spre produse proprii și soluții cu valoare adăugată mare. „O creștere agresivă a costurilor operaționale conduce la o bulă. Când costurile cresc anual cu 10-15% și prețurile din piață cu 1-3%, lucrurile nu pot să funcționeze. Dar ceea ce am observat este că atunci când produsul pe care îl oferi are valoare adăugată substanțială, piața este dispusă să plătească un preț mult superior. Industria IT poate să își optimizeze serviciile și să renunțe la cele foarte simple”, recomandă Metz.

Despre cât de „simple” sunt serviciile oferite de companiile din Cluj și situația actuală a industriei puteți citi și într-un interviu cu Dan Koblicska, Altran:

De ce “Clujul – Silicon Valley” e un mit: schița industriei locale IT, desenată din interiorul industriei

Citeşte şi:

Popas, cu afaceri, la Cluj, din patria lui Bill Gates: “O regiune care se focusează aproape exclusiv pe outsourcing nu poate fi comparată cu Silicon Valley”.

O altă chestiune care îi dă Clujului un avans ține de poziția geografică și apartenența la UE. „România e ultima țară din grupul comunitar din zonă. Poți merge din Polonia și Cehia în Ungaria sau din Ungaria spre România. Dar din România mai departe e complicat, dai de situații nesigure”, spune managerul companiei care se pregătește să se instaleze în Serbia. De asemenea, programatorii pot să nu se îngrijoreze foarte mult în privința viitorului și dintr-un alt motiv: este și va fi mare nevoie în continuare de servicii IT, spune Metz.

De la EBS la NTT

EBS România a fost înființată în 2000 și are acum echipe în șase locații din România – București, Sibiu, Brașov, Timișoara, Iași și sediul central la Cluj-Napoca. Compania a fost achiziționată în 2013 de către grupul japonez NTT Data, grup cu afaceri anuale de peste 12 miliarde de euro și peste 76.000 de angajați la nivel mondial. NTT Data România oferă servicii de dezvoltare software și managementul aplicațiilor și deservește 250 de companii din România, Germania, Austria, Elveția, Olanda, Norvegia, Finlanda și Statele Unite ale Americii. Compania are proiecte pentru 180 de clienți din țară.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.