Închide

Cine vrea să ajute Primăria să pregătească culoarele verzi-albastre de-a lungul pâraielor din oraș

ActualitateAdministrație by Actual de Cluj - apr. 20, 2022 0 205

Doi ofertanți sunt interesați de contractul (acord cadru pe 4 ani) de peste 1,5 milioane de euro (peste 7,7 milioane lei) scos la licitație de Primărie pentru curățarea rigolelor pluviale de pe străzile din oraș dar și pentru decolmatarea cursurilor de apă din Cluj-Napoca. Este vorba despre Brantner Servicii Ecologice și Green Plan Project din Satu Mare. În prezent licitația se află în faza de evaluare a calificării și a ofertelor tehnice.

Este a doua strigate pentru acest contract, după ce prima licitație a fost anulată de Primărie.

 

Vizate spre întreținere sunt pâraiele Calvaria, Țiganilor, Popilor, Becaș, Murători, Zăpodie, Valea Chintăului, Nadăș, Valea Seacă și Lomb dar și a Canalului Morii. De asemenea, sunt incluse lucrări de curățare de depuneri aluvionare și întreținere cu utilaje specifice a rigolelor de colectare a apelor pluviale, inclusiv a rigolelor transversale și longitudinale existente pe raza municipiului Cluj-Napoca. Activitatea se va desfășura punctual, numai acolo unde situația o impune, prin predarea de către beneficiar a fiecărui amplasament ce necesită a fi curățat.

Administrația și-a asumat direcția strategică fixată de specialiștii Băncii Mondiale de a dezvolta circuite ciclistice și pietonale de-a lungul cursurilor de apă din Cluj-Napoca. Deja proiectanții contractați prin concurs de soluții pentru proiectul Parcului Est au extins zona verde de-a lungul pârâului Becaș și au cerut administrației să se implice pentru a decolmata această zonă dar și pentru a cere de la investitorii imobiliari cu proiecte în zonă o atitudine similară pentru dezvoltarea unui circuit velo și pietonal integrat.

Green Plan Project are circa 20 de contracte de peste 1 milioan de lei încheiate cu autorități publice, din care cele mai multe cu Primăria sectorului 5 din București, pentru întreținere zone verzi.

Brantner Servicii Ecologice se ocupă de colectarea deșeurilor și a deținut nenumărate contracte cu Primăria Cluj dar și cu alte autorități publice cum sunt cele din județul Neamț sau Caraș Severin. În 2020, compania a raportat o cifră de afaceri de 84.994.694 RON , profit de 10.181.114 RON (marjă de 11.98%) si 568 persoane ca angajați.

Criteriul de adjudecare al contractului pentru înreținerea rigolelor și cursurilor de apă din Cluj-Napoca vizează prețul ofertei (80%) dar și componenta tehnică și anume vechimea utilajelor (20%). Prin caietul de sarcini, ofertanții nu pot avea utilaje mai vechi de 10 ani. „Punctaj maxim 20 puncte, pentru cele 11 utilaje solicitate. Algoritm de calcul: vechimea maxima a utilajelor va fi de 10 ani. Anul 1-2021, anul 2-2020,… anul 10 -2012 a) pentru utilaje cuprinse Între 0-1 ani, fabricate în anul 2021, se alocă 20 puncte /utilaj b) pentru utilaje cuprinse între 2-5 ani, fabricate în anii 2020, 2019, 2018, 2017, se alocă 12 puncte /utilaj c) pentru utilaje cuprinse între 6-9 ani, fabricate în anii 2016, 2015, 2014, 2013, se alocă 6 puncte /utilaj d) pentru utilaje cu vechimea de 10 ani, se considera îndeplinită cerinta, dar nu se acordă puncte. Punctajul se calculează astfel: Pu=P1+P2+…P11/N, Pu-punctaj total; P1,P2…P11-punctaj utilaj; N-nr. utilaje P final=Po(Factor de evaluare 1)+Pu(Factor de evaluare 2)”, se arată în anunțul de licitație.

Mobilitatea din strategiile orașului, Zonei Metropolitane  și județului Cluj pregătite în acest moment de Banca Mondială și de Civitta pentru perioada 2021-2030 preluată deja și susținută de Primăria din Cluj înseamnă proiecte majore de infrastructură(centura metropolitană, metroul, trenul metropolitan, drumul expres Turda – Dej) dar și  investiții în amenajarea de culoare verzi albastre pe Someș și pe pâraiele din Cluj-Napoca. Multe dintre aceste cursuri de apă sunt colmatate și murdare. Recent, proiectanții care lucrează la proiectul celui mai mare parc din Cluj, Parcul Est, au cerut administrației să se implice pentru a decolmata și întreține pârul Becaș, unde au extins zona verde din parc cu un traseu pietonal și ciclistic. Ei au mai solicitat Primăriei să ceară și de la investitorii imobiliari cu proiecte în zonă o atitudine similară de grijă față de cursul de apă pentru dezvoltarea unui circuit velo și pietonal integrat. Deja specialiștii de la Facultatea de Arhitectură au recomandat municipalității  realizarea de P.U.Z.-uri pentru reglementarea zonelor de protecţie şi integrare urbană a cursurilor de apă din Cluj-Napoca: Pârâul Nadăş, Pârâul Chinteni, Pârâul Calvaria, Pârâul Popii, Pârâul Ţiganilor I, Pârâul Ţiganilor II, Pârâul Becaş dar și un concurs de soluții pentru realizarea unui P.U.Z.-Masterplan pentru culoarul Canalului Morii.

Vezi și: Viitorul strategic al mobilității în Cluj: tren metropolitan combinat cu bicicleta și culoare velo și pietonale de-a lungul cursurilor de apă

Ce probleme ale Clujului trebuie rezolvate prin concursuri de soluții

Activiștii cer Primăriei să pună în practică vorbele mari despre calitate vieții și să se bată pentru mai multe spații și promenade publice în proiectele imobiliare pe care le aprobă

Mai mult, clujenii reclamă în fircare an că, după o ploaie serioasă, apa băltește pe majoritatea arterelor din oraș și pune probleme traficului auto și pietonal. Doar 10% din străzile din Cluj-Napoca au sistem separat care să preia apele pluviale. În rest, precipitațiile sunt preluate de sistemul de canalizare menajeră din oraș, aflat în administrarea Companiei de Apă Someș. O să fie mai bine? Dacă nu plouă serios și mult, da. Sistemul de canalizare se întreține periodic (o dată pe an), însă atunci când sunt probleme specifice (guri de scurgere înfundate) se intervine punctual. Aluviunile și relieful orașului fac ca, la debite mari, străzile să se inunde. ”Așa va fi tot timpul, până nu se oprește ploaia și se reglează debitele”, explică directorul Companiei de Apă Șomeș, Călin Neamțu

Detalii: Orașul e sub apă la fiecare ploaie serioasă. Compania de Apă: ”Așa va fi tot timpul!”

Nici un comentariu

Scrie un comentariu