Închide

Centura Metropolitană va costa peste 1,4 miliarde de euro. Consilierii locali din Cluj-Napoca au aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului într-o ședință în care Boc și USR s-au contrat zeci de minute privind întârzierile acestui proiect

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - aug. 04, 2022 0 721

Centura metropolitană a Clujului (Drum Transregio Feleac TR 35) presupune o investiție de peste 1,4 miliarde de euro. Consileirii locali din Cluj-Napcoa au aprobat documentația tehnico-economică și indicatorii tehnico-economici, urmând ca și celelalte consilii locale implicate în proiect – Florești, Apahida, Gilău, Baciu – să facă același lucru. Primarul Emil Boc a spus că  de luni, documentația va fi trimisă Ministerului Transporturilor, urmând să fie avizată de autoritățile naționale.

În cadrul ședinței, subiectul Centurii Metropolitane, a fost prilej de discuții aprinse între liderii PNL ai Primăriei și consilierii USR. Primarul Emil Boc a continuat declarațiile politice potrivit cărora ocolitoarea Clujului putea fi făcută mai repede dacă Drulă (Cătălin – fostul ministru al Transporturilor din Guvernul PNL+USR) nu o scotea cu ranga din PNRR. Consilierii USR l-au contrazis arătând că un ministru dintr-un Guvern de coaliție nu putea face nimic de capul său. Aceștia au mai arătat că și așa proiectul are întârzieri de câțiva ani, arătând că realizarea doar a studiului de fezabilitate a presupus 3 ani și ceva.

 

„Am aprobat documentația legală, de luni o să fie trimisă Guvernului, la Ministerul Transportului toată documentația care, după aceea, să fie avizată de către CNAIR de către comitetul interministerial, să avem hotărârea de Guvern în vederea organizării licitației. Proiectul a plecat de la 38 km și a ajuns la 42 de km, dar acest proiect va răspunde nevoilor Clujului până în anul 2050. E un proiect de anvergură, așa cum acum 10 ani Centura Vâlcele-Apahida, Autostrada Transilvania, Bulevardul Muncii au scos traficul greu din oraș, cu acest proiect vom merge la nivelul anului 2050, să putem asigura alături de tren și metrou viitorul acestui oraș pe termen mediu și lung, locuri de muncă bine plătite etc. Salut acest demers de excepție al Clujului, mulțumesc colegilor din primărie pentru implicare, pentru efortul administrativ făcut de susținere a acestui proiect, colegilor din Florești, Apahida, Gilău, Baciu, suntem singurii din România care au atâtea proiecte în comun pe bază de asociere, să lucreze împreună. Dacă reforma nu s-a făcut de sus în jos o facem noi de jos în sus cu aceste proiecte de colaborare, asta demonstrează viziunea noastră metropolitană”, a arătat primarul Emil Boc la începutul ședinței de Consiliu Local din 4 august.

În cadrul ședinței, șeful de proiect, Silviu Tegzeșiu, a arătat că este vorba despe prima prima etapă a proiectului, urmând ca într-o a doua etapă să fie aprobați de cătrele primăriile implicate în proiect și documentația și indicatorii tehnico-economici pentru drumurile de legătură propuse prin proiect, drumuri pentru care finanțarea ar urma să fie asigurată la nivel local. El a mai trecut în revistă principale caracteristici și beneficii ale TR 35, arătând că pentru proiect până în această etapă s-au obținut toate avizele și acordurile necesare. De asemenea, a explicat, la cererea consilierilor USR, întârzierile livrării proiectului (peste 3 ani de zile) arătând că termenele au fost extinse în primul rând având în vedere că avizarea variantei de traseu a durat peste 8 luni de zile dar și deoarece toate autoritățile avizatoare au cerut elemente de detaliu (înălțimea stâlpilor de iluminat sau a panourilor fonoabsorbante etc).

Primarul Emil Boc, acompaniat de viceprimarul Dan Tarcea și de consilierul PNL Ovidiu Vișan au intrat în polemică pe tema centurii cu grupul de consilieri USR, preț de zeci de minute. Boc și-a menținut discursul potrivit căruia fostul ministru USR al Transporturilor Cătălin Drulă a scos cu ranga centura din PNRR, motiv pentru care aceasta nu s-a putut realiza mult mai repede deoarece „nu iubește Clujul la fel cum nici acest partid nu îl iubește  (…) oriunde atinge acest ministru Clujul, îl otrăvește”. Tarcea a arătat că oficialii Comapaniei de Naționale de Administrarea a Infrastructurii Rutiere au informat Clujul că proiectul centurii va fi dat ca exemplu de bune practici la nivel național, arătând că studiile s-au făcut în detaliu fiind mult mai aprofundate decât un studiu de fezabilitate obișnuit.

Consilierii USR au semnalat că în mod normal proiectul centurii metropolitane (studiile de fezabilitate și cele urbanistice) trebuiau realizate mult mai repede (chiar într-un an de zile) dar și că un ministru dintr-un Guvern de coaliție PNL+USR nu putea scoate după bunul său plac un proiect din PNRR fără acordul PNL sau fără a avea certitudinea de la Bruxelles că acesta nu va putea fi finanțat în cadrul respectivului program. Cei din USR au mai cerut soluții tocmai pentru ca proiectul centurii să poată fi implementat fără costuri suplimentare, așa cum s-a întâmplat, spre exemplu cu „centura de diamant a Clujului”, varianta Vâlcele-Apahida. De asemenea, au promis că partidul va răspunde politic acuzelor aduse de primar.

În final, primarul Boc a spus că auditoriul și cetățenii vor judeca cine are dreptate.

Consilierii locali au aprobat indicatorii tehnico-economici ai drumului TR 35. Potrivit acestora, centura presupune o investiție de peste 1,4 miliarde de euro. Termenul de realizare a centurii a fost estimat la 4 ani din care 1 an și jumătate pentru proiectare și 30 de luni pentru execuție.

Centura Metropolitană va avea 42,13 km, bretelele nodurilor rutiere, 26,62 km iar drumurile de legătură 32,33 km, în total fiind proiectați 101,08 km. De asemenea, centura va avea două benzi pe sens.  De asemenea, centura metropolitană va dispune de 20 de noduri rutiere, 156 de structuri (poduri/pasaje/viaducte) în lungime de 22,7 km și 5 tuneluri. Ca și dotări, va avea patru parcări de scurtă durată și 35,07 km piste biciclete.

Declarații din cadrul ședinței: 

„Vreau să asigur toți clujenii că noi am tratat să realizăm un proiect sustenabil și bine fondat. Suntem din zonă și este în interesul nostru. Relieful Clujului este aparte, dar am venit cu toate soluțiile necesare. Suntem la nivelul de maturitate cu mult peste un simplu studiu de fezabilitate, un exemplu sunt condițile impuse de Autoritatea Aeronautică care ne-a cerut detalii privind înălțimea proiectului, etc. Suntem la nivel de proiect tehnic, mai mult decât un studiu de fezabilitate. Noi am făcut un proiect foarte corect tehnic, care poate fi implementat imediat după aprobare. Munca noastră nu se termină aici, noi vom furniza și proiectul necesar autorizației de construire. Durata mare de realizare a studiului de fezabilitate a fost generată, în primă parte, de o lipsă de reacție din partea instituțiilor implicate, apoi elementele de noutate incluse – 20 de noduri, etc”, a spus Silviu Tegzeșiu, șeful de proiect.

„Aceste centuri metropolitane sunt exclusiv atributul guvernelor României. Din 2017 am început dialogul cu Comisia Europeană, cu Guvernul, cu Ministerul Transporturilor. După multe negocieri politice, am reușit să facem proiectul în locul Guvernului. La vremea aceea nu exista PNRR. În condițiile în care a apărut PNRR, Guvernul PNL a înțeles necesitatea proiectului pentru Cluj. Avem asigurată sursa de finanțare la pagina 237. Și totul părea să curgă într-o direcție normală. În 4 martie 2021, vin cu o minută din ședința Ministerului Transporturilor, s-a discutat includerea pistelor de biciclete în proiect (îi mulțumesc domnului deputat Viorel Băltărețu – PLUS), în prezența consilierului lui Drulă, deci era ok în PNRR. Ulterior, a dispărut. Ministrul Transporturilor, fără să întrebe pe nimeni, de capul lui singur, pe numele lui Drulă, merge la Bruxelles și discută singur viitorul Clujului. Putea să vină să vorbim, să găsim soluții. Pur și simplu a scos, cu ranga, acest proiect din PNRR. Pentru că acest domn nu iubește Clujul, și nici acest partid politic nu prea are tangență cu Clujul, a scos centura. Acum am fi avut măcar o parte din banii necesari proiectului, cum este la metrou. Clujenii trebuie să știe realitatea. Sunt realități, pe bază de documente, și nu mă sfiesc să le spun. E un moment al adevărului, unul de bilanț. Avem înțelegere și deschidere la domnul ministru Grindeanu, care a promis că proiectul va face parte din prioritățile pentru noul exercițiu financiar: suntem pe locul 3 din 11 obiective de la capitolul de infrastructură și felicit proiectanții pentru munca lor”, a fost una dintre declarațiile primarului Emil Boc.

„Punctajul de la partid și declarațiile privind relația cu domnul Grindeanu din trecut, le veți primi de la colegii mei. Dacă după 18 ani în care conduceți orașul găsiți vină tot la alții, este trist și este bine că v-au taxat cei care v-au urmărit în ultima perioadă. Suntem la punctul la care avem finanțare, avem SF, să facem un proiect care să nu mai fie un eșec precum „centura de diamant”. Ce măsuri ați luat? Ca și recomandare: haideți să face mai puțină politică și PR, ca să le spunem clujenilor adevărul. Cetățenii sunt mai puțini interesați de cearta dv. cu domnul Drulă, ei sunt interesați să nu mai avem întârzierile astea așa mari”, a fost o replică a consilierului local USR, Adriana Cristian.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu