Închide

Ce vor să audă investitorii de milioane de euro ca să îți dea bani pentru noua afacere

EconomieTop News by Kristina Reştea - iun. 03, 2016 0 273

Clujul a devenit în anii recenți unul dintre cele mai populare orașe de înființat afaceri, un loc unde numărul de antreprenori e prin topuri și unde în fiecare lună ai câteva evenimente unde se adună tineri antreprenori, tineri cu idei de afaceri și fondatori de start-up-uri, la câte un concurs cu „pitch”-uri sau la un „hackathon”. Unele dintre aceste afaceri tinere ajung business-uri globale, sunt cumpărate de giganți internaționali și îi fac pe fondatorii lor rezidenți de Silicon Valley. Altele se sting în câteva luni și pier fără să fie remarcate. Ce face diferența? Ce vor să audă investitorii? Cum se conving ei că o propunere are sau nu potențial? Câteva sfaturi pentru lumea antreprenorilor la început de drum au venit chiar de la astfel de „judecători” de afaceri, investitori și oameni care gestionează fonduri de milioane de euro, adunați la conferințele Techsylvania la Cluj, săptămâna trecută.

Așadar: cum evaluează investitorii când analizează pitch-uri? „Depinde de stadiul în care se află ideea propusă. Dacă e la un stadiu avansat, te uiți la cifre. Contează abilitatea de a transmite ideea, să arați că poți să faci orice ca să reușești”, spune Frank Meehan, investitor și cofondator al SmartUp. „Unii se tem să facă aceste prezentări, sunt timizi, sunt îngrijorați de felul în care va reuși prezentarea. Dar de la acest punct, fondatorii vor fi mereu pe „scenă”, deci apreciez dacă pot demonstra abilitatea de a prezenta altora pasiunea pentru produsul lor, dacă cred că îl pot consturi, dacă au o echipă care poate să îi susțină”, arată Karel Obluk, de la Evolution Equity Partners. Thierry Vandewalle, de la Isai Gestion subliniază că importantă nu e doar ideea, ci și ambiția de a duce ideea cât mai departe.Noi, investitorii, căutăm oameni ambițioși. Adică nu să zici că faci o mică companie la tine în oraș. Dar nu e credibil nici dacă te arunci să zici că vei face un nou Facebook. Nu te subestima, dar nici nu te supraestima! Și pentru orice afirmație afirmație trebuie să ai argumentele corecte”, completează Vandewalle. Ce altceva mai trebuie să transmiți când încerci să convingi un investitor? Că rezolvi o problemă, spune Fredrik Nylander, de la Lakestar. „Trebuie să poți să expici care e problema pe care vrei să o rezolvi, să poți să o comunici mai departe. Faci ceva inovativ, ceva nou! Trebuie să le explici oamenilor de ce e o idee bună”, argumentează Nylander.

Și, orice ai face, nu începe abordarea unui potențial investitor cerându-i să semneze un contract de confidențialitate ca să îți „protejezi” ideea. “Sunt unii care au o idee bună și le e frică să ți-o zică ca să nu le-o furi”, se amuză Frank Meehan. Un alt sfat pentru tinerii antreprenori care pornesc pe drumul afacerilor este… să nu renunțe. „Uneori nu investim după un prim pitch. Ne uităm și la dimensiunea business-ului: e mărimea investiției potrivită pentru fondul nostru? E important să păstrezi legătura cu potențialii investitori”, arată investitorul de la Lakestar. Și nu doar pitch-ul contează, ci și analiza de după. „Dacă compania există și echipa e formată, vrem să ne întâlnim cu cei de la companie, în timpul procesului de due dilligence. Nu e doar pitch-ul important, e important cum se comportă fondatorii, inclusiv cu angajații”, spune Obluk. Îmi plac fondatorii care s-au documentat despre investitori. Știu de ce te vor pe tine pentru business-ul pe care îl au în cap”, a adăugat Meehan. Dacă ai explicat problema pe care vrei să o rezolvi și ai expus cu încredere ideea de business, mai ai însă câțiva pași de parcurs până la câștigarea investitorului alături de tine: trebuie să arați unde vrei să ajungi, dar și cum ajungi acolo. Așadar, spun investitorii, mai e nevoie de: înțelegerea tehnologiei pe care o folosești, o soluție tehnică exactă pentru rezolvarea problemei, un plan tactic și ambiție.

Următoarea idee bună poate veni din Europa de Est, iar costul de a face business e încă la un nivel redus aici, a mai subliniat, încurajator, Meehan.

Citește și:

Frank Meehan, de la SmartUp și SparkLabs Global Venture: „Iubesc Clujul. Cred că orașul acesta e fabulos, dezvoltăm tehnologie aici”

Și un sfat de final de la pleiada de investitori: dacă ți s-a respins ideea, nu o lua personal! „Dacă crezi în idee, mai încearcă! Ia feedback de la cei cărora le-ai prezentat proiectul și întoarce-te!”, spun investitorii.

Vezi și:

Câştigătorii de la Techsylvania: s-au mutat din Republica Moldova la Cluj, ca să înfiinţeze o afacere. Acum au primit bilet spre Silicon Valley

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.