Închide

Ce va salva traficul din oraș peste 30 de ani. Tramvai, tren suspendat sau metrou?

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mai 02, 2017 0 2130

Trenul suspendat (monorail-ul) din programele electorale ale vechiului PNL a avut o alocare de 1 milion de lei în bugetul municipiului pe 2015. Acum a dispărut complet din calculele municipalității. Planul de mobilitate al Clujului cu orizont de timp 2016-2030 fixează (din perspectiva finanțării europene/naționale) tramvaiul drept coloană vertebrală a orașului prin extinderea șinelor în zona centrală dar și spre comunele satelit, Baciu sau Florești. Ideea, de asemenea, privită cu scepticism de administrație. Acum, oficialii primăriei spun însă că peste 30 de ani Cluj-Napoca va avea nevoie de un metrou. Mai mult că dinamica orașului îl va face să atingă 500.000 de locuitori, cifră pentru care s-ar justifica o asemenea investiție, mai ales din perspectiva costurilor de mentenanță.

 

Specialiștii clujeni de la Compania de Transport Public au susținut public că monorail-ul a pierdut lupta cu tramvaiul în anii 70 având în vedere că investiția de realizare era de aproape trei ori mai mare. Atunci se dorea o soluție pentru a prelua un flux care depășea 15.000 de călători pe oră și sens.

Trenul suspendat de-a lungul Someșului a revenit ca propunere a vechilor liberali când Marius Nicoară s-a bătut să îi ia lui Boc primăria Clujului. Modelul a fost cel al trenului suspendat care circulă în Wuppertal Germania.

sursa foto: Ioan Bîldea (Facebook)

Chiar în 2014, Boc a spus public că susține proiectul trenului suspendat, cel puțin pentru realizarea unui studiu. Acest studiu a avut și bani în bugetul lui 2015, însă el nu s-a mai realizat.

În 2016, monorail-ul a pierdut din nou cursa în favoarea tramvaiului. În Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Clujului pe 2016-2020 (cu orizont de acoperire 2030) a nominalizat tramvaiul drept coloană vertebrală a orașului – cu un inel nou prin centru, plus o prelungire a șinelor din Bucium spre Florești. Pe albia Someșului, o soluție care a rămas în picioare a fost doar o variantă de șosea subterană rapidă, cu 4 benzi.

Detalii aici:

Viitorul transportului din Cluj: tramvaiul, coloana vertebrală a orașului, centură prin Făget și o nouă strategie de parcare

Anul acesta, un fost consilier liberal, Ioan Bîldea s-a pronunțat (cu video și foto) că monorail-ul ca-n Germania nu ar face decât să urâțească Someșul.

În 2016, metroul a fost prilej de șicane politice. Candidata PSD la Primăria Cluj Napoca, Aurelia Cristea (care ulterior a fost retrasă din cursă) l-a acuzat pe primarul Emil Boc că în fiecare campanie electorară lansează proiecte fantasmagorice: monorail, linie de tramvai extinsă, iar acum metrou – care nu au nici o susținere financiară, într-o perspectivă apropiată.

“Metroul” Clujului, ping-pong între Aurelia Cristea și Emil Boc

În 2017, oficialii primăriei (primarul Boc și viceprimarul Tarcea) au avansat din nou soluția introducerii metroului la Cluj. Asta ca un proiect pe termen lung – peste 30 de ani – când orașul va avea populația care să justifice investiția – 500.000 de locuitori.

Dan Tarcea a admis că trenul suspendat este o soluție mult mai ieftină, însă a apreciat că metroul vine și mai bine în a răspunde nevoielor de trafic a unui oraș cu o dinamică cum este Clujul. Acum, sufocat de mașini.

Viceprimarul a mai apreciat că în mandatul fostului primar Funar specialiști au spus că orașul nu poate avea metrou pentru că realizarea sa ar fi periclitată de pânză freatică. În prezent, a adăugat Tarcea, sunt soluții tehnice ingenioase care permit să îl realizezi, mai ales în contextul în care în lume se construiesc șosele pe sub mare sau ocean.

Un proiect precum metroul trebuie însă pregătit, a spus oficialul, ca în 30 de ani să poată fi finanțat și realizat.

Specialiștii clujeni care au participat la dezbaterile pe tema mobilității au menționat încă din faza de pregătire a Planului de Mobilitate că un proiect precum metroul ar putea funcționa doar dacă orașul înglobează comunele satelit (Baciu, Florești, etc), în așa fel încât teritoriul să se dezvolte uniform.

Despre metrou, Tarcea a mai spus că poate fi realizat doar dacă se pune la bătaie finanțare națională sau din bani europeni.

VEZI ȘI:

Pe repede-nainte, ca-n Alice în Țara Minunilor. Orașul începe cursa pentru mobilitate durabilă

Secretul mobilității via parlamentarii europeni: un centru al orașului închis mașinilor

Comisia de Transporturi a Parlamentului European a vizitat Clujul. “Pac-pac”, orașul visează deja că are centură metropolitană

Viceprimarul Dan Tarcea a făcut declarații despre metrou în emisiunea Dimineți în Realitate difuzată pe Realitatea FM Cluj. 

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Nici un comentariu

    Scrie un comentariu