Închide

Bogdan Colceriu, antreprenor în serie şi cofondator Risky Business: „Avem mult talent tehnic, prea puţine abilităţi de afaceri. Nu ideea are succes în piaţă, ci execuţia”

EconomieITTop News by Kristina Reştea - iun. 18, 2018 0 278

 

Ne credem, cam des, Silicon Valley european, fără să avem elemente esenţiale unui ecosistem bogat în inovare. La ce nivel suntem, de fapt, şi ce lipseşte din peisajul local de startup-uri? Ne face o listă un investitor în serie, co-fondator al unui fond care susţine startup-uri şi organizator de competiţii pentru afaceri „tinere” – Bogdan Colceriu.

Bogdan Colceriu e co-fondator şi CEO la Frisbo, co-fondator al Trilulilu şi al librăriei online Okian şi e unul dintre fondatorii Risky Business, un fond care susţine startup-uri lansate în România.  Anul trecut, Frisbo, primul furnizor de servicii complete de e-fulfillment din România, care preia depozitarea şi procesarea comenzilor magazinelor online,  a primit o investiţie de 250.000 de euro de la un investitor clujean – Mircea Ilea.

Cei de la Risky Business formează și echipa din spatele competiţiei Startup Avalanche, care şi-a desemnat câştigătorul în urmă cu o săptămână în cadrul conferinţei Techsylvania. Spre deosebire de alte ediţii, concurenţii de pe scenă au venit în 2018 şi din afara ţării şi toţi aveau deja afaceri în piaţă. Au fost 285 aplicaţii, din peste 20 de ţări. Cele mai multe au venit din Europa, dar și din Canada și s-au înscris și o serie de echipe mixte (Slovenia –Canada, Londra-Cluj). Din total, au rămas în semifinală 15 startup-uri și, după pitch-uri în fața juriului, şase idei au fost prezentate pe scenă. Trooptravel, startup fondat în Spania, a fost marele câștigător.

 

Interviu. Câştigător de competiţie internaţională în Tehnolgie, la Cluj: „Admir oamenii care construiesc ceva ca să aibă impact, nu doar ca să facă bani. Nimeni nu îşi va aminti cât de bogat ai fost”

 

Formatul în care a fost gândită competiția din acest an e ușor diferit față de ceea ce s-a întâmplat până acum, ne explică Bogdan Colceriu. „Anul acesta am urmărit să aducem echipe un pic mai mature; s-a ridicat nivelul conferinţei, dar și al competiţiei. Am căutat echipe care au deja proiecte mai avansate. Faţă de a avea un produs minim viabil, pus în piaţă, cu 2-3 clienţi, pilotat, am ales acum idei cu tracțiune dovedită, care au clienți care plătesc, firme cu încasări. Mulţi ieşiseră deja cu afacerea din ţara lor, se extinseseră, majoritatea au luat deja o primă rundă de investiţii. Sigur, nu toţi erau la nivelul acesta, unii au fost descalificați mai repede, dar au fost şi mulţi care au făcut faţă criteriile. Nu a fost uşoară alegerea celor 15 semifinalişti”, spune Colceriu.

Cum se vede mediul local de startup-uri? La ce nivel suntem, realist vorbind, în auto-proclamatul Silicon Valley al Europei? „Trebuie să muncim mai mult. E foarte uşor să avem idei, e foarte greu să le pui în piaţă. Idei bune sunt. E cel mai uşor lucru. Ideea bună vine. Stăm noi doi acum şi povestim şi găsim o idee. Problema e la implementare şi la a prinde în piaţă. Nu ideea prinde în piață, execuţia prinde în piaţă. Nu avem abilități de a merge în piață, nu ştim să punem în piaţă şi să dezvoltăm produse, nu avem abilități de afaceri pentru antreprenori, lipsesc abilități de marketing, de vânzări, avem doar abilități tehnice. Asta e problema Clujului, după mine: mult talent tehnic, dar prea puţin de busines, marketing şi produs.  Cei care vin cu proiecte au echipe mixte, nu sunt neaparat echipe din tech, dar au un fondator tech, e o componentă esenţială. E componenta care generează startup-ul”, subliniază Colceriu.

Citește și:

Startup de România, cu afaceri internaționale. Sfat de antreprenor care a trecut de graniţele locale: „Nu te gândi la o afacere pentru un cartier din Cluj! Încearcă să gândești un produs pentru toate cartierele din lume”

 

 

 

Citește și:

Fondatorul BitDefender anunţă la Cluj că lansează un incubator de afaceri. Ce spune antreprenorul despre piaţa locală „supra-încălzită”

 

 

Risky Business este un fond de accelerare privat, pornit la Cluj – Napoca la începutul anului trecut, cu peste 30 de antreprenori şi investitori din Transilvania. Programul de accelerare oferă nu doar mentorat, ci și investeşte în startup-urile selectate. „Sunt deja un număr de startupuri aici (prezente și la Startup Avalanche) cu care rămânem în contact şi lucrăm, pe care le ajutăm să crească în continuare, să adune runde de investiţii. Ne-ar fi plăcut să investim mai mult. O să mergem cu același sistem, în care Risky Business pune o sumă mică – de câteva zeci de mii de euro – și apoi vin co-investitori. Scopul e să găsim și oportunități, şi investitori”, spune Colceriu. Din portofoliul Risky Business fac parte afaceri ca Ebriza (casa de marcat virtuale) și Skillview (soluţie de interviuri online).

„La cum arată lucrurile, s-ar putea ca anul acesta să începem să finanțăm startupuri regionale”, spune Colceriu. Cei de aici nu au mai mare nevoie de ajutor? „Are nevoie cine merită”, e răspunsul scurt. „Sunt nişte diferenţe regionale, nişte limitări naturale, dar ţii cont de ele. Startup-urile nu depind de infrastructura de concursuri. Trebuie să ai ecosistem investițional la numit nivel, să ai modele la anumit nivel, know-how la anumit nivel. Sigur, ne dorim în continuare în primul rând să investim în startup-uri locale”, spune Colceriu.

Chiar dacă nu e cea mai populară destinaţie pe harta inovării, de ceva vreme, România a început să capteze atenţia unor investitori de afară, care analizează regiunea.

Citeşte şi:

Străinii intră în afaceri cu Tehnologie în România. Ce lipseşte din peisajul local?

 

„România e tot mai mult sub ochii investitorilor. Ecosistemul creşte”, confirmă şi Bogdan Colceriu. Dar să nu mergem în cealaltă extremă, a supra-laudelor. „Eu, unul, nu sunt fan al sloganurilor de tip „Silicon Valley-ul din estul Europei”, nu de alta, dar nu sunt adevărate”, punctează Colceriu.

Pe această temă:

 

De ce „Clujul – Silicon Valley” e un mit: schița industriei locale IT, desenată din interiorul industriei

 

Sursa foto: RiskyBusiness

 

 

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare