Închide

Interviu. Câştigător de competiţie internaţională în Tehnolgie, la Cluj: „Admir oamenii care construiesc ceva ca să aibă impact, nu doar ca să facă bani. Nimeni nu îşi va aminti cât de bogat ai fost”

EconomieITTop News by Kristina Reştea - iun. 17, 2018 0 158

 

O companie lansată în Spania, de un german ,cu partener din Africa de Sud, câştigă la Cluj o excursie în Silicon Valley. Vi se pare un exemplu suficient de relevant pentru globalizarea afacerilor? Asta s-a întâmplat, în urmă cu câteva zile, în cadrul conferinţei Techsylvania.

Până în 2020, jumătate din locurile de muncă din Statele Unite vor permite munca la distanţă, potrivit unei estimări Forbes, iar trendul e unul general. Şi, totuşi, oamenii vor vrea în continuare să se întâlnească, iar companiile au nevoie de soluţii cât mai eficiente – pe asta mizează businessul celor de la Troop Travel, o afacere tânără, lansată în Spania, care a câştigat premiul cel mare în concursul destinat startup-urilor din cadrul Techsylvania. Dennis Vilovic a povestit pentru Actualdecluj.ro despre experienţa de la Cluj, dar şi despre începuturile afacerii sale, planuri de viitor şi antreprenoriat în competitiva lume a Tehnologiei.

Troop Travel, un startup fondat în Spania a câștigat Startup Avalanche, competiția internațională dedicată startup-urilor organizată în parteneriat cu Risky Business. Premiul cel mare, oferit de Arobs Transilvania Software, este o călătorie de nouă zile în Silicon Valley, unde echipa se va întâlni cu investitori. La competiţie s-au înscris aproape 300 de aplicanţi, din 20 de ţări. Dintre aceştia, au rămas 15 semifinalişti, iar pe scena conferinţei Techsylvania şi-au prezentat proiectele şase antreprenori. Câştigătorul Startup Avalanche 2018: Troop Travel, din Spania. Platforma îşi propune să găsească cele mai bune locuri pentru întâlniri internaționale. Criteriile luate în considerare sunt diverse: preţuri de cazare, deplasare şi închiriere de spaţii, ţările de origine ale participanţilor, locaţiile unde companiile au sedii, motive strategice, locaţii care au cel mai mic impact asupra mediului. Platforma de evenimente corporate folosește big data pentru optimizarea costurilor.

 

Actualdecluj.ro: În primul rând, povesteşte-ne cum ai ajuns la Cluj. Cum ai auzit de această competiţie?

Dennis Vilovic: Ne-au invitat organizatorii. Echipa de la Cluj ne-a invitat, aşa că m-am uitat să văd despre ce e vorba, ce e această conferinţă şi mi s-a părut interesant. De la început te tratează ca şi cum eşti special, te ajută să te conectezi cu investitori, cu celelalte companii. La multe evenimente trebuie să plăteşti, la unele conferinţe trebuie să dai mii de euro, ca să participi, ceea ce e mult pentru un startup. Aşa că toată experienţa de aici, de la Cluj, a fost diferită.

Cum a fost până acum experienţa de antreprenor,  de a aduna bani pentru acest proiect?

Înainte să lansez această afacere, lucram în ţări în curs de dezvoltare, eram consulant în reformarea unor instituţii, era important ca munca mea să aibă un impact. Lucram în ţări în curs de dezvoltare, cu ideea de a schimba societăţi. Mă întrebam cum aş putea să am un impact mai mare şi mi-am dat seama că antreprenorii sunt cei care au un impact real – ei schimbă lucruri, creează locuri de muncă. De asta aş fi vrut să intru în antreprenoriat şi aş recomanda celor care doresc să facă asta să facă acest pas. Şi a apărut problema. Prietenul meu cel mai bun era în Munchen, eu în Madrid şi voiam să ne întâlnim; trebuia să fie un serviciu care să ne zică care e cea mai bună soluţie. Dar nu am găsit aşa ceva. Am întâlnit pe cineva din industria de Travel şi am întrebat de ce nu există o astfel de soluţie. I s-a părut o idee grozavă. Am transformat ideea împreună cu co-fondatorul din Africa de Sud.

De ce tocmai un partener din Africa de Sud?

L-am întâlnit la aceeaşi conferinţă la care l-am întâlnit pe cel din industria de travel. Am discutat despre idee şi după o vreme m-a sunat şi mi-a zis că e interesat, iar de acolo am început să construim. Investitorii au fost cei care ne-au abordat. Pentru noi era un hobby, lucram în acelaşi timp pe alte proiecte, aşa că am petrecut un an dezvoltând proiectul în timpul liber. Apoi ne-a întrebat cineva cum merge proiectul, a zis că vrea să investească. Acela a fost momentul transformării. Dacă cineva vrea să investească, hai să facem asta full time! Asta se întâmpla în mai anul trecut.

Aveţi deja câţiva primi clienţi. De unde vin?

Da, avem primii clienţi, acum testăm platforma, am lansat versiunea beta. Avem clienţi din toată lumea, din Statele Unite,  Elveţia, Australia, UK, Spania. În special multinaţionale şi companii de travel management.

E şi România o posibilă piaţă? Sau e o piaţă prea mică?

România nu e prea mică. Sunt şi aici multe echipe tech din companii internaţionale, iar produsul e relevant şi pentru IMM-uri. Dacă ai un birou în altă parte, să foloseşti această soluţie are sens. Mai ales că nu e una foarte scumpă. Noi nu facem booking, nu facem rezervări, nu suntem o companie de turism. Noi facem analiza, suntem o companie de big data.

Cum a fost experienţa de la Cluj? 

De când am ajuns aici, organizatorii au avut grijă de noi. Ne-au luat de la aeroport, am participat la evenimente de networking, aduceau inevstitori la noi. E incredibil, foarte neobişnuit.

Aţi găsit aici potenţiali investitori pentru afacerea voastră?

Da, am vorbit şi cu investitori români.

Cum vi s-au părut celelalte echipe?

Uimitoare. Admir oamenii, companiile uimitoare, care deja au venituri. Noi nu avem, acesta e nivelul următor. Dacă ai venituri, înseamnă că ai creat un produs pentru care cineva e dispus să dea bani.

Care e ţinta în ceea ce priveşte dezvoltarea afacerii?

Încercăm să adunăm finanţare. Avem ceva bani, dar vedem oportunitatea din acest moment, aşa că am zis să mai adunăm o rundă de finanţare, ca să creştem mai repede, fiindcă sunt multe oportunităţi în piaţă acum. Ar fi grozav să adunăm câteva milioane de euro. Oportunităţile sunt acolo.

Ce te aştepţi de la vizita în Silicon Valley? E acesta, în continuare, „the place to be” pentru un antreprenor?

Silicon Valley e un loc grozav pentru investitori, pentru produse care schimbă piaţa. Produsul nostru face asta, aşa că mă aştept să putem împărtăşi viziunea noastră şi să găsim oameni care să creadă în aceleaşi lucruri. Şi să găsim parteneri.

În ce stadiu se află produsul în sine? Mai aveţi de lucru la dezvoltarea lui?

Absolut. Acesta e un punct de pornire. Ideea este să implementăm alte straturi de date, în aşa fel încât platforma să facă selecţia locului de întâlnire ideal, la nivel global şi local, independent de părerea personală. Potrivit unei analize Forbes din 2016, până în 2020, 50% din oameni vor lucra de la distanţă (în SUA). Eu cred că asta se va întâmpla. Vom putea lucra de oriunde, dar, cu toate astea, interacţiunea personală nu va putea fi substituită prin tehnologie. E o parte din vorbire, e energie ce nu pot fi substituite. E un exemplu pe care îl invoc uneori. În Madrid e un campus Google, antreprenorii sunt acolo, adunaţi într-o cafenea, şi lucrează la produse. Toţi lucrează la computere. Ar trebui să fie altfel, cafeneaua e un loc de interacţiune, ar trebui să fim acolo ca să vorbim, să ne conectăm. E tot mai important. Sunt tot felul de date despre singurătatea omului modern, despre impactul social media, e greu să te conectezi de la om la om, interacţiunea e foarte diferită acum faţă de trecut, pierdem abilităţi în a construi aceste relaţii, ne devine mai uşor să socializăm pe Instagram. E foarte important să ai aceste relaţii interpersonale, asta are impact asupra stării noastre de bine. Dar dacă poţi lucra de oriunde, te poţi întâlni oriunde. Dacă locuieşti în Cluj, iar sediul firmei e în Washington, iar eu lucrez la Madrid, pentru o companie cu sediu în Tokyo, unde ne întâlnim? Sunt multe schimbări care se petrec acum în societate şi despre care nu ştim ce impact vor avea.

Cum sunt lucrurile în Spania, ca ecosistem pentru afaceri? Există suport pentru startup-uri?

Absolut! Spania a ieşit dintr-o criză economică uriaşă. A fost un moment greu. Dar e aproape ca într-o companie – după o criză, ieşi cu multă inovare. Mulţi oamenii au fost împinşi spre antreprenoriat, spre a munci pe cont propriu. A fost foarte complicat, multă lume a suferit, a fost greu, dar un astfel de „seism” ajută în alt sens – ca să genereze inovare. Şi în Spania s-a întâmplat asta. Există şi sprijin guvernamental. Noi chiar am primit un împrumut destinat startupurilor de la guvern. Sunt antreprenori uimitori acolo. Admir oamenii care construiesc ceva cu ideea mai mare, să aibă un impact, nu doar ca să facă bani. Nimeni nu îşi va aminti, peste ani, cât de bogat ai fost tu.

Ce sfat ai avea pentru antreprenorii care sunt la început de drum? Pentru cei care poate, ca tine, au un job, dar se gândesc să o ia pe cont propriu?

E complicat pentru mine să dau sfaturi, dar consider că dacă lucrezi la ceva în care crezi, acel proiect va funcţiona. Dacă tu crezi în produsul tău, nu vei renunţa. Povestea afacerii noastre pare uşoară, povestită aşa, pe scurt, fiindcă am menţionat părţile bune, am povestit evoluţia. Dar a fost greu, am trecut şi prin multe momente dificile. Sunt oameni care spun că produsul tău nu va funcţiona, care îţi spun că trebuie să schimbi anumite lucruri. Dar tu nu renunţi, pentru că tu crezi în asta. Dacă şi echipa crede, vei reuşi.

Apropo de asta – cât de mare e echipa ta?

Noi suntem doi fondatori şi mai avem două persoane pe partea de tech. Dar extindem echipa, vrem să avem mai mulţi oameni, acesta e unul dintre motivele pentru care vrem să adunăm finanţare.

Revii la Cluj?

Da, absolut, aş vrea asta. Mi-ar plăcea să vin peste un an şi să povestesc ce am făcut între timp, să pot să prezint care e impactul conferinţei, să împărtăşesc experienţa.

 

Sursa foto: Techsylvania

 

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu