Închide

Au renunțat la job și proiecte pentru o idee de afacere: s-a lansat site-ul „de făcut” firme

EconomieTop NewsUncategorized by Kristina Reştea - aug. 10, 2016 0 1129

O aplicaţie care promite să reducă la câteva minute timpul necesar întocmirii documentaţiei de înființare a unei companii a fost una dintre cele care au primit feedback bun din partea investitorilor străini care au jurizat concursul de proiecte din cadrul conferinţei Techsylvania (unul dintre cele mai mari evenimente de IT din Cluj). Juriul a  identificat şi un mare minus al proiectului – e  concentrat, la această fază, prea mult pe piaţa locală, România – dar au considerat ideea suficient de promiţătoare pentru a-i acorda o menţiune specială.

Vezi și:

Câştigătorii de la Techsylvania: s-au mutat din Republica Moldova la Cluj, ca să înfiinţeze o afacere. Acum au primit bilet spre Silicon Valley

În urmă cu câteva zile, echipa Approd a încheiat perioada de test și a lansat oficial aplicația, cu o nouă față a site-ului, după ce o vreme aceasta a fost „în probe” şi iniţial avea doar varianta pentru PFA-uri. Acum aici există opţiuni pentru cei care vor să înfiinţeze majoritatea tipurilor de firme: PFA (Persoană Fizică Autorizată), Întreprinderi Individuale, SRL-D și SRL. Cum funcționează noul sistem? Mai întâi, introduci datele personale și datele firmei pe care vrei să o înființezi. Urmează apoi ca cei de la Approd să trimită utilizatorului dosarul cu toate formularele gata completate (pe mail sau direct acasă dosarul cu hârtii). Și, de aici, mai ai doar de depus dosarul la Registrul Comertului.

Cât te costă? Înființarea unui SRL – 299, SRL-D – 149 Lei, PFA – 99 Lei, II – 99 Lei. Pentru opțiunea de a primi hârtiile listate acasă se mai adaugă 99 de lei. Desființare de firme e mai ieftină: PFA: 19 Lei și II: 19 Lei. Dacă ai ales să apelezi la această aplicație pentru a nu mai trebui să cauți proceduri, hârtii și să completezi (de mai multe ori) formulare, trebuie să știi totuși că, după aceste costuri, mai ai de plătit taxele către instituțiile statului. „Restul taxelor, cele pentru stat, le plătește clientul, în singurul drum pe care îl face la Registrul Comerțului”, precizează Raul Pop, cel care se ocupă de partea de business pe acest proiect.

Propunerea Approd și-a găsit și niște primi clienți, spun reprezentanții tinerei firme, chiar dacă, deocamdată, cei mai mulți au apelat la acest serviciu în perioada în care el era în perioada de probe. Adică, o vreme, fără să trebuiască să plătești. „Până în acest moment a fost o perioadă de test. Perioada de test a fost la început gratuită și apoi am pus și prețuri la operațiuni. Am avut clienți și în aceasta perioadă beta. Peste 600 de persoane și-au făcut firma cu Approd până în prezent și au fost uimiți „că se poate și altfel în România”. Cam 400-450 de firme au fost înființate în perioada de gratuitate. Acum am lansat și înființarea de SRL și perioada de test s-a încheiat”, precizează Raul.

Proiect „full-time” pentru inițiatorii săi

Tinerii IT-iști au început lucrul la proiect în paralel cu job-urile sau munca pe alte proiecte, au intrat în programul „acceleratorului” de afaceri Spherik (de la Liberty Technology Park) și au participat la o serie de pitch-uri unde și-au prezentat ideea în fața diverselor „jurii” de investitori. Acum însă au renunțat la job-urile sigure pentru tânăra afacere.

În februarie, când Actualdecluj.ro scria despre proiect, echipa era formată din Raul Pop (care se ocupă de partea de business pe acest proiect), Alin Vlasin (programator pe interfaţă), Mihai Negrean (server) şi Paul Atasiei (designer grafic). Lucrau atunci la Approd mai ales între proiecte, după program şi în weekend-uri: Raul, Alin şi Paul erau freelanceri şi lucrau și la proiecte pentru clienţi străini, iar Mihai era angajat la HP. „Eu am fost de la început full time pe proiect, iar de două luni a venit și Mihai Negrean full time, și-a dat demisia de la corporație să lucreze pe acest proiect, iar Alin lucrează și el full time de ceva vreme”, spune membrul echipei Approd, din care Paul Atasiei nu mai face parte. „Doar la acest proiect lucrăm acum, ne investim în el timpul și banii. Suntem mai motivați așa”, explică Raul.

De altfel, o idee despre cum merg lucrurile în lumea start-up-urilor și despre cum se nasc noile afaceri susține chiar asta: nu prea merge cu „și/și”. De părerea asta este și Marius Corîci, co-fondator al CTF365, o platformă de pregătire în domeniul securității cibernetice. Menţionăm că echipa care a lansat proiectul tocmai a câștigat un contract în domeniul securității informatice cu guvernul din Luxemburg. „Antreprenoriatul NU ESTE UȘOR. Dacă era ușor, am avea o lume numai de antreprenori. Mai mult: nu avem o cultură a antreprenoriatului și ne lipsesc cu desăvârșire mentorii adevărați. Vorbesc despre acei oameni care au avut și eșecuri, dar, cel mai important, au reușit să construiască un business de succes cu un produs făcut de ei. Alt motiv pentru care nu mulți reușesc este lipsa asumării riscului. Cunosc oameni din IT super capabili, dar care preferă să aibă un job cald, iar în timpul liber să încerce să facă un produs. Așa nu merge. Ori o faci, ori n-o faci. Da, din afară, lumea start-up-urilor arată strălucitor. Așa este pictată și așa și este. Problema este alta: cei care intră în ea intră nepregătiți, iar asta duce la acel procentaj mare de eșecuri, gen doar 1-2% dintre proiectele de start-up reușesc cu adevărat. Altă problemă (așa cum o văd eu) este că 85% dintre mentori sunt insuficient pregătiți pentru a-i ajuta pe cei nou veniți”, spune Marius Corîci într-un interviu pentru Actualdecluj.ro pe care îl puteți găsi aici:

Start-up din Cluj, cu proiecte cu guvernul din Luxemburg și MIT: „De succes putem povesti după ce ajungem la minim 100 milioane de dolari evaluare sau un exit de câteva milioane”

Planul de extindere
În ceea ce privește banii, tinerii care au lansat ideea Approd spun că deocamdată nu și-au luat parteneri de afaceri. Asta cu toate că și-au prezentat proiectul în diverse evenimente dedicate start-up-urilor. „După prezentări am primit oferte de finanțare de la diverși investitori străini ți români. Am preferat să ne susținem din fonduri proprii până în acest moment. Ne gândim însă la finanțare pentru momentul în care ne vom extinde afacerea spre alte formulare, servicii utile pentru oameni sau spre alte țări. Vrem deocamdată să înțelegem birocrația mai bine înainte să ne facem un plan concret de expansiune. Și pentru asta este nevoie să mai lansăm câteva formulare, cum au fost și cele de SRL. Cu alte cuvinte, ca să facem un sistem inovativ anti-birocrație mai întâi trebuie să simțim noi foarte bine cum funcționează birocrația. Și pentru asta mai avem nevoie de timp”, a explicat Raul.
Despre cum a început povestea noului Approd, citiți aici:

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Kristina Reştea

Kristina Restea este reporter in echipa publicației online Actualdecluj.ro și are o experiență de 12 ani în presă. E absolventă a Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”, secția Jurnalism. Anterior lansării proiectului actualdecluj.ro a scris pentru cotidianul local Ziua de Cluj, ca reporter în departamentul Economic.