Închide

Iată cui să-i mulțumești: legea care taie hârtii și reduce birocrația a fost scrisă de o absolventă de Cluj de 29 ani

AdministrațieRecomandarea redacției by Mihai Prodan - iul. 02, 2016 0 1488

Ordonanța de urgență despre care premierul Dacian Cioloș spune că e istorică fiindcă debirocratizează masiv aparatul de stat, publicată miercuri în Monitorul Oficial, a fost scrisă de o absolventă de Drept de la Cluj.

„Comisia de tăiat hârtii” a fost înființată de Cioloș în februarie cu scopul de a reduce din birocrația administrației publice iar rezultatul acesteia s-a concretizat miercuri într-o Ordonanță de Urgență publicată în Monitorul Oficial după ce o echipă de doar patru persoane – doi consilieri și doi miniștri – au adunat miile de propuneri venite din partea societății civile și le-au tradus în limbaj juridic ce să poată lua forma unei Ordonanțe de Urgență.

Autorul acesteia din urmă e o absolventă de Cluj, Andra Bucur (29 ani). actualdecluj.ro a vorbit cu ea ca să vă arate omul din spatele aerisirii aparatului de stat și a întrebat-o cum a ajutat-o în practică educația primită la Cluj. Dar înainte, parcursul profesional până la nivelul de consilier în Cancelaria Premierului, pe scurt: „Am făcut Dreptul la Cluj după care am fost un an Erasmus în Franța la master, unde am făcut drept internațional public și drept european, după care m-am întors în România și m-am angajat la un ONG, la Consiliul Național Român pentru Refugiați, unde eram consilier juridic pentru cei care cereau azil în România. Acolo lucram direct cu oamenii și de atunci mi s-a părut că am întâmpinat în practică probleme ce puteau fi schimbate doar la nivel de politici publice. Așa că m-am angajat la fundația Soros, acum Fundația pentru o Societate Deschisă, unde am fost timp de patru ani manager de proiect, consilier juridic în special migrație și drepturile omului, bună guvernare”.

Acum Andra Bucur e consilier al premierului Cioloș pe probleme de transparență și simplificare legislativă. „Au fost foarte multe frustrări incluse în acest demers, și normele de tehnică legislativă ne-au făcut să schimbăm însăși natura actului normativ”, spune ea și explică: „nu puteam scrie de exemplu o Hotărâre de Guvern, inițial voiam să fie altă cale și nu neapărat ordonanță de urgență, dar nu aveam nicio normă primară care să permită guvernului să facă acest lucru, guvernul nu era abilitat, chiar dacă serviciile publice sunt furnizate prin structurile din subordinea guvernului”.

Cum a ajutat-o absolvirea facultății de Drept de la Cluj în redactarea ordonanței de urgență privind debirocratizarea instituțiilor publice? „Facultatea de Drept de la Cluj cotată ca una dintre cele mai bune facultăți de Drept din țară și m-a ajutat la bază, efectiv să înțeleg partea de legislație, trebuie să știi foarte bine legislația sau cel puțin să o înțelegi ca să poți face modificări și să-ți dai seama ce ar funcționa și ce nu. Dar asta doar ca să-ți formezi mintea de jurist și să poți înțelege litera legii și cum să o interpretezi, pentru că practica e foarte diferită de facultate și de fapt am învățat lucrurile mergând, doar când m-am lovit de legi și mi-am dat seama că ce am învățat a fost insuficient, în practică lucrurile sunt mai complexe”.

 

Acesta e primul act normativ scris de Andra Bucur, chiar dacă, spune ea, a mai făcut recomandări de politici publice. Așa că am întrebat-o despre parcursul acestui act normativ de la ideea din februarie până la legea din iunie. „Inițiativa a fost lui Cristi Ghinea, de a lansa comisia de tăiat hârtii, din cauza frustrării practice, susținută de premier. Platforma (cea care a colectat propunerile din partea populației-n.red.) a fost tot așa, făcută la nivelul cancelariei, după care am primit multe propuneri într-o lună, în fiecare zi veneau oameni, nu mai țineam pasul, am avut 32.000 de aprecieri, persoane care au votat o propunere sau alta, apoi cu Luca Ciubotaru, consilier la Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic am făcut o centralizare a propunerilor și la nivelul cancelariei făcusem un top al celor mai repetitive sau invocate doleanțe de către cetățeni. Apoi punctual am ănceput să lucrăm pe respectivele inițiative, Cristi Ghinea și cu mine, ministerul pentru Dialog Civic luase alte propuneri, apoi am studiat legile să vedem cum e legislația față de practica invocată de cetățean, am mers la instituții, am început un dialog ca să vedem care e procedura. De multe ori practica e una, legislația e alta, legislația nu merge în detaliu, acolo e vorba de o modificare de mentalitate mai mult și asta nu se rezolvă printr-un act normativ. După aceste discuții a rezultat un draft de act normativ pe care l-am circulat pe la ministerele care trebuie să implementeze, am luat și feedback-ul lor, am discutat între colegi în cancelarie, am discutat cu departamentul juridic și am încercat să ajungem la o formă finală care e acum adoptată”.

Toate acestea au fost făcute de o echipă de patru persoane – miniștrii Cristi Ghinea și Violeta Alexandru și consilierii Luca Ciubotaru și Andra Bucur. Iar sarcina de a scrie proiectul de act normativ i-a revenit acesteia din urmă. Am întrebat-o care e hârtia de care e cea mai mândră că scapă oamenii și a răspuns fără ezitare că e vorba de copiile legalizate la notar – nu e o hârtie, ci de-a dreptul o categorie întreagă de diverse documente ce trebuiau legalizate notarial înainte de a fi acceptate de funcționarii publici, iar acum legalizarea acestora o face personal funcționarul public ce primește documentul. Dar nu e singura mare realizare a acestei comisii de tăiat hârtii, completează Bucur: „cea mai mare realizare, ceea ce nu credeam eu că o să văd când eram în societatea civilă, a fost că autoritățile publice vor avea de acum înainte dreptul de a-și alege liber operatorul economic cu care va continua mentenanța sistemelor IT, pentru că până acum erau captive, sunt servicii care trebuie plătite încă o dată sau trebuie plătiți bani doar pentru întreținere pentru că nu există altă soluție, contractele nu au fost bine negociate și nu a existat o clauză despre ce se întâmplă cu livrabilul”. Mai pe scurt e vorba de sistemele informatice plătite din bani greu către firme de IT, care apoi sunt plătite cu alți bani pentru a asigura mentenanța acestora: nu poate fi aleasă altă firmă deoarece codul-sursă al aplicației rămâne nu la beneficiar cum ar fi normal, ci la firma care l-a construit. Aceasta, până acum. Astfel, spune Bucur, acest act normativ „va avea un impact foarte mare mai ales în condițiile în care se informatizează administrația și sunt o grămadă de bani investiți în aceasta”.

andrabucur

Să mai spunem că Andra Bucur ține să laude Clujul, „e o super comunitate la Cluj, e orașul meu de suflet” și spune că atât cât a fost studentă aici s-a implicat în numeroase organizații ale studenților – AIESEC, PATRIR și asociația studenților francofoni. În concluzie, spune ea și răsuflă ușurată, „există satisfacția că în sfârșit am reușit să concretizăm ceva pe subiectul acesta și să știți că dacă m-ați fi întrebat despre el acum două luni nu credeam că va fi posibil”.

Amintim, Guvernul a adoptat în această săptămână un pachet de măsuri pentru reducerea birocrației și pentru consolidarea procesului de digitalizare la nivelul administrației publice centrale. Cea mai mare parte a măsurilor incluse în acest pachet răspund sugestiilor primite din partea cetățenilor prin intermediul platformei online de consultare publică maisimplu.gov.ro, prin intermediul căreia s-au primit peste 3.300 de propuneri și aproximativ 32.000 de persoane care au susținut propunerile deja publicate.

Multe dintre solicitări au vizat plata taxelor online pentru cât mai multe categorii de taxe şi impozite, reducerea numărului de taxe şi hârtii, precum și a numărului de copii de pe cartea de identitate, a copiilor legalizate solicitate cetăţeanului în relaţia cu administraţia publică, precum şi recunoaşterea documentelor emise în format electronic cu semnătură electronică.

Iată măsurile luate:

  • Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe website-ul propriu, cât şi pe punctul de contact unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar.
  • Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale vor accepta și copia electronică după Cartea de Identitate, prin furnizarea unei adrese de poștă electronică, atât pe pagina proprie de internet, cât și pe punctul de contact unic electronic. În termen de 30 de zile instituțiile publice au obligația să anunțe adresa de email unde se vor putea transmite; În cazul copiilor legalizate solicitate de către instituții în furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi înlocuite cu verificarea de către funcționar, la ghișeu, a conformității cu originalul.
  • Datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea unui serviciu public, care sunt colectate, deținute sau gestionate de o altă autoritate sau instituție publică se iau direct de la respectiva autoritate sau instituție dacă acest lucru a fost solicitat expres de către beneficiarul serviciului public sau dacă există consimțământul expres al acestuia.
  • Instituțiile publice și organele administrației publice centrale sunt obligate să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia și motivul colectării informației.
  • Va fi scutită de plata taxei extrajudiciare de timbru eliberarea cărții de identitate, eliberarea și prelungirea valabilității actelor de identitate pentru cetățenii străini și a cazierului judiciar. Această măsură a fost luată având în vedere că plata acestei taxe de valoare mică presupune deplasări la Poștă și la Poliție. La ridicarea cărții de identitate și a pașaportului cetățenii vor plăti o singură taxă, într-un singur loc. Taxele extrajudiciare de timbru rămase în vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepţia taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza legii 18/1991, pentru taxele de până la 50.000 lei.
  • Autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, vor putea obține certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetăţeanul de obţinerea acestuia, caz în care taxa de eliberare şi taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice altă instituţie publică, cu excepţia celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităţilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimţământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unităţile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului.
  • În vederea simplificării plății taxelor pentru pașaport, au fost comasate cele două taxe astfel încât acestea se vor putea achita într-un cont unic, facilitându-se astfel și plata lor online.
    O altă măsură are în vedere obligativitatea instituțiilor publice să ofere metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, a amenzilor contravenţionale şi a taxelor şi impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemelor electronice de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată.
  • În cazul plății amenzii rutiere, dificultatea semnalată de un număr semnificativ de cetățeni este reprezentată de obligativitatea de a transmite dovada plății amenzii la unitatea de poliție. În sensul eliminării acestei proceduri, actul normativ introduce posibilitatea transmiterii dovezii de plată şi prin poştă electronică, respectiv eliminarea acestei obligativităţi atunci când plata se realizează prin mijloace electronice. Astfel, art. 28 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor va fi completat în consecință, facilitând plata prin Sistemul Național Electronic de Plată şi a altor mijloace electronice de plată.
  • De asemenea, pentru a reduce riscurile de corupţie în obţinerea permisului auto şi având în vedere cazurile mediatizate care au scos la iveală riscuri la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice, se va implementa un sistem de monitorizare şi verificare a desfășurării examenului pentru obţinerea permiselor auto. Proba teoretică se înregistrează video, iar cea practică audio și video.
  • În cazul procedurii de înmatriculare auto, se introduce posibilitatea plăţii într-un cont unic a tarifelor aferente confecţionării şi valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare şi provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferenţial, păstrării combinaţiei numărului de înmatriculare, precum şi contravaloarea certificatelor de înmatriculare, a autorizaţiilor provizorii şi a permiselor de conducere.
  • Prin Memorandumul care însoțește Ordonanța de simplificare au fost introduse principiile necesare acestor simplificări în rândul instituțiilor publice. O prevedere importantă din Memorandum este aceea că se pot plăti online amenzi de circulație prin Ghiseul.ro

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Mihai Prodan

Ziarist din 2001. Licențiat în jurnalism din 2004, master în comunicare din 2006. Specializări la Reuters în Londra și Institutul Internațional pentru Jurnalism în Berlin.

Articole similare