Închide

Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj a publicat azi imagini cu ”cârtițele” care ar urma să foreze tunelul, le-a vopsit tricolor, au trecut testele de recepție

Actualitate by Actual de Cluj - sept. 13, 2024 1 2674

Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj a publicat azi imagini cu ”cârtițele” care ar urma să foreze tunelul, le-a vopsit tricolor.
”Compania Gulermak, în calitate de Antreprenor, declarăm faptul că ne continuăm proiectele fără a încetini. Testele de recepție în fabrică a două tuneluri tip EPM (Earth Pressure Balance) achiziționate pentru proiectul Metrou România – Cluj au fost finalizate cu succes în perioada 26 august – 02 septembrie”, a transmis azi compania.

Ce sunt TBM-urile:

TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt utilaje de mare capacitate folosite pentru săparea tunelurilor subterane. În română, TBM poate fi tradus ca „Mașină de Forat Tuneluri”. Aceste echipamente sunt utilizate în mod obișnuit pentru construcția de tuneluri de mare lungime destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau conductelor de apă și canalizare.

Există mai multe tipuri de TBM-uri, iar fiecare este adaptat pentru diferite tipuri de sol (roci dure, argilă, nisip etc.) și pentru condițiile specifice ale tunelului care urmează să fie construit.

Caracteristici principale:
Diametrul TBM-urilor poate varia de la câțiva metri până la 17 metri sau mai mult, în funcție de dimensiunea tunelului dorit.
Funcționare continuă: Mașinile TBM pot excava și stabiliza tunelul simultan, montând segmentele de beton prefabricate pentru a asigura stabilitatea structurii pe măsură ce tunelul avansează.
Control automatizat: TBM-urile sunt extrem de avansate, folosind tehnologii de control computerizat pentru a naviga cu precizie și a asigura un tunel exact pe traseul dorit.
Aceste utilaje reduc considerabil necesitatea săpăturilor deschise și minimizează impactul asupra mediului urban de la suprafață.

Ce sunt TBM-urile de tip EPM:

TBM-urile de tip EPB (Earth Pressure Balance) sunt o categorie specifică de mașini de forat tuneluri, concepute pentru a excava în soluri moi și nesigure, precum argilă, nisip sau alte materiale granulare. EPB-urile sunt utilizate în mod frecvent în zonele urbane, unde controlul deplasărilor solului și prevenirea colapsului tunelului sunt critice pentru a proteja infrastructura de la suprafață și a evita probleme precum tasarea terenului.

Cum funcționează un TBM de tip EPB:
Principala caracteristică a unei mașini EPB este capacitatea de a echilibra presiunea solului excavat cu ajutorul unui compartiment de foraj aflat în fața mașinii, menținând stabilitatea frontului de săpătură. Acest lucru este realizat prin utilizarea materialului excavat pentru a susține presiunea solului pe măsură ce tunelul este săpat.

Caracteristici cheie:
Presiunea solului: În compartimentul de foraj, solul excavat este menținut sub presiune pentru a preveni infiltrarea apei sau prăbușirea pereților tunelului.
Șnecul de transport: Solul excavat este transportat din compartimentul frontal către spatele mașinii printr-un șnec elicoidal, asigurând o evacuare controlată și constantă.
Controlul presiunii: Sistemele automate reglează presiunea în funcție de condițiile de sol întâlnite, prevenind destabilizarea solului.
Versatilitate: Pot fi utilizate într-o gamă largă de soluri și pot opera în medii saturate cu apă sau chiar în prezența apei subterane, datorită etanșeității frontului de săpătură.
EPB-urile minimizează riscul de colaps în zone urbane dens populate. Totodată, datorită controlului presiunii, se reduc tasările solului și, implicit, impactul asupra clădirilor și infrastructurii de suprafață. În plus, poate săpa în medii diverse și dificile, fără a compromite viteza de execuție sau siguranța lucrărilor. Acest tip de TBM este folosit în proiectele de infrastructură urbană, cum ar fi tunelurile de metrou sau de canalizare, unde solurile moi și condițiile subterane variabile sunt frecvent întâlnite.

Un comentariu

  1. Fain !
    Ar fi doar câteva întrebări de bun simț și curiozitate:
    – în câte masive de sare au fost realizate tuneluri cu această tehnologie ?
    – cum se va realiza hidroizolarea tunelului, știut fiind faptul că betonul, oricât de bun ar fi, nu are viață lungă în mediu salin? Se cunoaște situația tunelului dintre Laos și China, executat în masiv de sare și declarat dezastru după nici 20 de ani ?
    – Ce durată de viață este garantată (Beneficiarul a cerut 100 de ani !!) acestei structuri executată în masiv de sare ?
    Spor la lucru…trainic !!

Scrie un comentariu