Închide

Pariul de 1,3 milioane de euro de la Castel: cum se pregătește Electric Castle 2015 şi de ce echipa visează la Coldplay şi Metallica

Uncategorized by Actual de Cluj - mai 31, 2015 0 1670

În prag de festival, vă amintim de o poveste de început de an cu Andi Vanca, omul responsabil de comunicare Electric-ă: 

 

Pentru muzică, pentru atmosferă, pentru party, pentru vacanță, pentru show-uri de lumini sau fiindcă toate acestea s-au mutat în decor de Castel – anul trecut tânărul festival (aflat doar la a doua ediție) a reușit să adune aproape 80.000 de oameni. Și multe review-uri în poze pe rețelele de socializare. Așa că în 2015 targetul e mai sus: organizatorii mizează pe 100.000 de participanți. Și aduc o extensie a festivalului în oraș în primăvară, pentru un eveniment la trei scene, în noul complex sportiv alb sidefat Cluj Arena-Sala polivalentă. De la negocieri cu managerii în cifre și calendare și altele cu artiștii pe aspectul afișelor la munca de convingere pentru a lămuri sponsorii că nu se pun stegulețe pe Castel, de la pregătirea locului cu scene și camping la munca pe buget – toate țin de asamblarea Electric Castle, pentru care ediția următoare se pregătește, ca la orice festival care se respectă, imediat ce se încheie una. Despre cea din vara aceasta, despre bani, scene și decor, despre castel, drumuri și muzică, despre Morcheeba, Fatboy Slim, Metallica și Coldplay, Actualdecluj.ro a stat de vorbă cu Andi Vanca, omul responsabil de comunicarea “Ëlectrică”. La sediul de unde se pregătește cel mai mare festival de muzică din țară, Booha Bar, deținut tot în familia Electric (Mihai Păun), pe cea mai celebră stradă studențească a orașului.

 

 

În anul în care Clujul și-a pus lângă nume și titlul de “Capitala Tineretului”, fără să aibă neaparat legătură cu momentul, Festivalul electric născut la Castel, în Bonțida, și-a creat și extensia urbană: Electric City. În 28 martie, noul ansamblu sportiv dintre parcuri și de pe mal de Someș – Cluj Arena și Sala Polivalentă – devin gazde de scene. Line-up-ul e închis și anunțat: Chase and Status, Morcheeba, Akua Naru, David August, Kolecttiv Turmstrasse și alte zeci de artiști. “O zi și o noapte de muzică cu trei scene. Programul începe la 5 și ține până dimineața la 6”, sintetizează Andi Vanca. La Sala Polivalentă intră în circuit festivalier și sala de competiții (pentru mai stage) și cea de antrenament (silent dance, unde participanții primesc căști), iar pe stadionul vecin e gazdă de muzică parcarea – cu house. De ce noul complex sportiv? Pentru capacitate, în primul rând, spun organizatorii. “Am vrut să fie un eveniment indoor. Pe stadion e mai complicat să pregătești un eveniment, îți trebuie nume puternice ca să adune lume. Altfel e gol. Îți trebuie peste 30.000 de oameni ca să nu pară gol stadionul”, explică Vanca. “O sală de evenimente îi lipsește Clujului. O sală numai pentru așa ceva, doar pentru asta. Dar în Polivalenta e OK, e acustica bună, e în regulă”, completeză PR-ul.

 

De ce Electric City? „E un eveniment la care lucrăm de mult. Am intrat în parteneriat și cu Primăria, am zis să îl lansăm acum. S-a nimerit să fie în anul cu Youth Capital. Cu atât mai bine! Dar nu acesta a fost motivul pentru care am venit și în oraș. Au tot fost sugestii, ne-a întrebat lumea de ce nu facem ceva și în oraș, nu doar Electric Castle. Electric Castle e practic o vacanță. Electric City e nebunia de la castel, dar adusă în oraș. Noi facem evenimente de promovare în Cluj, București, Iași, Timișoara. Mergem în parcări subterane. Pe ideea de locație neconvențională s-a construit și Electric City, dar la un nivel mult mai mare. Vrem să aducem 7000 de oameni, 5.000 mimim. 7.000 credem noi că o să vină”, e primul pariu al organizatorilor, pentru anul I. Electic City din 2015 e ediția pilot, dar proiectul merge mai departe. „Noi vrem să-l facem în continuare și în anii următori. Anul acesta e cumva de test, vedem cum merge, dar cel mai probabil va crește în anii următori. Facem o ediție pilot care se tot dezvoltă”, explică Vanca.

 

În paralel, se pregătește și evenimentul principal: cel care a creat brandul și s-a născut pe domeniul nobiliar, părăsit și acum parțial restaurat, de la Bonțida. Pentru Festivalul de la Castel cifrele și target-urile sunt peste cele de la ediția precedentă. „Față de anul trecut, mai facem în plus o scenă; vor fi șase. Creștem. Se dublează suprafața festivalului. Spațiul unde era main stage-ul nu ne oferea mai mult de atât, vrem să creștem. Campingul va fi tras spre pădure și în felul acesta rezolvăm și problema cu umbra. La Main Stage vor fi numai trupe, trupe mari, după care lumea se va împrăștia la celelalte scene”, spune Vanca. Conceptul de amenajare, semnat de Atelier MASS, rămâne același, cu mici adaptări. Zona de sporturi extreme va fi mai “spectaculoasă”, spun organizatorii, se vor pregăti workshopuri, audio-video și proiecții de scurt metraje în recent amenajatele grajduri.

 

 

Lista de nume de artiști și trupe din line-up-ul anunțat a ajuns la jumătate.

“Vorbim cu mai mulți artiști, manageri și agenți, sunt negocieri încă în derulare. Dar avem obligații stricte la contracte. Se negociază cu ei inclusiv momentul în care sunt anunțați și în ce fel, trebuie până și să își dea ok-ul pe afiș, pot să zică că ceva nu le place, că vor ceva mutat mai la stânga, mai la dreapta”, exemplifică omul din echipa EC. În calendarul stabilit, o nouă serie de nume ar trebui anunțată la final de lună, apoi în februarie, iar în prima lună de primăvară line-up se “închide”.

 

După o ediție cu 79.000 de participanți (cea din 2014), estimarea pentru 2015 vine în cifră rotundă: 100.000. 25.000 de pe zi. În 4 zile. Dacă până acum străinii ajungeau la festivalul de la Bonțida întâmplător sau aduși de prieteni și de comunicare informală, din 2015, organizatorii merg și peste granițe pentru a-și anunța evenimentul. “Trebuie să aducem mult mai mulți străini și pentru asta vrem să încercăm o campanie în aprilie. Anul trecut străinii au venit din auzite. Încercăm în Marea Britanie o campanie și în Ungaria. Mai ales în Marea Britanie. Biletele de avion sunt ieftine pe această rută și le oferim o experiență în Transilvania, în Europa de Est, le oferim un castel. Englezii nu vin pentru line-up neapărat. Ei au 250 festivaluri pe an. Dar poți să îi atragi cu altceva. Le place foarte mult producția evenimentului, atmosfera, atenția la detalii. Festivalurile din Europa își bagă toți banii în artiști, în line-up. Noi vrem să fim mai mult, să oferim o experiență”, arată Andi Vanca. Organizatorii festivalului au obligația de a vira anual o sumă către gazda evenimentului, cea care oferă de altfel cadrul-brand pentru Electric Castle. În primul an a fost un procent de 2% din banii încasați, anul trecut 70.000 de lei, iar în acest an suma virată către Transylvania Trust (fundația pentru protecția patrimoniului care gestionează locul) va fi mai mare, spun organizatorii, fără să ofere deocamdată cifre.

 

 

 

Cu un buget de 1,3 milioane de euro în 2015, business-ul Electric Castle e clasificat ca fiind “în regulă”. “Merge bine. Începe să se simtă. Până la urmă, e un proiect pe termen lung. Nu am făcut o chestie, am dat o lovitură și am plecat la mare”, spune Vanca. Negocierile, care încep după închiderea ediției din vară, merg pe câteva luni și în această perioadă sunt încă în derulare. Și cele cu sponsori, și cele cu artiști. Bugetul are și o componentă de bani publici. “Anul ăsta vom fi parteneri cu Primăria. Vom face o cerere de finanțare, vom vedea cât se va aproba. Anul trecut banii de la primărie au fost undeva la 0,8 % din totalul bugetului. Vom continua parteneriatul și cu Consiliul Județean. Ei ne susțin foarte mult pe partea de logistică – jandarmerie, ambulanță, tot ce trebuie. Dar ar fi mare nevoie să se îmbunătățească infrastructura festivalului. Promisiuni sunt în acest sens și sperăm să se facă niște drumuri și să se îmbunătățească accesul. Până la urmă, asta nu se face doar pentru noi. Drumurile rămân acolo și fac mai accesibil locul”, spune Vanca.

 

Bugetul este susținut însă în principal de companii din mediul privat – de la producători de bere, la jucători din industria tutunului, producători de energizante și sucuri. Și în afară de bani, se negociază și vizibilitatea.

„Am zis că suntem într-un spațiu istoric, acem un castel, nu putem atârna bannere peste tot. Așa că se creează zone de activități. Oricum, lumea reține mult mai bine așa numele brand-urilor, am făcut și studii în acest sens. De pildă, energizantul a venit cu zona de sporturi extreme. Absolut-ul a făcut un work-shop de creație în spatele castelului. Trebuie să le explici că nu pot să vină să pune bannere peste tot pe-acolo. Unii au vrut să își pună stegulețe pe castel, ziceau că e în stil medieval”, exemplifică Vanca.

 

 

Cât despre line-up-ul de care ține reputația și vizibilitatea oricărui festival, dincolo de brand, o dată cu trecerea de la statutul de festival-experiment, și negocierile merg mai “lin”, spun organizatorii. „Artiștii au început să vorbească între ei. S-au creat niște relații bune de lucru, e mai ușor decât anul trecut. Dacă vorbim de cineva nou, discuția e strict de ordin financiar. Când a venit Morcheeba, noi am făcut oferta, agentul nu a fost de acord, oferta a ajuns la manangement, iar trupa a vrut să cânte la Electric Castle. Pentru că era castel. Sunt multe cazuri în care artistul vrea pur și simplu să meargă într-un loc. Anul ăsta sunt mult mai ușoare discuțiile, lumea a auzit de acest festival, artiștii care au mai fost aici au transmis că s-au simțit foarte bine. Toți zic cât de faină a fost atmosfera de la castel. Cum relațiile sunt mult mai bune, e mai ușor să obții o trupă. Dar sunt desigur și chestiuni de sincronizare – când are acel artist timp, când e liber, când merge în turneu în zonă”, explică responsabilul de comunicare.

 

Sursa foto: Electric Castle

Sursa foto: Electric Castle

 

Pe scurt, despre…

 

Cea mai scumpă trupă…până acuma
Fatboy Slim – vine la Electric Castle și merge la Glastonbury

 

Trupa de adus la Castel

 

“Mie mi-ar plăcea Coldplay la festival. Dar mai durează puțin până să reușim să-i aducem. Ar intra bine pe target-ul nostru. Sunt cei mari, printre cei mai mari. Nu ar fi foarte dificil să îi convingi și să îi aduci pe cei de la Metallica, de pildă. Dar pentru asta trebuie să ajungi la bilete de 150 de euro, ca să fie viabilă treba. Și să aduci în plus N alți artiști ca să susții acest nume. Nu știu dacă România e pregătită. La Sziget e 250 de euro abonamentul, o săptămână, dar e altă lume. La Glastonbury e undeva tot pe-acolo, 200-250 de lire”.

 

 

Cel mai cool festival la care ai fost
„Sziget-ul e cel mai complet, ca artiști, ca tot ce se întâmplă acolo”.

 

De unde vine festivalierul Electric. Atunci când nu vine din Cluj

 

„La primele ediții străinii erau mai sceptici, dar acum încep să fie mai curioși. Anul trecut au fost englezi mulți, nordici, finalandezi. Anul acesta ne-au scris americani care vor să vină. La nivel național ne promovăm la fiecare petrecere. Sunt 10 pe an. Avem campanii. Sper să avem și la TV. Mergem mai mult în centrele universitare. Publicul e din Cluj, București, Timișoara, Brașov, Sibiu, Iași”.

 

 

Despre Untold – Festivalul Capitalei Tineretului Cluj. E sau nu e concurență?

 

Centrul orașului a intrat în anul Capitalei Tineretului cu Emil Boc cântând (încercând să cânte?) de pe scena din Piața Unirii, pe ritm de Avicii. Avicii și David Guetta vin la Untold Festival. Cum arată concurența? Va fi mai mare The Untold decât Electric City? “E un alt eveniment, fiecare cu ale lui. Vedem cum o să iasă, ce o să iasă. Eu voi merge. Trebuie să văd ce se întâmplă, nu? Dar… fiecare cu evenimentul lui, cu conceptul lui. Până la urmă, Clujul are nevoie de cât mai multe evenimente. Dar evenimente de calitate. Eu sper să fie un an bun, orașul are nevoie de așa ceva”, spune, diplomat, comunicatorul “Electric”. Ce înseamnă “evenimente de calitate”? “Electric Castle, TIFF, Jazz in the Park.. Sunt evenimente bune, au crescut aici, sunt de calitate și aduc străini, turiști. Dacă apar și altele , cu atât mai bine”, spune Vanca.

 

Povestea cu capitala tineretului vă ajută?

 

„Noi salutăm inițiativă, se întâmplă de la Cluj. Sper să atragă oameni din afară. Câți – nu știm. Vom vedea. O să ne promovăm și noi pe canalele lor, vom vedea ce iese. E clar că vor veni mai mulți ca de obicei, dar nu știm câți”.

 

 

Despre vânzarea de bilete

 

„În ultimele două zile înainte de scumpire se vând cele mai multe bilete. Cu o zi, două înainte de scumpire se activează lumea. Și în momentele în care mai anunțăm artiști. Noi am pus în vânzare bilete în octombrie și am vândut foarte multe. De trei ori mai multe decât anul trecut în aceeași perioadă. Am vândut câteva mii. S-a creat această mișcare: să-ți cumperi bilet din timp”, au constatat organizatorii.
Despre locul de cazare. Vecini de castel

 

„Anul trecut am avut 11.000 de oameni în camping. Prima oară au fost 4000, în al doilea an au fost 10.000 de locuri. S-au mutat gardurile, s-au mai câștigat 1000 de locuri, am ajuns la 11.000. Anul acesta amenajăm mai bine, ne pregătim să fie suficiente dușuri, toalete. E cel mai mare eveniment de acest gen din România. Lumea venea și pleca de la concerte în România. La Electric acum sunt foarte mulți care vin în camping și rămân. E o experiență aparte, e altceva. Alții mai stau prin sat, dacă nu le place cu cortul. Proiectul Electric presupune și altceva. Facem studiu și pe tema asta. În primul an, 50% din oameni nu știau de Bonțida, de castel. Lucrurile se extind, se dezvoltă comunitatea din jurul castelului”, susține Andi Vanca.

 

 

Și în final, despre începuturi. Cum ajungi Electric: de pe Piezișă la Castel

 

“Eram cu Teo (Teo Negrea, n.red.), directorul general, când a prins contur ideea. Eram cu el și ziceam ce tare ar fi să facem și noi un festival, într-o cetate, într-un castel. Și el a zis: Banffy. Zic și eu: bine, Bannfy. Deși nu știam foarte bine locul. Așa a pornit ideea, bazându-se pe ce comunitate avem. Așa s-a aprins ideea, s-a făcut un proiect și așa a apărut Electric Castle. Ne așteptam să vină 4000-5000 de oameni în primul an. După ce am anunțat Morcheeba s-a declanșat isteria. Au venit 32.000 în 3 zile”, își amintește Andi. Povestea a început în cartierul general din Hașdeu, de fapt, într-o formulă similară. Dar la altă scară. “În Booha făceam petreceri de 100 de oameni acum câțiva ani. Au crescut evenimentele, apoi s-a deschis Boilerul. Am făcut împreună evenimentele. Apoi am făcut evenimente la Conti, în parcarea la Cluj Arena și tot așa”.

 

 

Electric Castle 2015, work in progress

 

60 de nume, atât numără în prezent line up-ul ediției din acest an a festivalului Electric Castle. Între ei celebrul Fatboy Slim, despre care organizatorii spun că se așteaptă să stabilească un nou record de audiență pentru Europa de Est în cadrul Electric Castle (EC) 2015. O altă premieră a Electric Castle 2015 este Netsky (Boris Daenen), care va veni pentru prima oară în România în formulă live, însoțit de un band. EC a anunțat și multe nume de artiști români. Au fost anunțați, la Dance Garden și The Mill: IV IN, Dudawles, Missile & Goranga (T-Boys), Alex Chronic, DJ Sauce, Newgotti, Detour, Cans, Syl, NDJ, Blanilla; iar The Roots, scena de reggae, a fost completată cu Zekarjah, Lazy Face, Irie Warriors, Kaya Foundation, Kaze Soundsytem, Injektah, Dubase, Selecta Droo, Serious Dub, Sista Rasta, Lazio, General Escu, UFE, Raps, ZO, Digital Selekta.

Artiștii confirmați: Parov Stellar Band, Nouvelle Vague, Cat Empire, Roni Size Reprazent, The Subways, SIRIUSMODESELEKTOR, Dub Pistols , High Contrast, Pop Killers, Soom T, Asian Dub Foundation, Dub Phizix, Strategy, Benny Page, Jan Blomqvist, Vadim, Cosmin Trg, Subcarpați, Șuie Paparude, DC Breaks, Radikal Guru, /R/U/G/S, Vakula, Eliphino, DJ Shiver, Synkro, Bambounou, French Fries, Pixelord, The Mad Proffesor & Brother Culture și alte zeci de artiști.

 

Text: Kristina REŞTEA, Luminiţa SILEA

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu