Închide

Transformări radicale propuse în Mărăști printr-un proiect inițiat de Primărie pentru a moderniza zona centrală a cartierului

ActualitateAdministrațieTop NewsUrbanism by Actual de Cluj - oct. 05, 2021 1 1483

Conceptul preliminar privind amenajarea zonei p-ța Mărăști și a străzilor adiacente propus de proiectanții de la Planwerk poate fi consultat pe site-ul Primăriei și va fi dezbătut public la Centrul de Inovare și Imaginație Civică, marți, 12 octombrie de la ora 17.00, în cadrul unei dezbateri publice online. Proiectanții propun refacerea frontului estic al pieței și construirea unei noi clădiri cu două niveluri de subsol, parter și șase etaje, cu concurs de soluții, prin renunțarea la funcțiunile de benzinărie și hipermarket care există în prezent. Propunerea aduce și trei parcări subterane cu aproape 700 de locuri de parcare, în total, plantări de copaci, benzi dedicate și mai multe spații pentru locuitorii din cartier.

 

 

„Când spunem “Mărăști”, mulți ne gândim la o nuanţă predominantă de gri ce „acoperă” cartierul. Aglomerația, zgomotul, spațiile verzi reduse sau suprafețele pietonale neatractive completeză tabloul. Strategia de dezvoltare urbană a Clujului 2021-2030 presupune regândirea centrului de cartier din Mărăști, amenajarea acestuia în acord cu principiile dezvoltării urbane sustenabile, în vederea creşterii calităţii vieţii şi accesibilităţii tuturor categoriilor de utilizatori. Conceptul preliminar privind amenajarea zonei p-ța Mărăști și a străzilor adiacente poate fi consultat începând din 5.10.2021, pe site-ul primăriei www.primariaclujnapoca.ro , la secțiunea locuire/strategii urbane/informarea și consultarea publicului. Zona de reglementare in suprafata de 11,4ha include Bvd. 21 Decembrie 1989 (parțial), Str. Fabricii (parțial), Aleea Bibliotecii, Strada Crinului, Strada Ciocîrliei, incinta Dorobanților 105. Zona de influență (se formulează recomandări pentru proiecte viitoare) cuprinde zona Aleea Bârsei, zona străzii Trotușului, latura de est a Aleii Bibliotecii, incinta Dorobanților 111. Teme tratate în cadrul PUZ : optimizarea rețelei de mobilitate (piste și benzi pentru biciclete si trotinete, benzi dedicate transportului public, modernizare statii CTP, organizare standuri taxi); reorganizarea sistemului de parcări (desființarea garajelor individuale și construirea de parcaje cu acces public sau cu abonament pentru locatarii zonei); dezvoltarea rețelei de spații verzi (obținerea unui hectar de suprafețe verzi noi, extindere suprafata zone pietonale – trotuare, scuaruri și piațete pavate,locuri de joacă etc) și restructurarea frontului estic al p-ței Mărăști (recomandare pentru proiecte viitoare)”, a arătat șefa Biroului de Strategii Urbane al Primăriei, arhitecta Andreea Mureșan.

Planul Urbanistic Zonal elaborat de Planwerk pentru modenizara zonei Piața Mărăști va fi supus unei dezbateri publice organizată online în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică, marți, 12 octombrie, de la ora 17.00. Dezbaterea va fi organzată pe Zoom și transmisă pe paginile oficiale de Facebook ale municipalității. Primăria intenționează să finanțeze din bani europeni proiectul de modernizare.

Proictanții propun refacerea frntului estic al Pieței Mărășri cu o nouă clădire cu șase etaje care ar urma să se construiască în viitor pe locul ocupat acum de benzinăria OMV și de retailerul Profi. În zonă sunt propuse și trei parkinguri subterane cu aproape 700 de locuri – unul în fața clădirii care găzduiește Poșta din Mărăști (280 de locuri),  altul la subsolul noului imobil cu șase etaje (250 locuri) iar al treilea în incinta rezidențială Dorobanților 105 (140 de locuri).

Prin propunere se vor reamenaja și străzile adiacente. Pe strada Aurel Vlaicu – bulevardul 21 Decembrie se vor amenaja benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și piste de biciclete. De asemenea se va renunța la locuri de parcare din această zonă, se vor planta copaci și arterele vor primi mobilier urban nou.

Directorul din Primărie și coodonatorul CIIC, Ovidiu Cîmpean, a atătat că prin propunerea Planwerk se propune îmbunătățirea locuirii din zonă prin reorganizarea spațiului public, plantarea de copaci, configurarea de trasee pietonele, reorganizarea parcărilor și construirea de parkinguri. El a arătat că e vorba despre un proiect similar cu cel implementat de Primărie pe artera Molnar Piuariu, o altă stradă din cartier reabilitată cu bani europeni care a primit dotări „smart” și pentru care biroul Planwerk a fost premiat pentru conceptul de amenjare.

O primă propunere de îmbunătățire a conceptului vine de la arhitectul județului, Claudiu Salanță, care a recomandat, printr-o postare pe Facebook, o conectare a pieței Mărăști cu zona de sus de pe strada Nicolae Ivan unde există o zonă verde și o grădiniță publică.

Alte propuneri susțin renunțarea la parcările la bordură de pe arterele principale din cartierul Mărăști.

Ce se propune pe fiecare arteră: 

Bulevardul 21 Decembrie 1989

  • se păstrează sensurile de circulație existente;
  • se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
  • se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
  • se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
  • se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
  • se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
  • se organizează standuri taxi (10 locuri);
  • se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
  • se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
  • se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Bulevardul Aurel Vlaicu

  • se păstrează sensurile de circulație existente;
  • se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
  • se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
  • se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
  • se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
  • se organizează standuri taxi (7 locuri);
  • se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
  • se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
  • se păstrează sensurile de circulație existente;
  • se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
  • se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
  • se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Aleea Bibliotecii

  • se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
  • se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
  • se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
  • se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
  • se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
  • se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
  • se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
  • se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;

Strada Crinului

  • se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
  • se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
  • se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989

Strada Ciocârliei

  • se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
  • se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
  • se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.

(simulari Planwerk – modernizare Piața Mărăști și străzile adiacente)

 

Un comentariu

  1. Subscriu la propunerea arh. Claudiu Salanta de a conecta zona cu terasa superioara, cu parc si gradinita. S-ar impune o scara monumentala care sa faca legatura.

Scrie un comentariu

  • Articole similare