Închide

Traficul auto rămâne prioritar pe Calea Mănăștur în detrimentul benzilor dedicate. Primăria promite însă un proiect mai frumos decât cel din Bună Ziua

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - iun. 13, 2020 0 452

Ambițiile Primăriei de a descongestiona traficul în centrul orașului și planurile de a încuraja utilizarea transportului în comun și a bicicletei pălesc în fața traficului auto. Proiectul cu exproprieri pornit de Primărie pentru a descongestiona traficul la intrarea în cel mai mare cartier al orașului nu va aduce minuni, nici benzi dedicate pentru autobuze spre ieșirea din Cluj-Napoca.

Comisia de circulație a mers pe mâna specialiștilor de la urbanism care au acuzat proiectanții angajați de municipalitate să aducă soluții de trafic în zona Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice că vor să sufoce orașul cu o singură bandă pentru traficul auto pe Calea Mănăștur. Proiectul s-a avizat  pentru 4 benzi de trafic auto pe Calea Mănăștur, piste de biciclete de 2 metri și trotuare de 2,2 metri, respectiv peste 2,5 metri. Benzile dedicate au fost declarate ca o etapă ulterioră a proiectului, însă viceprimarul Dan Tarcea, citatat de ebsradio.ro, a consolat clujenii că va fi un proiect mult mai frumos ca strada Bună Ziua.

Varianta în care a ajuns unul dintre cele mai ambițioase proiecte privind descongestionarea traficului în interiorul orașului, prin lărgiri de artere și exproprieri n-a fost pe placul specialiștilor de la urbanism. Varianta agreată cu Primăria, după dezbaterea publică, a vizat ca artera  Calea Mănăștur să rămână doar cu o bandă pentru traficul auto pe sens, câte o bandă va fi dedicată mijloacelor de transport în comun, iar cicliștii vor avea piste velo de 2 metri pe ambele sensuri. Cei din comisia de urbanism au criticat-o și au opinat că va sufoca și mai mult traficul, în loc să rezolve problemele actuale. Arhitectul Matei Cocheci din partea Fip Consulting, șeful de proiect, spunea că s-au studiat mai multe variante, inclusiv una de lărgire a Căii Mănăștur, însă că ea  n-ar fi posibilă deoarece există clădiri monument. Șeful de proiect spune că a ropus diminuarea trotuarelor în favoarea menținerii benzilor de trafic, însă că această propunere n-a fost acceptată.

DETALII DESPRE DISCUȚIILE DE LA URBANISM: Urbanismul a strâmbat din nas la propunerea de reducere a benzilor în favoarea autobuzelor pe Calea Mănăștur: „Nu pot să vă spună cetățenii câte benzi să faceți!”

Pentru ca PUZ-ul Calea Mănăștur-Mărginașă-Uzinei Electrice să primească avizul de la urbanism și proiectanții să poată lucra la partea de studiu de fezabilitate, proiectul a fost trimis din nou la Comisia de Circulație.

La ședința acesteia programată în 11 iunie, specialiștii din Comisie au mers pe varianta cu 4 benzi pentru traficul auto, benzi de biciclete de 2 metri și trotuare cu lățimea cea mai mică de 2,2 metri (în trei puncte), respectiv peste 2,5 metri pe restul arterei Calea Mănăștur. În ceea ce privește intersecția între viitoarea străpungere de pe Uzinei Electrice, Calea Mănăștur și Mărginașă (intersecție lărgită), comisia a optat pentru ca ea să fie semaforizată, nu cu sens giratoriu cum se intenționa în trecut când s-a dat avizul pentru construirea ansamblului Platinia.

În apropiere de Agronomie se va realiza o alveolă pentru mijloacele de transport în comun (terenul necesar urmând a fi expropriat), iar banda de biciclete va trece prin spatele trotuarului, pentru a diminua zona în care bicicliştii se pot întâlni cu pietonii. În ceea ce priveşte accesul pentru bicicliştii care vin de pe Calea Mănăştur, va exista un spaţiu de stocare de 4 metri înainte de trecerea de pietoni, pentru a putea face dreapta, stânga, înainte. Potrivit viceprimarului Dan Tarcea care prezidează Comisia de Circulație, vor exista semafoare pentru biciclete în zona intersecțiilor din acest proiect.

Tarcea, citat de ebsradio.ro, a spus că benzile dedicate vor fi o etapă ulterioară a acestui proiect și că se va stabili la momentul respectiv dacă ele vor fi implementate. Mai întâi urmează avizul arhitectului șef pentru PUZ, apoi proiectanții vor pregăti studiul de fezabilitate, urmând ca acestea să ajungă și pe masa Consiliului Local spre aprobare, posibil anul acesta. Viceprimarul Dan Tarcea a ținut să spună pentru aceeași sursă că proiectul din această zonă va fi mult mai frumos decât cel făcut recent de Primărie pe artera Bună Ziua și că va aduce benzi de biciclete care se vor putea conecta și cu altele existente sau în pregătire în centrul Clujului.

Proiectul de trafic pornit de Primărie la intrarea în cel mai mare cartier al orașului, Mănăștur, are multe constrângeri ca să aducă minuni pentru descongestionarea traficului din oraș pe axa est-vest. Au spus-o proiectanții de la Fip Consulting. În schimb, traficul infernal ar urma să fie preluat de strada Uzinei Electrice, care va deveni noua variantă de ocolire a centrului iar cu noroc amenajările propuse pe Calea Mănăștur vor încuraja traficul cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun, în detrimentul mașinilor.

Ce s-a discutat anul trecut (în noiembrie) despre proiectul de trafic făcut de Primărie la intrarea în cel mai mare cartier al Clujului, Mănăștur: Cum a rămas pe hârtie cel mai ambițios proiect de trafic pornit de Primărie în cel mai mare cartier al orașului. Ce vor de la el arhitecții

  • author photo two

    Luminiţa Silea

    Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.

    Nici un comentariu

    Scrie un comentariu

    Articole similare