Închide

Termen nou pentru licitația de proiectare și execuție a metroului din Cluj

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - iun. 27, 2022 0 323

Termenul pentru depunerea ofertelor pentru proiectare și execuția magistralei de metro din Cluj a fost, din nou, prelungit. Licitația inițiată a avut ca termen pentru depunerea ofertelor ziua de 9 mai, apoi s-a decalat pentru finalul lunii iunie. Acum, Primăria a anunțat un nou termen limită și anume ziua de 22 august.

Oficialii Primăriei au anunțat că 15 companii s-au interesat de licitația pentru proiectarea și execuția metroului din Cluj și că, prima decalare a termenul de licitație s-a făcut la solicitarea firmelor interesate. 

Contractul licitat este licitat de Primărie în parteneriat cu Primăria Florești, are o valoare de 6,66 miliarde de lei (1,3 miliarde euro) și se întinde pe opt ani. Proiectul mizează pe o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR și este asumat de Guvernul României.

Spre deosebire de contractele pentru metroul din București, licitația pentru linia de metrou de la Cluj-Napoca este un contract „la cheie” care include toate componentele, de la structura tunelurilor și a stațiilor până la instalații, finisaje și automatizare. Totodată sistemul de siguranță și automatizare a circulației trebuie să permită nivelul de automatizare „GoA4” (driverless) adică rame fără mecanic de tren.

Pentru M1 Cluj-Napoca sunt prevăzute și 16 rame noi. Flota de material rulant va fi constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri.

Proiectul metroului nu are deocamdată toate avizele. Recent, Primăria a organizat o dezbatere în cadrul etapei de obținere a acordului de mediu pentru proiect. Detalii: Metroul înseamnă pentru Cluj o pădure cu 547.500 de arbori maturi, plantată în oraș

Comisia de urbanism din cadrul Consiliului Județean a avizat, din nou, în luna martie 2022, de principiu, Planul Urbanistic Zonal pentru metroul din Cluj, document prin care traseul magistralei de peste 21 kilometri se fixează din comuna Florești până în Cluj-Napoca , în zona IRA/Soporului. Deocamdată, a arătat arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, avizul scris nu se poate emite în format fizic deoarece nu există aprobată hotărârea de guvern cu imobilele de pe traseu care urmează să fie expropriate. Șeful de proiect al metroului, Ionel Oprea, a arătat că demersurile la Guvern s-au făcut încă din luna ianuarie, însă că estimează că ele vor mai dura câteva luni bune. Mai ales că este nevoie și de modificarea legii, având în vedere că momentan există un singur operator de metrou în România, Metrorex, și doar el poate face legal respectivele exproprieri.

Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare); Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști; Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile 15. Transilvania (Siretului), 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii; Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod), 19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.

„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu