Închide

Standardele de calitate ale primarului Boc la târgul din Unirii: căsuțe fără podea și o firmă cu antecedente în alte orașe din țară

ActualitateAdministrațieTop News by Luminiţa Silea - mart. 08, 2017 0 606

Primăria clujeană a oferit centrul Clujului pe bani de nimic unei firme private – Tactic Events din Ploiești – pentru a face Târgul de Mărțișor, eveniment organziat de câțiva ani încoace de Asociația Meșteșugarilor Clujeni.

Aceasta a fost pusă în fața faptului împlinit iar meșterii, dintre care mulți își întrețin familiile din comerțul cu produse lucrate manual, au fost obligați să plătească chirii exorbitante acestei firme care a instalat în centrul Clujului mai multe căsuțe pitice de lemn. Despre această situație, primarul Emil Boc a spus că primăria nu a făcut altceva decât să aplice standardele de calitate pentru centrul Clujului.

În realitate, căsuțele instalate n-au nici măcar podea, iar firma din Ploiești este cunoscută în țară că nu promovează, de fapt, meșteșugurile și meșterii populari, ci este o obișnuită a câștigurilor din comercializarea produselor alimentare la astfel de târguri pe care le inițiază cu dorința de a încuraja vânzarea obiectelor artizanale.

Peste 30 de căsuțe au mai rămas în Piața Unirii din Cluj după săptămâna 24 februarie – 1 martie când numărul acestora a fost mai mare. La începutul târgului au fost mai mulți participanți deoarce mulți membri ai Asociației Meșterilor Populari au decis totuși să achite tariful de închiriere de 900 de lei perceput de Tactic Events pentru a fi prezenți în centrul orașului cu oferta de mărțișoare.

La multe dintre căsuțele rămase în Piața Unirii se vând, de la brânză, la prăjituri, vin fiert, porumb sau chiar plăcinte din Bucovina. La altele, lavandă, păpuși sau curele din piele. Niciuna dintre căsuțele din Piața Unirii nu are podea, ci sunt instalate direct pe piatra cubică care acoperă piața. Unul dintre standardele calitative pentru care probabil oamenii din primărie au ales această firmă în detrimentul meșterilor din comunitatea locală.

17200811_1343813772343085_1448607696_o

17230025_1343813922343070_1736591136_o

Firma Tactic Events este cunoscută în țară că promovează de formă meșteșugurile populare și că, de fapt, se folosește de această componentă în fața administrațiilor locale pentru a comercializa produse alimentare în centrul orașelor.

În 2015, primăria Brașov a eliberat o autorizație acestei societăți pentru a organiza un târg de produse meșteșugărești – „Piața Țărănească & Meşter(eşti)!” în Piața Sfatului. Adică i s-a eliberat un abonament pentru desfășurarea activităților de expunere și comercializare exclusiv a obiectelor de artizanat. În realitate, după cum relatează www.mytex.ro, firma  a permis mai multor participanți din cadrul târgului (agenți economici) să desfășoare exerciții de comercializare a produselor alimentare sau a preparatelor, semipreparatelor și a dulciurilor, contrar prevederilor din abonamentul eliberat de Primăria municipiului Brașov.

Firma a fost sancționată de poliția locală iar primăria a decis să suspende activitățile de vânzare de produse în respectiva piață. Conform relatărilor de pe același site, firma din Ploiești a organizat și în 2013 o piață în care s-au comercializat produse alimentare, tot în Piața Sfatului, însă atunci n-a fost verificată de poliția locală. În 2011, firma a fost amendată de inspectorii sanitari pentru un târg de produse tradiţionale organizat la Iaşi, întrucât nu ar fi asigurat apă curentă comercianţilor de brânzeturi şi de preparate din carne.

Targ Tactic Events, Brasov, fără casuțe de lemn

Targ Tactic Events, Brasov, fără casuțe de lemn

În Cluj-Napoca, primăria nici măcar n-a condiționat ce să se vândă în Piața Unirii la Târgul de Mărțișor, după cum ne-a informat instituția, proiectul celor de la Tactic Events fiind acceptat pur și simplu ca cel mai de calitate și cel mai bun.

Potrivit primăriei, firma a achitat circa 2900 de lei către primărie, contravaloarea ocupării pieței centrale din Cluj-Napoca timp de două săptămâni cu acest Târg de Mărțișor. Aceasta în condițiile în care percepea, pentru o singură căsuță, pe perioada târgului, o chirie de 2600 lei.

Decizia primăriei de a permite unei firme private să facă bani din închirierea pe bani de nimic a fost criticată de Asociația Meștererilor Populari dar și de partidele din opoziție. DETALII, MAI JOS:

Primăria e acuzată că a privatizat piața centrală pe bani mărunți. Cum se justifică Emil Boc

AICI, detalii: Meșteșug de Cluj. “Băieții în costume ai primarul Boc” au pus la respect comunitatea locală a micilor meșteri. Piața publică nu e de nasul comunității clujene ci e pentru afacerile private

și AICI: VIDEO Artizanii cu mărțișoare, grevă japoneză după ce au fost scoși din piața Unirii

Să ne mai amintim o dată declarația primarului Emil Boc cu privire la strandardele de calitate care au dus la popularea pieței centrale a Clujului cu căsuțe din lemn:

“Primăria nu a făcut altceva decât să aplice standardele de calitate pentru centrul Clujului. Oricând Asociaţia Meşteşugarilor doreşte să facă lucruri de calitate în oraş sunt mai mult decât bineveniţi. Habar nu am cine e firma respectivă, a venit cu un principiu coerent, cu un model de căsuţe foarte civilizat. Am fost să cumpăr şi eu mărţişoare, căsuţele arată bine, după părerea mea. Nu mai există în zona centrală standuri care să nu facă faţă standardelor unui oraş cum e Clujul. Dacă Asociaţia Meşteşugarilor pune pe hârtie un concept, toată lumea e binevenită. Îi rog pe toţi: primează calitatea în centrul Clujului. Am ridicat pretenţiile de calitate şi standardele. Din moment ce piaţa e plină, eu cred că preţurile sunt acceptabile pentru toată lumea. Voi monitoriza sa văd cum va arăta pâna la sfârşit piaţa, este standardul de la care pornim, în sus, nu în jos. În anii trecuţi, am avut plângeri de la poliţie că anumite standuri puneau în pericol siguranţa oamenilor. La vânt, de exemplu, unele scânduri erau luate pe sus, sau la viscol. Şi din perspectiva siguranţei publice nu mai pot fi amplasate standuri care nu corespund standardelor de siguranţă sau estice. Oricine se asociază şi vine cu oferte de calitate este binevenit. A fost o singură ofertă depusă la Primărie. Noi nu am făcut nicio solicitare. Am ales pe locaţia respectivă cea mai bună ofertă, cea mai de calitate ofertă depusă (pentru acestă ofertă, Primăria clujeană n-a făcut nicio strigare, niciun anunț – n.red.). Pentru centrul Clujului acesta este singurul şi unicul element pe care îl avem în vedere: calitatea. E punctul zero al oraşului. Ne ducem într-o altă etapă a evoluţiei oraşului, acest oraş merge foarte repede, e foarte dinamic, ce a fost valabil anul trecut nu mai este valabil anul acesta. Pretenţiile oamenilor trec la un alt nivel. Oraşul acesta are şi o calitate a vieţii comparabilă cu alte oraşe din Europa. Clujul e ca un cal nărăvaş, trebuie să-l ţii de căpăstru, să-l struneşti, pretenţiile oamenilor sunt în creştere”, a sintetizat primarul Emil Boc – la emisiunea “Clujul în direct” difuzată la postul de Radio Napoca FM  – o politică a primăriei clujene legată de manifestările organizate în centrul orașului.

Una pe care n-a discutat-o cu specialiștii, n-a pus-o în consultare publică ci a inventat-o pentru a masca modul în care s-a acționat în cazul Târgului de Mărțișor.

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

author photo two

Luminiţa Silea

Este reporter la ActualdeCluj.ro din aprilie 2014. A lucrat la cotidianul Ziua de Cluj de la lansarea sa, în 2004, până în aprilie 2014. A absolvit Facultatea de Jurnalism a universității "Babeș-Bolyai" în 2004 şi are două diplome de master - în Administraţie Publică la aceeaşi universitate şi în Comunicare şi Relaţii Publice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) Bucureşti.