Închide

Meșteșug de Cluj. „Băieții în costume ai primarul Boc” au pus la respect comunitatea locală a micilor meșteri. Piața publică nu e de nasul comunității clujene ci e pentru afacerile private

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - feb. 27, 2017 0 3618

Primăria a preferat să vestească într-un mod diferit primăvara în 2017 în centrul Clujului. N-a mai permis meșterilor din comunitarea locală să se instaleze la kilometrul 0 cu oferta de mărțișoare și a cedat piața unei firme private.

Cum? Pur și simplu. Firma Tactic Events a venit la primărie, a propus la Biroul Evenimente din cadrul Direcției un proiect integrat „cu căsuțe” și scenă și „i s-a cedat piața Unirii, fără discuții”, cel puțin așa a explicat decizia municipalitatea. Pur și simplu, dar și în detrimentul Asociației Meșterilor Populari care organiza până acum Târgul de Mărțișor în centrul Clujului și care a fost pusă în fața faptului împlinit: vrea să comercializeze mărțișoare în centrul Clujului, atunci trebuie să plătească taxele impuse de firma Tactic Events pentru închirierea căsuțelor instalate în Piața Unirii, între 24 februarie și 12 mai.

Susținerea meșterilor din comunitatea clujeană, mulți dintre ei având ca singură sursă de venit comercializarea produselor pe care le confecționează manual, nu se mai află printre prioritățile primăriei clujene. Asociația Meșterilor Populari care a organizat de patru ani încoace, în parteneriat cu primăria, Târgul de Mărțișor în Piața Unirii din centrul Clujului a fost scosă din zona 0 a orașului. Ca să facă loc unei firme private care a dorit să organizele Târgul de mărțișor.

curtea Muzeului de Artă din Cluj

curtea Muzeului de Artă din Cluj

DSC01723

curtea Muzeului Etnografic

curtea Muzeului Etnografic

Asociația Meșterilor Populari a primit amplasamente pentru vânzarea de mărțișoare în Piața Muzeului și pe Andrei Șaguna. În plus, aceasta a făcut parteneriate cu Muzeul Etnografic și cu Muzuel de Artă (ambele situate în centrul orașului) pentru a putea organiza standuri cu vânzare de mărțișoare și în incinta acestora.

Afacerea legitimată de primăria clujeană în Piața centrală din Cluj-Napoca, discriminatoriu, fără o procedură de selecție și fără să aplice propriile deziderate cu care se laudă public (că ajută comunitatea clujeană) este numită de oficialii instituíei, „proiect pilot”.

O firmă privată a venit la Primărie și a propus un concept nou de târg în Piața Unirii iar acesta a fost acceptat. O firmă care, potrivit presei locale, ar deține monopolul organizării târgurilor în toată țara.  Aceasta este pe scurt povestea Târgului de Mărțișor din Piața Unirii. După cum a informat purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu, respectivul proiect propus administrației locale implică montarea unor căsuțe de lemn din care se vor vinde mărțișoare, instalații care vor oferi confort comercianților dar și un aspect unitar pentru Piața Unirii din centrul orașului. Potrivit purtătătorului de cuvând al primăriei firma privată Tactic Event a depus proiectul la Biroul Evenimente Publice din cadrul Direcției Evenimente Publice și Informare Cetățeni iar acesta a fost acceptat. „E un proiect pilot pe care îl implementăm anul acesta. Până acum Târgul de Mărțișor era organizat în parteneriat cu Asociația Meșterilor Populari care venea cu standuri deschise. Noul proiect propus de firma privată aduce un concept unitar care crește confortul comercianților și oferă și un mod unitar de organizare a activităților comerciale în piața centrală din oraș. De asemenea, se insistă ca la târg să avem doar produse lucrate manual, fără kitch-uri și mărțișoare chinezești. În plus, în zonă este și șantierul nou de pietonalizare, așa că s-a decis să se meargă pe respectivul proiect pilot. În plus, comercianții își pot lăsa și produsele peste noapte în căzuțe, târgul fiind păzit. Firma privată va plăti și taxa de închiriere a domeniului public care se achită pe metru pătrat, pe zi, și nu este deloc mică. În schimb, meșterilor populari li s-a oferit ca alternativă amplasamente situate în zona Pieței Muzeului dar și pe Andrei Șaguna. Este adevărat că au fost discuții privind taxele percepute de firmă pentru căsuțele din Piața Unirii, însă comercianții care optează pentru Piața Unirii au posibilitatea să crească tarifele de vânzare a mărțișoarele în așa fel încât să-și recupereze investiția. În cazul în care consideră prea mari tarifele de închiriere percepute”, a spus oficialul Primăriei din Cluj-Napoca.

Ovidiu Cîmpean, șeful Direcției de Evenimente Publice și informare cetățeni a primăriei, (cel din spatele primarul Emil Boc – foto jos) nu a dorit să facă declarații privind târgul de mărțișor menționând că nu știe pe dinanfară detaliile.

 

sursa foto: primariaclujnapoca.ro

sursa foto: primariaclujnapoca.ro

sursa foto: colaj Facebook

Oamenii primarului Boc care se ocupă de protocol și evenimente publice, echipa care, potrivit purtătorului de cuvând a primăriei, a dat liber la Tîrgul de Mărțișor pe mâna firmei primate din Ploiești, sursa foto: colaj Facebook

Potrivit municipalității clujene, taxa de închiriere a domeniului public este de 0,56 lei/mp/zi. O căsuță a celor de la Tactic Events ocupă circa 6 mp. Orientativ, taxa ar fi undeva între 100 și 200 de lei pentru o zi în care târgul ocupă Piața centrală a orașului. În schimb, această firmă voia să perceapă taxe de 2600 lei pentru închirierea unei căsuțe pe perioada târgului. În final, au convenit să închirieze cu 900 lei pentru 7 zile (24-3 martie) cel puțin în cazul meșterilor populari.

20170224_171844

Targ Mărțișor, Piața Unirii. Mărțișoarele se vând tot în afara căsuțelor

 

20170224_171411

Intersant este că firma Tactic Events&Marketing din Ploiești, specializată în organizarea de târguri și conferințe, s-a instalat în Piața Unirii la pachet cu o scenă marca MM Show (deținută de Marius Merca), firma de casă a primăriei care asigură sonorizarea și scena la evenimentele publice din Piața Unirii organizate de primăria clujeană (Târgul de Crăciun, Ziua Națională, Zilele Clujului).

17016333_1335678796489916_663101266_o

Dragoș Berariu de la firma Tactic Events, cel care se ocupă de Târgul de Mărțișor din Piața Unirii nu a putut fi contactat pentru a oferi detalii cu privire la dorința firmei de a fi prezentă anul acesta în Cluj.

Piața Muzeului

Piața Muzeului

Asociația Meșterilor Populari a fost nemulțumită de la început, după ce a aflat că nu mai e acceptată în Piața Unirii în favoarea Tactiv Events.

Mai ales că firma este una care deține monopul în țară la organizarea de târguri populare. Undeva pe la jumătatea lunii februarie, Asociația s-a plâns și presei locale. N-a fost prea vocală, după cum au recunoscut membri din asociație, deoarece dacă vei critica primăria vei fi pedepsit și ți se vor aproba amplasamente pentru vânzarea de produse în zone pe unde nu trece nimeni niciodată ca să facă cumpărături. Sau chiar, susțin membri din asociație, primăria merge mai departe și poate să nu mai autorizeze târguri inițiate de Asociație. Apoi, la nivelul Asociației s-a dorit ca niciun membru să nu meargă să vândă în Piața Unirii ca să plătească taxele umflate de firma căreia primăria i-a oferit piața. Potrivit celor din asociație, planul nu a ieșit pentru că vadul cel mai bun este în Piața Unirii iar unii meșteri s-au asociat având în vedere că doar din asta trăiesc și își întrețin familiile și totuși au preferat să fie în Piața Unirii.

Asociația Meșterilor spune că pentru 2018 va propune și ea un concept integrat de Târg de Mărțișor, dacă asta dorește primăria. Și pentru sărbătorile de Paște susține că va proceda la fel. Problema este că nicio clipă administrația locală n-a inițiat vreo discuție sau o consultare pe această temă.

„Noi avem standuri, ce-i drept, mai vechi, dar deschise. Specifice pentru comercializarea de mărțișoare sau alte produse confecționate manual. Căsuțele firmei din Piața Unirii sunt mici, improprii pentru astfel de târguri de primăvată. Noi am perceput întodeauna o taxă mică membrilor din asociației, 100-150 de lei, în care intră depozitarea standurilor dintre târguri și taxele de montaj. Către primărie plăteam o taxă modică. Vom veni și noi cu proiect de târg, pentru sărbătorile Pascale, dacă așa se dorește de către primărie. O să încercăm să ne modernizăm și standurile. Pentru anul viitor vom veni și noi cu proiect la Târgul de Mărțișor. Avem 207 membri, din care peste 100 confecționează mărțișoare și participă la Târgul de mărțișor. Sunt mulți tineri în asociație care reinterpretează meșteșugurile și le transformă în produse contemporane. Suntem împărțite pe bresle. Este păcat că primăria nu dorește să-i susțină. Pentru unii dintre ei reprezintă singura sursă de venit, de aceea, după ce am fost anunțați că nu mai putem noi organiza târgul din Piața Unirii ci trebuie să ne înțelegem cu firma privată, ne-am reorientat să găsim și alte locații în centru. Așa am făcut parteneriatele cu muzeele. Primăria ne-a oferit locații și în Piața Muzeului sau Andrei Saguna. Anul acesta așa este formula. Avem multe târguri de mărțișor”, a menționat Vioarica Ciobanu, președinta Asociației.

 

 

Nici un comentariu

Scrie un comentariu