Închide

„Se dă sau nu se dă?” Întrebarea zilei cu bicicletele europene și marș oficial pe două roți pregătit de primărie pentru startul erei transportului eco în Cluj-Napoca

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - nov. 17, 2015 0 338

Premierul olandez merge cu bicicleta. Merge cu bicicleta într-o țară celebră pentru promovarea traficului velo și e unul dintre exemplele de bun-simț oficial care circulă pe internet. Despre el s-a vorbit și la Cluj în această dimineață, în orașul care are, cu doi ani întârziere față de data anunțată pentru lansarea proiectului, în sfârșit sistem de „bike sharing”. La noi, primarul fost premier nu merge cu bicicleta, dar vine (cu mașina) să lanseze proiectul bicicletelor albastre.

premierul olandez

Așadar: se poate circula cu bicicleta prin Cluj, gratuit, timp de o oră, cu înapoierea ei într-unul din rastelurile din rețea. S-a lansat oficial sistemul public de bike-sharing cu bani europeni în Cluj-Napoca.  Cu „aghiotanții” primarului măcinați de o întrebare în ceea ce-l privește pe „șeful”: „Se dă sau nu se dă cu bicleta?” odată cu ziua punerii în funcțiune a stațiilor de închiriere biciclete. Și cu mentalistul Cristian Gog, nu ca imagine a proiectului de încurajare a transportului pe două roți lansat în sfârșit de primărie, ci datorită „colaborărilor fructuoase” pe alte proiecte, pentru a face deliciul celor prezenți la eveniment.

Acțiunea de lansare oficială a sistemului de biciclete vine după ce recent primăria a aprobat regulamentul pentru utilizarea bicicletelor și stațiilor de închiriere făcute cu bani europeni și testate cu voluntari toamna aceasta. Astăzi, primăria a pregătit un marș simbolic pe pista de biciclete de pe malului Someșului pentru a încuraja clujenii să utilizeze sistemul de bike-sharing, dar și transportul pe două roți, ca alternativă ecologică de deplasare în Cluj-Napoca.

În momentul în care edilul a ajuns pe malul Someșului, în autoturismul instituției, oamenii primarului încă se întrebau unii pe alții: „Se dă sau nu se dă cu bicicleta?”. Edilul Emil Boc nu a urcat pe bicicletă, dar a dat startul marșului simbolic pe pista de pe malul Someșului. Îmbrăcați business în ziua cu mers pe bicicletă, angajații ai primăriei au confirmat că sunt în tendințele europene. „Nu l-ai văzut pe primul ministru olandez? Merge în costum pe bicicletă. Asta e tendința”, explică cei din Serviciul protocol al primăriei, înrebații fiind dacă pot pedala încălțați cu pantofi. Așa a venit și primarul costumat, office. Doar că, de data aceasta, nu a pedalat alături de tinerii săi angajați și invitați. Ci a fluturat stegulețul cu însemnele proiectului european pregătit și adus special de angajații primăriei.

Cap de coloană a fost tânărul proaspăt director al Sălii Polivalente din Cluj-Napoca, Ionuț Rusu, fost angajat în cadrul serviciului de spații verzi al primăriei. Urmat îndeaproape de colegi din organigrama societății care administrează sala polivalentă sau de la serviciul de administrare obiective culturale al primăriei – cazinou sau cinema Mărăști. Ultimul în coloană: un angajat de la serviciul Revendicări-Fond Funciar din cadrul primăriei. „Băieții de nădejde” ai primarului au fost completați la marș de oamenii învitați special – 10 de la firma de publicitate care a lucrat în cadrul proiectului de bike-sharing, 10 de la Clujul Pedalează, putătorul de cuvânt al primăriei, dar și alți angajați. Întrebați dacă vor veni de acum cu bicicleta la serviciu, unii dintre aceștia au afișat câte un zâmbet / râs larg, adăugând: „Sigur, sigur…”

Reţeaua de bike sharing implică 50 de puncte pentru închirierea bicicletelor (din care 43 în Cluj-Napoca şi restul în comunele Apahida şi Floreşti) şi dotarea acestora cu 540 de biciclete, dar şi rute speciale pentru biciclişti între Apahida, Cluj-Napoca şi Floreşti (14 kilometri de piste). Proiectul este unul cu finanţare europeană, în valoare totală de 14 milioane de lei. Contractul cu Viacor Engineering a fost încheiat în 2012 la valoarea de 11,9 milioane de lei şi a presupus realizarea efectivă a reţelei (pi ste, stații biciclete și achiziționare biciclete). Acest contract a fost suplimentat de două ori. Inițial cu aproape 200.000 lei (lucrare adjudecată Viacor Engineering) și apoi cu 1.5 milioane de lei (lucrare adjudecată către Ceziana Star din Alba). Ambele contracte au cuprins lucrări suplimentare necesare implementării proiectului iar finanțarea a fost asigurată de primărie. Termenul inițial de punere în funcțiune a rețelei, potrivit contractului licitat, a fost de un an de zile, deci 2013. Din diferite motive tehnice, termenul a fost devansat până în vara anului acesta când a început recepția sistemului în Cluj-Napoca. În comunele partenere, rețeaua pentru biciclete este încă în lucru.

Cum folosim cele 540 de biciclete din rețeaua de bike-sharing făcută de primărie pe bani europeni

De întreținerea rețelei de biciclete se va ocupa firma Wind Technologies din Brașov care a lucrat alături de Viacor la implementarea contratului din cadrul proiectului european. Contractul a fost încheiat de primărie la finalalul anului trecut la valoarea de 7.205.647 lei, fără TVA, după o licitație controversată. Respectivul contract a fost adjudecat mai întâi Regiei Domeniului Public din subordinea Consiliului Local, însă CNSC a stabilit că aceștia nu au avut o ofertă conformă.

Sistemul este deocamdată funcțional doar în Cluj-Napoca unde sunt la dispoziție, potrivit edilului, circa 470 de biciclete pe care clujenii le pot utiliza gratuit pentru a circula timp de o oră cu o singură bicicletă prin oraș. După ce primăria le eliberează un card, la cerere, în acest sens. Deocamdată, sunt funcționale doar 29 dintre cele 43 de puncte pentru închirierea bicicletelor prevăzute în proiect.

Contracte „umflate” și termene depășite la primăria Cluj pentru firma despre care procurorii DNA spun că i-a făcut teren de tenis din bani publici președintelui CJ Brașov

Nici un comentariu

Scrie un comentariu

Articole similare