Cum folosim cele 540 de biciclete din rețeaua de bike-sharing făcută de primărie pe bani europeni
ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - oct. 30, 2015 0 833
O bicicletă poate fi utilizată gratuit timp de o oră de o singură persoană. Aceasta trebuie să meargă la primărie să-și facă card de biciclist în rețeaua primăriei de bike-sharing, prin semnarea unui contract cu administrația locală. Minorii sub 14 ani n-au acces la sistem. Regulamentul privind utilizare serviciului de închiriere biciclete din rețeaua primăriei cu bani europeni va fi suspus dezbaterii Consiliului Local la ședința ordinară din 4 noiembrie. Reprezentanții primăriei spun că, este posibil ca sistemul să fie pornit în luna noiembrie, dacă vremea va permite și dacă regulamentul va primi votul consilierilor. Deocamdată în Cluj-Napoca, urmând ca după recepția stațiilor de închirire din Apahida și Florești, să fie activat și în afara orașului, anul viitor.
„Regulamentul stipuleacă condițiile generale de acces, utilizare, procedura de obținere a cardului de acces, structura proiectului rețean de stații self-service de închiriere de biciclete, procedura de închiriere și returnare a unei biciclete dintr-o stație, procedura de consultare sold card, respectiv drepturile și obligațiile utilizatorului, abaterile și măsurile adoptate. Întrucât sistemul vizează folosirea în comun a bicicletelor de mai mulți utilizatori, practica acaparării unei biciclete pe o perioadă lungă de timp este descurajată. Astfel, multe sisteme implementate în alte țări europene oferă gratuitatea utilizării pe o perioadă determinată de timp, suficientă pentru o deplasare normală în mediul respectiv, raportată la duratele medii de deplasare, la depășirea căreia utilizatorul este penalizat sau amenadat simbolic. Fondurile astfel strânse, care nu reprezintă o taxă utilizare, ci doar o penalizare pentru o utilizare neadecvată cu scopul declarat, pot fi și ele folosite pentru acoperirea necesarului de mentenanță sau service și a altor costuri de operare a investiției”, fundamentează necesitatea regulilor pentru biciclete Direcția Comunicare, dezvoltare locală și management proiecte din cadrul primăriei.
Pistele de biciclete din oraș: pe teren se trasează cu roșu, la Casa Tiff se critică planurile primăriei
Regulamentul pentru utilizarea bicicletelor din proiectul primăriei de bike-sharing va fi dezbătut de consilierii locali la ședința ordinară din 4 noiembrie. Dacă va primi votul acestora, va deveni lege locală. „Chiar dacă regulamentul prevede că sistemul de închiriere biciclete va intra într-o perioadă de repaos între 1 decembrie și 1 martie, dacă vremea ne va permite, este posibil să îl punem în funcțiune în luna noiembrie. Dacă regulementul va fi votat de Consiliul Local. Mai întâi în Cluj-Napoca unde s-a făcut recepția stațiilor și testarea sistemului. Apoi, de la anul, și în comunele Florești și Apahida. Regulementul a mai fost înbunătățit după perioada de testare care a avut loc în septembrie-octombrie. Am clarificat durata de utilizare a unei biciclete fără aplicarea unor penalități de întârziere la 60 de minute și s-au luat și alte măsuri de protejare a sistemului și a preîntâmpinării furtului de biciclete”, a menționat Ovidiu Câmpean, directoru în cadrul Direcției Comunicare, dezvoltare locală și management de proiecte.
Prin darea în folosință a sistemului de închiriere biciclete, ambiția Clujului este de a-și consolida imaginea de oraș ecologic și modern, biciclete reprezentând o alternativă nepoluntă de transport în comun.
Cum se poate circula cu bicicletele primăriei
Persoanele peste 18 ani trebuie să meargă la sediul primăriei sau a primăriilor de cartie să își asume un contract cu primăria. Contractul se încheie pe o perioadă de patru ani, cu posibilitatea de prelungire. Apoi vor primi un card de acces la rețea. Pe baza lui, pot utiliza gratuit o singură bicicletă, timp de o oră, indiferent de numărul de închirieri zilnice, de luni până duminică, între orele 06-24.00. Dacă n-o returnează la timp, există un sistem de penalizare, prin care pentu fiecare interval de întârziere trebuie să plătească o sumă de bani. Dacă nu o plătește și nu returnează biciclete, există și un sistem de blocare a cardului, în așa fel încât nu mai poate utiliza sistemul, de la o lună, la mai multe luni.
Persoanele între 14 și 18 ani, au nevoie și de acordul părinților pentru emiterea cardului și semnarea contractului cu primăria. Clujenii sub 14 ani nu au acces la sistem. În cazul pierderii sau furtului bicicletei, utilizatorii au obligația să anunțe serviciul Call Center și să achite contravaloarea bicicletei, la prețul de piață, însemnând 837 lei.
Reţeaua de bike sharing implică 50 de puncte pentru închirierea bicicletelor (din care 43 în Cluj-Napoca şi restul în comunele Apahida şi Floreşti) şi dotarea acestora cu 540 de biciclete, dar şi rute speciale pentru biciclişti între Apahida, Cluj-Napoca şi Floreşti (14 kilometri de piste). Proiectul este unul cu finanţare europeană, în valoare totală de 14 milioane de lei. Contractul cu Viacor Engineering a fost încheiat la 11,9 milioane de lei şi a presupus realizarea efectivă a reţelei.
Contractul pentru realizarea rețelei de biciclete a fost suplimentat de două ori. Inițial cu aproape 200.000 lei (lucrare adjudecată Viacor Engineering) și apoi cu 1.5 milioane de lei (lucrare adjudecată către Ceziana Star din Alba). Ambele contracte au curprins lucrări suplimentare necesare implementării proiectului iar finanțare a fost asigurată de primărie.
Contracte „umflate” și termene depășite la primăria Cluj pentru firma despre care procurorii DNA spun că i-a făcut teren de tenis din bani publici președintelui CJ Brașov
De întreținerea rețelei de biciclete se va ocupa firma Wind Technologies din Brașov care a lucrat alături de Viacor la implementarea contratului din cadrul proiectului european. Contractul a fost încheiat de primărie la finalalul anului trecut la valoarea de 7.205.647 lei, fără TVA, după o licitație controversată. Respectivul contract a fost adjudecat mai întâi Regiei Domeniului Public din subordinea Consiliului Local, însă CNSC a stabilit că aceștia nu au avut o ofertă conformă.