Închide

Pistele de biciclete din oraș: pe teren se trasează cu roșu, la Casa Tiff se critică planurile primăriei

ActualitateAdministrațieTop News by Actual de Cluj - mai 06, 2015 1 1513

Au început să se traseze piste de biciclete în oraș în cadrul proiectului administrației locale finanțat din fonduri europene. De cealaltă parte, una dintre cele mai active organizații de mediu clujene, Clubul de Cicloturism Napoca , cheama clujenii, mâine de la ora 20.00., la Casa TIFF, la o dezbatere critică a documentației privind noile piste de biciclete preconizate de primărie pe 17 artere din Cluj-Napoca.

Proiectul administraţiei clujene de încurajare a transportului cu bicicleta în oraş şi în comunele Floreşti şi Apahida a pornit la drum în 2012 și a avut deja trei termene de finalizare anunțate. 2015 este anul în care proiectul trebuie implementat.

Termenul din ultimul act adițional este luna august 2015 până când trebuie finalizate: trasarea pistelor de biciclete pe traseul Florești – Cluj-Napoca-Apahida, interconectatarea stațiilor de închiriere și deservirea acetora cu cele 500 de biciclete achiziționate în cadrul proiectului. Inițial, proiectul de încurajare a transportului cu bicicleta în Cluj trebuia finalizat în august 2013. Apoi în aprilie 2014. Și mai apoi în august 2014. Stațiile de închiriere au fost montate în oraș dar nu au putut fi interconenctate și date în folosință din cauza unor erori din caietul de sarcini. Așa că primăria a mai făcut o licitație în 2014 pentru lucrări suplimentare în cadrul proiectului. Plus o altă achiție pentru întreținerea sistemului de bike-sharing, contract pe patru ani, susținut cu bani de la bugetul local.
Firma aflată în contract cu primăria s-a apucat de trasat piste de biciclete de culoare roșie în oraș.
Reprezentanții societății civile sunt însă nemulțumiți de soluții propuse de administrația locală. Una dintre cele mai active ONG-uri clujene, Clubul de Cicloturism Napoca, cea care organizează luna în oraș marșul bicicliștilor, cheamă clujeni la o dezbatere publică pe tema noilor piste de biciclete. „Planurile noilor piste vor fi proiectate și analizate de reprezentanții CCN, fiind vorba de proiecte elaborate mai demult dar pe care Primăria a refuzat abuziv să le facă publice, fiind avizate de ea de mai mulți ani și în 9 martie 2015 supuse aprobării în Comisia Municipală de Sistematizarea Circulației, însă nefăcute vreodată publice, deși au fost
solicitate conform Legii 544 / 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și CCN a fost obligat chiar să poarte și câștige un proces contra Primăriei clujene pe aceasta temă. Se vor discuta, în afară de noile proiecte de piste și situația actuală a pistelor de biciclete, rastelurilor publice și altor infrastructuri biciclistice din Cluj-Napoca, dar și perspectivele de dezvoltare, inclusiv în lumina diverselor proiecte și intenții declarate de Primărie de-a lungul  anilor și rămase deocamdată în stadiu de promisiuni, cum ar fi listele de noi piste și alte infrastructuri aprobate de principiu în comisia municipală responsabilă de sistematizarea circulației în 2009-2010 dar care nu au fost puse în practică, necunoscându-li se public soarta”, a declarat președintele CNC, Radu Mititean.

Dezbaterea va avea loc joi de la ora 20.00 la Casa TIFF.

pista

Reţeaua pe care primăria trebuie să o realizeze implică crearea a 50 de puncte pentru închirierea bicicletelor (din care 43 în Cluj-Napoca şi restul în comunele Apahida şi Floreşti) şi dotarea acestora cu 500 de biciclete, dar şi trasarea unei rute speciale pentru biciclişti între Apahida, Cluj-Napoca şi Floreşti (14 kilometri de piste). Proiectul este unul cu finanţare europeană, în valoare totală de 14 milioane de lei. Contractul cu Viacor Engineering a fost încheiat la 11,9 milioane de lei şi implică realizarea efectivă a reţelei. După finalizarea rețelei clujenii urmează să primească carduri de la primărie pe baza buletinului, card cu care pot circula cu bicicleta prin oraș iar apoi o pot lăsa în oricare dintre rastelurile din rețea.
Contractul pentru realizarea rețelei de biciclete a fost suplimentat de două ori. Inițial cu aproape 200.000 lei (lucrare adjudecată Viacor Engineering) și apoi cu 1.5 milioane de lei (lucrare adjudecată către Ceziana Star din Alba). Ambele contracte au curprins lucrări suplimentare necesare implementării proiectului iar finanțare e asigurată de primărie.

De întreținerea rețelei de biciclete se va ocupa firma Wind Technologies din Brașov care lucrează și acum alături de Viacor la implementarea contratului din cadrul proiectului european. Contractul a fost încheiat de primărie la finalalul anului trecut la valoarea de 7.205.647 lei, fără TVA, după o licitație controversată. Respectivul contract a fost adjudecat mai întâi Regiei Domeniului Public din subordinea Consiliului Local, însă CNSC a stabilit că aceștia nu au avut o ofertă conformă.